Dacă, în comedia BBC "The Office", patronul de ziar Wernham Hogg nu închidea sucursala din Swindon în 2001, atunci cu siguranţă că David Brent, cumplitul său director regional, ar fi făcut acum acest anunţ, discret şi făcând cu ochiul (dar fără să facă vreo referire la Brexit). Pentru că, dacă vreo companie vrea să îşi retragă sucursala din vreun oraş britanic, se pare că acum ăsta îi este şi norocul, scrie Financial Times, citat de Rador.

Uzina Honda din UKFoto: Honda

Vestea potrivit căreia Honda intenţionează să-şi închidă fabrica de la Swindon în 2022 şi să-şi mute activitatea în Japonia survine la doar câteva săptămâni după decizia Nissan de a-şi repatria modelul X-Trail din Sunderland şi după ce Dyson a hotărât să-şi strămute în Singapore producţia modelului său de maşină electrică şi cartierul său general. După demersurile celor de la Dyson şi Nissan, plecarea Honda este prezentată în special de către susţinătorii Brexitului, inclusiv de reprezentantul Swindon din parlament, ca neavând vreo legătură cu Brexitul. Dar mulţi alţii, inclusiv sindicatele şi liderii unor partide politice, dau la unison vina pe lipsa de claritate a viitorului comerţ cu UE după ce Marea Britanie va părăsi blocul. Des Quinn, de la sindicatul Unite, afirmă că industria auto din Regatul Unit "a fost doborâtă de nesiguranţa haotică a Brexitului". Liderul liberal-democrat, Sir Vince Cable, afirmă şi el că "nesiguranţa Brexitului e cea care apasă asupra companiei".

Aşadar, cine are dreptate în privinţa acestei ultime lovituri date unui număr de 3.500 de locuri de muncă britanice? Din nefericire, se pare că Brexitul le oferă acoperirea perfectă unor lideri la fel de prefăcuţi şi de aiuriţi ca (personajul) Brent.

Politicienii care insinuează că decizia Honda este legată de faptul că Marea Britanie părăseşte UE sunt nişte prefăcuţi. Honda nu îşi închide fabrica din Regatul Unit în favoarea vreunui alt loc din Uniunea Europeană sau ca să aibă un acces mai sigur la ea. Se pare că ea închide filiala din Swindon din cauză că, până în 2022, modelul Civic nu va mai fi produs, după cum îşi închide şi sucursala din Turcia, care servea piaţa din ţări nemembre ale UE. Producţia Honda revine în Japonia din aceleaşi motive pentru care se întoarce şi Nissan şi pentru care producţia Dyson se îndreaptă spre Singapore: aceste ţări au noi acorduri de liber schimb cu UE. Până în anul 2027, acordul Japoniei va reduce taxele maşinilor exportate în UE de la 10% la zero. Acordul cu Singapore elimină şi el taxele şi impozitele, înlăturând totodată din calea comerţului şi barierele tehnice sau de altă natură.

În consecinţă, politicienii care sugerează că nu pot sta în calea deciziilor din industria auto sunt deopotrivă prefăcuţi şi aiuriţi. Ştiind prea bine că producătorii japonezi erau în tratative cu UE pentru a face posibil comerţul fără taxe - şi totodată transportul din Japonia viabil - ei nu au făcut nimic ca să-şi anunţe ambiţia unui tarif-zero similar pentru exporturile auto dintre Regatul Unit şi UE.

La fel cum a făcut personajul Brent cu suplimentul său de fotocopiatoare A4, ei au spus vrute şi nevrute, dar fără să pună ceva pe hârtie.

Peste 250 de companii au iniţiat negocieri pentru transferarea sediilor din Marea Britanie în Olanda, din cauza Brexit, a anunţat luna trecută Guvernul olandez, conform cotidianului britanic The Independent.

Unele companii multinaţionale au anunţat deja relocarea în Olanda, pentru a menţine accesul la piaţa Uniunii Europene după producerea Brexit. Printre firmele care şi-au mutat sediile în Olanda se numără Sony şi Panasonic.