Statele membre ale Uniunii Europene au sprijinit, marţi, o reformă diminuată privind supravegherea regională a firmelor de supraveghere financiară şi a altor firme financiare, au declarat oficialii UE, într-o mişcare care ar putea lăsa loc unor lacune grave de reglementare înainte de Brexit. Planul iniţial propus de executivul UE în 2017 a fost menit să evite o situaţie în care, după ce Marea Britanie părăseşte blocul comunitar, autorităţile naţionale de reglementare să poată oferi stimulente firmelor financiare cu sediul la Londra. Statele mai mici din UE au încercat să blocheze complet reforma, temându-se că aceasta le va reduce puterea de a atrage firme financiare străine, scrie Rador citând Reutersc.

BrexitFoto: Flickr/ www.inkmedia.eu

Dar, după presiunea unor state mai mari conduse de Franţa şi Spania, s-a ajuns la un compromis între miniştrii de finanţe ai UE reuniţi la Bruxelles, marţi, se arată într-o declaraţie a UE. Compromisul, totuşi, nu corespunde planului iniţial propus de Comisia Europeană.

Comisarul pentru servicii financiare, Valdis Dombrovskis, a declarat că acest compromis "nu se potriveşte cu nivelul ridicat al ambiţiilor" acestei propuneri, dar a adăugat că ar putea accepta acest lucru, deoarece este important să progresăm cu reforma. Luxemburgul a fost unul dintre statele UE care s-a opus cel mai mult revizuirii. Ministrul de Finanţe al Marelui Ducat, Pierre Gramegna, a cerut schimbarea textului convenit în cadrul discuţiilor cu Parlamentul European. Micul stat găzduieşte cea mai mare industrie a fondurilor de investiţii din zona euro, cu aproape 4,5 trilioane de euro de active, de două ori cât cele ale Germaniei, arată date ale Băncii Centrale Europene.

Multe dintre fondurile luxemburgheze au sediul la Londra. În conformitate cu planul Comisiei, forul UE de supraveghere a pieţelor, ESMA, ar fi supravegheat direct fondurile de investiţii, cum ar fi capitalul de risc şi fondurile europene de investiţii pe termen lung (ELTIF), însă statele au blocat această reformă.

De asemenea, acestea au împiedicat o extindere planificată a competenţelor AEVMP în ceea ce priveşte monitorizarea documentelor care conţin informaţiile necesare înainte de a investi într-o societate. Monitorizarea supraveghetorilor naţionali va rămâne, de asemenea, în mare parte în mâinile unui consiliu de autorităţi naţionale, în loc să fie efectuată de un supraveghetor independent, aşa cum doreşte Comisia. Un oficial al UE a spus că, deşi reforma va spori transparenţa, vor rămâne câteva lacune.

Acest lucru va submina parţial scopul de a preveni arbitrajul de reglementare după Brexit, a spus oficialul. Acum, negociatorii UE vor trebui să găsească un teren comun între guverne şi parlamentari, pentru ca reforma să devină lege înainte de alegerile pentru Parlamentul European, din mai. Ministrul de Finanţe al României, Eugen Teodorovici, care va conduce discuţiile în numele statelor UE, a declarat că negocierile cu deputaţii europeni vor începe săptămâna aceasta. În ianuarie, Parlamentul UE a adoptat un text mult mai ambiţios, care ar fi dat mai multă influenţă supraveghetorilor UE.