Au venit rușii în Germania. La Leipzig, discounterul rus Torgservis și-a inaugurat prima filială, cu câteva zile în urmă, sub numele Mere. În următorii doi ani, peste 100 de magazine ale acestui „vânzător pe paleți”, promițând produse cu pana la 20% mai ieftine, sunt așteptate să se deschidă în Germania. „Așa arată marele atac la Aldi si Lidl?” titrează Bild, intr-un reportaj la deschidere, urcat pe Youtube. Dar oare cine se află în spatele retailerului cu prețuri de dumping, care a facut primul pas și în România?

Mere in GermaniaFoto: Captura YouTube

Proprietarul magazinelor Mere este retailerul de alimente Torgservis, care apare în Germania ca TS Markt GmbH. În Rusia, acesta patronează, printre altele, lanțul de discounturi Svetofor. În spatele acestui „imperiu alimentar” se afla dinastia Schneider-ilor.

Schneiderii sunt germani de pe Volga, ai Uniunii Sovietice, care s-au refugiat în orașul siberian Krasnojarsk, în timpul celui de-al doilea război mondial. În anii 90, ei au construit în Rusia un imperiu de afaceri gigantic. Ei au realizat vânzări mari în principal cu vodcă și bere, investind apoi banii în dezvoltarea propriului parc de logistică și într-un lanț de farmacii.

Când criza economică a izbucnit în Rusia în 2009, iar rublele au fost puternic devalorizate, Schneider-ii au pornit pe căi noi. Ei s-au despărțit de afacerea cu alcool și au investit banii în comerțul cu alimente. Astfel a luat naștere discounterul Svetofor. Deoarece, din cauza crizei, clientela rusească căuta produse alimentare ieftine, Svetofor a încercat să umple acest gol de piață.

În principiu, nu a fost un concept economic nou. Dinastia Schneider a copiat modelul Aldi, dezvoltat de familia Albrecht. La fel ca și Theo și Karl Albrecht, Schneider-ii de astăzi vând alimente ieftine, mai cu seamă sub marcă privată, la un preț scăzut. În modelul de afaceri intră și închirierea de hale de depozitare ieftine în zonele industriale, renunțarea la rafturi și expunerea mărfurilor en-gros.

Oferită direct pe paleți, marfa se poate vinde mai ieftin. Dacă ar fi să rezumăm, am spune: ieftin, fără pretenții, la grămadă. Așa catalogam modelul de business în articolul „Un discounter rusesc, prezent și în România, atacă în forță piața de retail germană“, apărut luna trecută pe Hotnews. Așa a început și succesul imperiului Aldi, în anii șaizeci.

Familia Schneider și-a investit banii în conceptul de „ieftin” și a avut succes. Astăzi, vânzările anuale ale retailerului Torgservis înregistrează o cifră de afaceri de aproape un miliard de euro. Schneider-ii au acum in jur de 800 de supermarket-uri în Rusia, Bielorusia, Kazachstan, China și România. Șeful cel mare ar fi batrânul Iwan Iwanowitsch Schneider, cu fiica sa Walentina și fiii acestora, dupa cum relateaza televiziunea MDR si wiwo.de.

Sloganul de bază al firmei pare a fi „economie”, ca sa nu spunem zgârcenie. În loc de publicitate, compania încheie contracte de aprovizionare ieftine și nu se ferește de mărfuri la mâna a doua. La magazinul din Leipzig, cărucioarele de cumpărături ar proveni din foste magazine Lidl, Aldi și Schlecker, dupa cum se menționează în presa germană.

Un alt slogan al familiei pare a fi „secretoșenia”. La fel ca familia Albrecht, de la Aldi, Schneider-ii nu dau interviuri. Aproape nimeni nu știe cum arată sau unde își petrec timpul liber, ei trăind izolați în orașul siberian Krasnojarsk.