Ideea era să se demonstreze că guvernul britanic ar putea face faţă traficului haotic de camioane aşteptat în eventualitatea apariţiei unei prăpastii: un Brexit fără acord. Dar numai 89 din cele 150 de camioane au venit să participe la experiment, în pofida faptului că participarea era plătită cu $700. Şi chiar şi cei care au participat au calificat operaţiunea drept "un aranjament de vitrină" sau au opinat că ea înseamnă "prea puţin şi survine prea târziu", potrivit Rador, care citează New York Times.

Cum parlamentul se pregăteşte pentru aprinse dezbateri pe tema nepopularului plan al premierului Theresa May de ieşire din Uniunea Europeană, e deseori greu de spus dacă guvernul său doreşte să-i convingă pe oameni că o ieşire fără acord e o teribilă calamitate - şi că e mai bine ca propunerea să fie adoptată - sau doreşte să îi asigure că totul e sub control. Se pare că, în ambele cazuri, nu reuşeşte.

Săptămâna trecută, guvernul a oferit un contract în valoare de $17,5 milioane pentru servicii de feribot necesare companiilor care nu dispun de feriboturi şi a iniţiat mult ironizata Operation Brock (plan guvernamental de gestionare a traficului în eventualitatea unui Brexit fără acord, n. red.). Departe de a înlătura temerile, ministrul mediului, Michael Grove, a rostit, săptămâna trecută, un discurs la o fermă, în care anunţat nişte taxe devastatoare de 40% pentru exporturile britanice de carne de vacă şi de miel în eventualitatea unui Brexit fără acord.

În exerciţiul de trafic, un convoi format din 89 de camioane a fost prezent pe Aeroportul Manston, care este dezafectat şi care se află la aproximativ 35 km. de Dover, în sud-estul Angliei, pentru a testa cum ar putea fi el folosit în eventualitatea unor perturbări ale traficului de la frontieră. În Dover se află cea mai aglomerată linie de feriboturi din Europa, portul fiind totodată principala poartă comercială între Marea Britanie şi continent.

În prezent, camioanele sunt transbordate în câteva minute, fără vreo verificare a documentelor. Experţii avertizează că dacă verificările ar fi impuse în eventualitatea unui Brexit fără acord, procesul ar putea dura ore în şir. Chiar dacă vameşii nu ar face verificări, liniile de aprovizionare ar fi ameninţate de întârzieri, a avertizat anul trecut, în Camera Comunelor, Andrew Baxter, director al firmei logistice de transport Europe Worldwide.

Susţinătorii Brexit-ului afirmă că pericolul este exagerat şi că verificările vamale ale produselor venite din afara Uniunii Europene, deja în vigoare, se pot finaliza în câteva secunde. Camioanelor le-a trebuit cam o oră ca să străbată cei 30 km până la Dover, iar experţii au calificat experienţa drept disperat de ineficientă. "Testul de azi nu poate fi o replică a eventualităţii în care, pe Aeroportul Manston, s-ar aduna 4.

000 de camioane în cazul unui Brexit fără acord", a declarat Richard Burnett, director al Road Haulage Association. "Desigur, e bine să existe un plan, dar testul de azi va trebui repetat şi va trebui să fie un test de stres pentru alte aspecte legate de buna coordonare a mii de camioane", a adăugat el. Şoferii au spus că testul a decurs fără incidente, dar ei s-au îndoit de cât de realist ar fi fost planul.

"A fost ca şi când s-ar fi dorit ca Uniunii Europene să i se arate că putem face faţă, dar, cu numai vreo 80 de camioane prezente, planul a fost nerealist", a declarat într-un interviu telefonic şoferul Martin Thornton de la compania Eddie Stobert. "În cazul unui blocaj real, situaţia va fi grea". După ce a urmărit testul guvernului din Dover, Tom Peck, un analist politic de la "The Independent", a făcut un rezumat al planurilor guvernului legate de un eventual ambuteiaj.

El a spus că a fost vorba despre "un ambuteiaj organizat de guvern, menit să sperie Uniunea Europeană şi să o facă să creadă că Marea Britanie este pregătită în eventualitatea unui Brexit fără acord şi că nu se află defel în pragul unei căderi nervoase, aşa cum pare evident".