Delegaţii ale celor două Corei au pus, miercuri, 26 decembrie, piatra de temelie a unui proiect de conexiune a reţelelor lor feroviare şi rutiere. În momentul în care discuţiile între Phenian şi Washington par să bată pasul pe loc, ceremonia are valoare simbolică, estimează presa sud-coreeană, potrivit Courrier International, citat de Rador.

Kim Jong-un si Moon Jae-in pe Muntele PaekduFoto: AGERPRES

Dimineaţa devreme, povesteşte Korea Herald, “circa o sută de sud-coreeni au luat loc într-un tren special cu destinaţia Kaesong [în sudul Coreii de Nord].

Printre ei, ministrul transporturilor şi ministrul unificării. În gara Panmun, în acest oraş nord-coreean, s-au întâlnit pe la ora 10, cu Ri Song- gwon, preşedintele Comitetului din Nord pentru o reunificare paşnică a ţării, şi Kim Yun- hyok, ministrul adjunct al căilor ferate. “A anunţa reconectarea şi modernizarea căilor ferate şi a căilor rutiere din Nord şi din Sud într-un moment istoric cheie pentru reunificarea celor două Corei şi speranţe sporite de pace şi prosperitate constituie un eveniment semnificativ care va marca istoria popoarelor noastre”, a declarat, nu fără emfază, Kim Yun-hyok.

Mai mulţi reprezentanţi ruşi, chinezi, mongoli şi ai Naţiunilor Unite au fost prezenţi la ceea ce ar putea fi considerat “începutul unui plan ambiţios care urmăreşte să conecteze reţeaua inter-coreeană la transsiberian şi deci peninsula cu Europa”, potrivit Korea Herald. Doar că acest eveniment rămâne la ora actuală o simplă “lansare simbolică a proiectului”, scrie Korea Times. “Nu e vorba de un adevărat început al unui şantier din cauza discuţiilor care continuă în jurul denuclearizării şi diferitelor sancţiuni existente împotriva Coreii de Nord”, arată cotidianul de la Seul.

Pentru ceremonia din 26 decembrie, Coreea de Sud a obţinut o derogare pentru a putea “introduce materiale în Nord”, precizează Korea Herald. De asemenea, reia confratele său, Naţiunile Unite au autorizat recent o misiune de inspecţie a cailor ferate din vestul şi din estul Coreii de Nord făcute de experţi sud-coreeni. “A fost prima dată când un tren sud-coreean făcea drumul de la munţii Kumgang până la râul Tumen, pe coasta de est a Coreii de Nord, de la împărţirea peninsulei după războiul din Coreea, în 1953”.