Unui client al VW din Germania i s-a decis în instanță rambursarea completă a prețului de achiziție al mașinii sale Volkswagen Golf, afectate de manipularea emisiilor de gaze. Este prima data când un tribunal german ia o astfel de decizie. În urma acesteia, acțiunile VW de pe bursă au scăzut vineri cu 1,5%, la 149,60 euro. Potrivit Bild.de, investitorii se tem de o avalanșă de costuri ce ar putea afecta compania, care are în Germania mii de procese pe rol.

Sigla VolkswagenFoto: Volkswagen

La bursă se vehiculează zvonuri și mai pesimiste. „În cel mai rău caz, acest lucru ar putea fi într-adevăr foarte scump pentru VW, deoarece milioane de mașini sunt afectate”, a spus un broker. Judecătoria regională din Augsburg și-a anunțat verdictul miercurea trecută, care nu este însă definitiv, VW anunțând deja că va face recurs la instanța superioară.

Recenta decizie este o premieră, deoarece instanța de judecată a hotărât restituirea integrală a prețului de cumpărare al mașinii, fără marja de rulaj pentru kilometrii parcurși. Nu s-a pus nici problema înlocuirii software-ului manipulat cu unul adecvat și nici nu s-a condiționat rambursarea, de o nouă achiziție a unui automobil VW.

În primăvara acestui an, Tribunalul Regional din Hamburg condamnase un dealer VW să preia un vehicul diesel manipulat și să-l schimbe cu o mașină nouă, fără cusur. În dispută a fost vorba despre un VW Tiguan cu motorul EA189, care în trafic întrerupea în mod regulat tratamentul gazelor de eșapament .

Proprietarului VW i se modernizase mașina cu un software actualizat, însă acest lucru nu a influențat decizia în instanță. Judecătorii au apreciat că îmbunătățirea nu e suficientă, ea ar putea să creeze chiar probleme suplimentare, prin urmare vehiculul este defect.

„Un cumpărător trebuie să se poată baza pe faptul că mașina lui respectă emisiile promise“, a spus instanța. În cazul judecat la Hamburg, sentința nu obliga dealerul la plata unei despăgubiri, ci doar să livreze clientului o mașină fără defecțiuni.

Cu câteva excepții, Volkswagen a chemat întotdeauna clienții care au câștigat în primă instanță, în fața instanțelor regionale superioare. Acolo, de obicei se ajunge la înțelegeri amiabile „și generoase“, potrivit unor avocați ai reclamanților. Însă se convine prin contract și confidențialitatea înțelegerii, deoarece concernul se teme de efectul unei publicități nedorite.

În prezent, în Germania există aproximativ 22.600 de procese pe rol, în chestiunea automobilelor Diesel cu software manipulate, pentru emisii de gaze. Cu toate acestea, numărul reclamanților este de sute de mii, deoarece unele plângeri sunt colective, iar într-un dosar sunt reprezentați mii de proprietari de mașini.