Statele Unite au avertizat miercuri că navele iraniene, în special petrolierele, reprezintă un periciol, după ce luni au reintrat în vigoare sancţiunile americane împotriva Iranului, transmit Reuters şi AFP. Sancţiunile nu afectează doar industria petrolieră şi băncile, ci şi transportul maritim şi asiguratorii străini, potrivit Agerpres.

Tanker petrolierFoto: www.richard-seaman.com

"După ce companiile de transport maritim şi navele iraniene pierd accesul la asigurări pe piaţa internaţională, se vor orienta către asigurările naţionale", a apreciat reprezentantul special pentru Iran al Departamentului de Stat al SUA, Brian Hook.

"În cazul unui accident în care ar fi implicat un petrolier iranian, este pur şi simplu exclus ca aceste firme de asigurări iraniene să poată acoperi pierderile", deoarece navele care transportă ţiţei sunt în general asigurate pentru sume de peste un miliard de dolari, a explicat el presei.

"Din canalul Suez până în strâmtoarea Malacca (...) petrolierele iraniene sunt de acum încolo răspunderi civile plutitoare", a spus Hook. "Petrolierele iraniene auto-asigurate sunt un risc pentru porturile care le permit să acosteze, pentru canalele care le permit tranzitul şi pentru navele care le ies în cale. Asta expune întreaga reţea de transport maritim unor răspunderi civile imense".

În domeniul petrolier, obiectivul sancţiunilor SUA este, potrivit emisarului american, sistarea completă a exporturilor iraniene, însă în aşa fel încât să nu ducă la creşterea preţului ţiţeiului. Temporar, opt ţări - China, Coreea de Sud, Grecia, India, Italia, Japonia, Taiwanul şi Turcia - sunt exceptate de la interdicţia de a importa petrol din Iran. Hook nu a dat detalii despre acordurile bilaterale ale Statelor Unite cu fiecare din aceste ţări.