Avionul Boeing 737 ce s-a prăbușit în Indonezia luni dimineață s-a comportat haotic în timpul zborului din seara anterioară, potrivit site-ului de urmărire a curselor aeriene FlightRadar 24, citat de Reuters.

HotNews.roFoto: Hotnews

După ce a decolat de pe aeroportul Denpasar de pe cunoscuta insulă turistică Bali, duminică seara, aeronava a raportat variații neobișnuite de altitudine și viteză în primele minute ale zborului, inclusiv o scădere de altitudine de 267 de metri, timp de 27 de secunde, într-o fază a zborului când trebuia să fie în ascensiune. Ulterior, evoluția i s-a stabilizat și a zburat la Jakarta.

Totuși, piloții l-au ținut doar la altitudinea maximă de 8.500 de metri, semnificativ mai joasă decât cea de 11.000 de metri la care zburase săptămâna trecută pe aceeași rută.

Directorul executiv al Lion Air, Edward Sirait, a spus presei luni că a existat o problemă tehnică pe acest zbor anterior, Denpasar-Jakarta, dar a fost rezolvată ”conform procedurilor”. El nu a dat mai multe amănunte. Doi pasageri de pe această cursă de duminică seara au postat pe Instagram, spunând că au fost îngrijorați de probleme cu aerul condiționat și cu iluminarea interioară înainte ca avionul să decoleze, cu o întârziere de aproape trei ore față de ora programată.

”Am fost furioasă pentru că, fiind un pasager plătitor, am tot dreptul să pun întrebări despre siguranța aeronavei”, a spus prezentatoarea TV Conchita Caroline. Ea a adăugat că a existat un zgomot ”ciudat” în timpul decolării ce a persistat în timpul zborului.

Cursa Denpasar-Jakarta a aterizat duminică la 22.55, ora locală, ceea ce înseamnă că mecanicii de la sol au avut șase ore și jumătate pentru verificări înainte de decolarea, luni dimineață, în zborul ce s-a sfârșit, după câteva minute, cu prăbușirea tragică în mare și cu moartea celor 189 de oameni de la bord.

FlightRadar24 a consemnat și în aceste puține minute viteze și altitudini neobișnuite ale zborului JT610.

Atât piloți, cât și ingineri din domeniu, au spus Reuters că datele FlightRadar de la ambele zboruri, desi nu sunt concludente, ar putea indica faptul că ceva a fost în neregulă cu sistemele statice pilot. Acestea sunt instrumente sensibile la presiune care furnizează computerului avionului informații despre viteză și altitudine .

”Cu siguranță, modificările mari de ascensiune/coborâre, foarte timpuriu în timpul zborului, mă fac să mă gândesc la o viteză instabilă”, a spus un pilot al unei companii aeriene, care nu a vrut să i se dea numele, pentru că nu este autorizat să vorbească cu presa.

Datele de la FlightRadar24 arată că primul semn că ceva este în neregulă cu zborul de luni a venit la circa două minute după decolare, când avionul a ajuns la pe la 600 de metri altitudine. La acel moment, a pierdut circa 150 de metri din altitudine și a virat către stânga, înainte să urce la 1500 de metri, unde a rămas până înainte de prăbușire. A început să prindă viteză în ultimele momente și a atins 640km/h înainte să se piardă legătura. La acel moment era la 1.100 metri altitudine.

”Mergeau mult mai repede decât te-ai fi așteptat în mod normal”, a spus un alt pilot, de la altă companie aeriană.

Doi pescari ce au văzut prăbușirea de pe barca lor au spus că avionul s-a înclinat ușor, dar nu a făcut niciun zgomot în timpul căderii, care a fost aproape orizontală, cu botul ușor în jos. S-a auzit un zgomot de explozie când a plonjat cu botul în mare, apoi o coloană de fum.

Cerul era senin la momentul prăbușirii, 6.33 dimineața, potrivit șefului comitetului indonezian pentru siguranță în transporturi. Acesta a precizat că piloții ceruseră să se întoarcă la Jakarta.

O aterizare în siguranță, doar cu observațiile oculare ale piloților, ar fi fost posibilă chiar și cu indicatoarele defecte și în lipsa pilotului automat, au declarat Reuters sursele din rândul piloților.

În iulie, un zbor Malaysia Airline a decolat din Brisbane, Australia, fără să scoată îmbrăcămințile de pe tuburile pitot. Piloții au aterizat cu Airbusul SE A330 în siguranță după ce au obținut informații despre viteza lor de la turnul de control și folosind altimetrul radarului de la bord.