Fix acum 5 ani, Detroit devenea imaginea decăderii urbane în America. Orașul avea datorii de 18 miliarde de dolari și mai puțin de jumătate din numărul de locuitori din anii ‘80. Casele abandonate dominau peisajul. Pentru cei care au rămas, slujbele erau puține. Din cauza bugetului sărac, poliției îi lua aproape o oră să răspundă unui apel de urgență. Dar declararea celui mai mare faliment din istoria SUA a permis orașului să înceapă reconstrucția,constată CNN într-o analiză la zi.

Statia "Ford", un nou hub in DetroitFoto: YouTube

Pe 18 iulie 2013, autoritățile orașului au depus cererea de constatare a falimentului. După 16 luni de judecată, magistrații au permis ștergerea a jumătate din datorii.

Statul, mai multe fundații și companii private, printre care Ford Motor, General Motors și Chrysler, au contribuit cu milioane de dolari pentru a ajuta la finanțarea pensiilor angajaților din sistemul public.

"Orașul Motoarelor" a primit un ajutor federal de peste 250 de milioane de dolari pentru a dărâma clădirile abandonate. În ultimii 4 ani, în jur de 14 mii de locuințe părăsite au fost demolate și alte câteva mii au fost reabilitate, potrivit oficialilor.

Timpul de răspuns al echipajelor de poliție la apelurile de urgență a scăzut la 12 minute, în medie. Au fost instalate 65 de mii de lămpi de stradă noi. După 7 ani în care nu și-au mai făcut apariția, mașinile de curățat străzile circulă din nou prin cartierele rezidențiale.

Exodul populației a scăzut. Rata șomajului s-a diminuat de la 22% la 8% în ultimii 5 ani, iar Detroit este din nou în atenția investitorilor privați.

Cu peste 4 miliarde de dolari au fost dezvoltate 300 de proiecte comerciale și rezidențiale.

“Sunt uimit de cât de bine au mers lucrurile”, a declarat pentru CNN profesorul și directorul Centrului regional pentru fonduri publice locale și politici guvernamentale al Universității din Michigan, Eric Scorsone.

Și totuși, mai e cale lungă. Nu mai departe de acum 2 ani, 36% din locuitori trăiau în sărăcie. Multe zone de la periferie sunt încă părăsite.

“Acum, marea provocare din punct de vedere economic și fiscal sunt cartierele mărginașe”, a indicat expertul Eric Scorsone.

Autoritățile locale au făcut o prioritate din rezolvarea problemelor pe care le au rezidenții care au ales să rămână.

Ne-am concentrat pe îmbunătățirea lucrurilor pe care locuitorii orașului Detroit le văd când se uită pe fereastră”, a declarat Arthur Jemison, cel care s-a ocupat de revitalizarea orașului în ultimii 4 ani, în mandatul primarului Mike Duggan.

Casele abandonate sunt acum scoase la licitație sau demolate. Autoritățile îi dau în judecată pe cei care și-au neglijat proprietățile. Fie au din nou grijă de clădiri și de teren, fie își pierd dreptul de proprietate. Cei care nu pot achita ipotecile primesc asistență fiscală. Orașul are grijă ca proprietarii să respecte regulile de închiriere.

Autoritățile speră ca noua investiție Ford în cartierul Corktown să declanșeze creșterea economică.

Acum o lună, compania a cumpărat gara centrală Michigan și vrea să o transforme într-un hub al inovării pentru autoturisme autonome și electrice.

La începutul acestui an, după 3 bugete echilibrate la rând, Detroit a ieșit de sub supravegherea financiară de stat. A fost pentru prima oară în 40 de ani când niciun procent din finanțele orașului nu se afla sub autoritatea statului.

În 2024, orașul va trebui să contribuie din nou la sistemul pensiilor de stat și trebuie să se pregătească pentru costuri mai mari decât se estimase inițial, în analiza pentru declararea falimentului.

Până acum, contribuțiile au fost acoperite în cea mai mare parte de la terți.

Administrația locală actuală a început deja să pună bani deoparte pentru acest lucru, iar perspectivele sunt bune.

“Orașul a progresat uriaș și este într-o situație financiară mult mai bună”, a indicat pentru CNN profesorul Eric Scorsone.