Dacă vorbim de răzbunare nejustificată, Sons of Anarchy n-au nimic împotriva lui Donald Trump. Chiar politicile haotice ale președintelui au fost cele care au forțat Harley-Davidson să-și mute în străinătate o parte a producției de motociclete. Însă dl Trump a răspuns la anunțul de săptămâna aceasta transmițând companiei, marți dimineață, amenințări pe Twitter.

Harley-Davidson Super LowFoto: 0-100.ro

„O Harley-Davidson n-ar trebui să fie construită niciodată într-o altă țară - niciodată!”, a spumegat dl Trump. „Angajații și clienții lor sunt deja foarte furioși pe ei. Dacă se mută, să vedeți, va fi începutul sfârșitului - s-au predat, se dau bătuți! Aura va fi dispărut și vor fi taxați cum nu au mai fost vreodată!” Într-un alt mesaj pe Twitter, președintele a adăugat: „Harley trebuie să știe că nu vor putea să vândă înapoi în SUA fără să plătească o taxă mare!”

Taxat și dac-o faci, taxat și dacă n-o faci. Drept represalii pentru taxele pe oțel și aluminiu ale dlui Trump, Uniunea Europeană a mărit săptămâna trecută taxele vamale pentru motocicletele de producție americană de la 6% la 31%. Creșterea prețului cu 2.200 de dolari i-ar fi făcut să se răzgândească pe mulți europeni care își doresc să cumpere un Harley și ar fi afectat vânzările companiei.

Cum vânzarea de motociclete continuă să fie în declin în SUA, Harley știe că trebuie să aibă acces la piața globală. Astfel că firma a rămas cu două opțiuni: să evite taxele vamale mutându-și o parte dintre operațiuni în străinătate sau să plătească noua taxă UE, care ar fi costat compania între 90 și 100 de milioane de dolari anual. Nu uitați că, anul acesta, lui Harley i-au crescut deja costurile de producție cu 15-20 de milioane de dolari, din cauza taxelor pe metale ale dlui Trump.

Harley a ales să trăiască pentru a mai da o tură, însă puteți pune pariu că directorii ei n-au ajuns cu ușurință la decizia mutării. Etica americană este o componentă importantă a mărcii Harley, iar riscul unei reacții justițiare a dlui Trump pe Twitter exista dintotdeauna.

Pe de altă parte, Harley are de furcă cu o reacție adversă a sindicatelor pentru că a deschis o fabrică de producție în Tailanda, închizând concomitent o alta în Kansas City. Harley a luat această decizie dificilă după ce dl Trump s-a retras anul trecut din Parteneriatul Trans-Pacific (TPP), în ciuda faptului că acel acord ar fi redus taxele vamale străine pentru motocicletele de producție americană. Decizia dlui Trump privind TPP a făcut mai dificil pentru Harley să concureze pe piața asiatică și în același timp să folosească muncitori americani. Bună ziua cauză, fă cunoștință cu efectul.

Ne amintim cum perora Barack Obama contra firmei Anthem din cauză că scumpise polițele de asigurări atunci când democrații distorsionau piața asigurărilor de sănătate. S-ar fi putut crede că dl Trump, aparent mai priceput într-ale afacerilor, înțelege de ce corporațiile sunt obligate să ia decizii grele pentru a putea supraviețui unor politici rele. Dl Trump ar trebui să spumege împotriva omului din oglindă, care este motivul pentru alegerile făcute de Harley.

editorial The Wall Street Journal

(preluare Rador)