Economia mondială, în pragul unui război comercial? / Europa, între nevoia unei riposte și încercarea de a evita o escaladare potențial dezastruoasă

de R.M.     HotNews.ro
Vineri, 1 iunie 2018, 15:16 Actualitate | Internaţional


Merkel si Putin la summit-ul G20
Foto: Captura Twitter
Mai este posibilă evitarea unui război comercial deschis între Statele Unite și aliații săi? Mingea este acum în terenul Uniunii Europene, care urmează să anunțe cum va riposta la taxele americane pentru importurile de oțel și aluminiu, scrie AFP.

"UE nu e în război cu nimeni", a afirmat vineri șefa diplomației europene, Federica Mogherini. Adăugând însă că Europa "trebuie evident să își apere interesele".

Însă, o apărare care să nu declanșeze o escaladare potențial dezastruoasă pentru economia mondială se anunță un exercițiu dificil în fața SUA, care impun de vineri taxe de 25% pe importurile de oțel și de 10% pe cele de aluminiu, pentru producția din UE, Canada și Mexic.

În fața acestei decizii, inedită în istoria recentă a relațiilor dintre SUA și aliații săi cei mai apropiați, reacțiile din Canada și Mexic au fost frontale.

Ottawa a anunțat deja taxe de deja 16,6 miliarde de dolari canadieni (12,8 miliarde dolari americani) pentru produse americane. Iar premierul Justin Trudeau a acuzat "un afront la adresa parteneriatului de lungă durată dintre Canada și Statele Unite".

Mexic a promis măsuri echivalente pentru „diverse produse" printre care anumite tipuri de oțel, fructe și brânzeturi, care "vor fi în vigoare atât timp cât guvernul american nu elimină taxele impuse".

În Europa, riposta a fost până acum verbală.

O decizie ilegală


Decizia americană este "o eroare" și este "ilegală", i-a transmis președintele francez Emmanuel Macron omologului său american, într-o convorbire telefonică.

Cancelarul german Angela Merkel a vorbit despre o "escaladare care va afecta toată lumea".

Ofensiva americană constituie un test pentru tandemul franco-german. Franța a adoptat încă de la început un ton mai dur decât Berlinul.

Într-un sens mai larg, este testată însăși capacitatea UE de a vorbi cu o singură voce, în momentul în care o guvernare provenită dintr-o alianță între o tânără mișcare antisistem și un partid de extremă dreapta este posibilă în Italia iar Spania își schimbă guvernul, după demiterea liderului conservator Mariano Rajoy, care este înlocuit de socialistul Pedro Sanchez.

"Statele Unite nu ne lasă altă alegere decât să aducem conflictul în fața OMC (Organizația Mondială a Comerțului) și să impunem taxe vamale suplimentare produselor provenite din SUA", declara joi președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker.

Comisia a pregătit deja, la finalul lui aprilie, o listă cu produse emblematice, printre care tutun, burbon, blugi sau motociclete, care ar putea fi taxate din 20 iunie.

Temeri pentru industria auto


Dacă impactul economic al taxelor americane pentru oțel și aluminiu ar trebui să fie limitat, riscul major este cel al unei escaladări, cu riposte și contrariposte, punând sub semnul întrebării ordinea comercială mondială.

"Este prematur și exagerată să vorbim de un război comercial", crede Sébastien Jean, directorul CEPII, un think-tank centrat pe economia mondială.

"Să păstrăm proporțiile", având în vedere ponderea redusă a celor două metale în comerțul americano-european, a afirmat și Pascal Lamy, fost director general al OMC.

Institutul de cercetări Oxford Economics reamintește că oțelul și aluminiul nu reprezintă decât 0,1% din exporturile europene spre SUA și apreciază că "pericolul real pentru UE vine din absența unui răspuns strategic la programul America first" al lui Donald Trump.

Toți experții arată însă că războiul comercial va fi declanșat dacă SUA pun în practică amenințarea de a taxa importurile de mașini, atingând chiar "centrul reactorului schimburilor internaționale", potrivit lui Jean.

"Există temeri că acesta ar fi începutul unei evoluții negative de măsuri și contrampsuri la capătul cărora nu va fi niciun câștigător", arăta vineri gigantul german Volkswagen.

Rămâne de văzut cum va evolua celălalt mare front comercial deschis de Donald Trump, cel cu China. Secretarul american pentru Comerț, Wilbur Ross, este așteptat sămbătă la Beijing pentru trei zile de discuții.


















3157 vizualizari

  • -9 (23 voturi)    
    deci (Vineri, 1 iunie 2018, 15:23)

    Adrian_1234 [utilizator]

    taxele astea sunt e fapt un nimic in schimburile intre sua si eu, recunosc chiar ei dar deja fac scandal
    Dar in acelasi comunicat zic ca daca apucam pe panta escaladarii daca astia baga taxe pe masina (adica taxele pe care europenii deja le au la importul de masini) atunci ne ducem naibii ... pai si atunci de ce puneti problema ? nu va tin chilotii si nu e nici macar o problema atunci de ce urlat i ?
  • -10 (20 voturi)    
    europa (Vineri, 1 iunie 2018, 15:45)

    .G [utilizator]

    sa se hotarasca cu cine vrea sa faca afaceri, ca prea o joaca la 3 capete
    • +6 (18 voturi)    
      De cand (Vineri, 1 iunie 2018, 16:56)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui .G

      Tu sau SUA dati indicatii UE cu cine are voie sa faca afaceri ?
      • 0 (2 voturi)    
        Ne scuzati tavarisci Putin (Vineri, 1 iunie 2018, 17:14)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Nu ne mai bagam peste mosia dumneavoastra.
        ---------------------- Cu stima, Li Peng
      • +1 (3 voturi)    
        eu dau indicatii (Vineri, 1 iunie 2018, 19:44)

        .G [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        de la varsta de 18 ani prin dreptul meu de vot. Iar germania ar trebuie sa se hotarasca ce vrea: gazul rusesc mai ieftin cu 30% decat il platesti tu sau piata de desfacere in america (fara sa vorbesc de umbrela NATO, care de fatpt e umbrela USA daca tot se vorbeste de aliante). fara sa aiba unde sa vanda productia, germania nu o sa mai aiba nevoie de gazul rusesc.
  • -8 (24 voturi)    
    WW2 (Vineri, 1 iunie 2018, 16:06)

    CTGOnline [utilizator]

    Nucleul dur din EU (care are descendenti Nazi, Vichy si Mussolini) se pot lauda cu marea performanta ca au devenit buni prieteni cu cei care au calarit East EU vreo 45 de ani. Plus, au reusit sa scoata din Europa pe cei care au eliberat-o acum 73 de ani si care ulterior au protejat West EU de bolsevici pe banii lor.
    Eh, de ce va mirati?
    • -2 (6 voturi)    
      Eu ma mir (Vineri, 1 iunie 2018, 18:32)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui CTGOnline

      Ca ai luat minusuri. Lol
  • +10 (10 voturi)    
    negociere dura (Vineri, 1 iunie 2018, 16:54)

    cugetatorul [utilizator]

    Cred ca UE ar trebui sa-l intrebe direct pe Trump daca
    se va opri la aceste taxe pe otel-aluminiu sau nu, daca da cred ca se merita platite decat sa fie mult mai rau; dar eu cred ca Trump e pornit sa puna taxe pe automobilele germane si nu se va opri pana atunci
    • 0 (4 voturi)    
      ! (Vineri, 1 iunie 2018, 17:17)

      CTGOnline [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      Nu se va opri. Atat timp cat Baietasul de la Berlin pupa inelul Bolsevicului si face jocului Iranului....nici vorba sa se opreasca. Si bine face.
    • +6 (6 voturi)    
      nu e usor (Vineri, 1 iunie 2018, 18:30)

      razeshu [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      nemtii isi fabrica masinile in State pentru piata de acolo. si pentru exporturile catre China tot acolo le fabrica. Nu vad cum le ar putea taxa. Si daca nkid aia fabricile tot votacii lui raman pe bara. Nici Ford urile nu pot fi taxate in UE. Nu cele produse aici. Poate doar Mustang ul. Dar la ce volume vand nici nu or sa si dea seama :) E greu de pus taxe si pentur faptul ca Americanii produc masiv in China si pot exporta de acolo ocolind taxele. Mai putin puii aia injectati cu hormoni probabil :) E de urmarit situatia, se anunta vremuri "maro", un joc in car epierd amandoua taberele. Solutia era un TTIP echitabil.
  • +1 (3 voturi)    
    rusii ii salveaza (Vineri, 1 iunie 2018, 17:01)

    karla2019 [utilizator]

    Lasati ca ii salveaza rusii pe nemti si francezi. Deja freaca presul de la usa biroului lui Putin si pun la cale planuri. Unde este UE cea mareata cu o economie care duduie?
  • 0 (2 voturi)    
    soluție imorala (Vineri, 1 iunie 2018, 17:09)

    Captain Obvious [utilizator]

    Punerea în discuție a sancțiunilor pentru Rusia. Dar Trump e prost, o să meargă cu bluful. Merkel e vai mama ei. Limbajul corporal la întâlnirea cu președintele chinez îi trăda impotenta și sentimentul de inferioritate. Un adevărat lider ar face un chinez să îi facă poze, nu invers.
  • -1 (5 voturi)    
    FORD (Vineri, 1 iunie 2018, 17:17)

    madonna0a [utilizator]

    Si masinile FORD din Europa sunt de neglijat??????
    • +1 (1 vot)    
      paritate (Vineri, 1 iunie 2018, 17:36)

      cugetatorul [utilizator] i-a raspuns lui madonna0a

      Imi pare ca cetatenii SUA cumpara peste 100000 de
      masini germane pe luna, cred ca Ford vinde in toata Europa mai putin de atat, de aceea germanii mizeaza
      pe unitatea Europei
      • +2 (2 voturi)    
        cea mai mare parte (Sâmbătă, 2 iunie 2018, 14:48)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

        din mexic.
        houa din zece vw, vandute in america provin din mexic.
        d'aia trompa pune taxe si pe los muchachos.
        nu numai vw, dar si nissan si alte firme japoneze si nemtesti produc in mexic, mizand pe nafta.
        chiar si ford asambleaza in mexic.
        bmw si mercedes au productie in usa, la unele modele.
        japonezii domina piata, dar in mare parte sunt facute in america sau mexic.
        totusi, piata americana este piata suv'urilor, camionetelor si vanurilor. iar acolo, n'au nevoie de importuri, nobody beats the wiz.
        f. putini interesati in diesel. nici macar cei cu venituri mici, sunt destule japoneze mici, mai fiabile ca vw.
        ioropene scumpe, merc, bmw cumpara mai mutl categoria professionals. adica, medici, ingineri, manageri, mai tineri.
        cei batrani prefera the good old cadillac.
    • +2 (4 voturi)    
      Nu nu sunt (Vineri, 1 iunie 2018, 18:32)

      ABBV [utilizator] i-a raspuns lui madonna0a

      dar la germania e destul de nasol 60% din pib e reprezentat de exporturi. In majoritatea lor exporturile sunt auto, masini/utilaje pt industrie, scule. Un razboi comercial nu va fi bun pt nimeni va baga lumea in criza. Ne place sau nu economia e interdependenta daca o piesa cade vor cadea mai multe inclusiv USA.
    • +3 (3 voturi)    
      ford europa (Vineri, 1 iunie 2018, 20:26)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui madonna0a

      este companie autonoma, cu autogestiune si cu cetatenia tzarilor unde produce. anglia, germania, romania.
      e ford romania, face masini cu tabla romaneasca.
      cumva, veti ca ue sa le interzica ?!

      apropo de ford, in america o sa sisteze productia de automobile, devenita nerentabila. ramane cu camionete, dube, autocamioane, motoare mari, navale. exista si ford aerospatiale. deci, de aia se dezvolta in ioropa cu motoare mici.
      asa cum a facut si volvo, cu ceva vreme in urma.
  • 0 (2 voturi)    
    Taxe americane pe vehicule (Vineri, 1 iunie 2018, 17:45)

    Omics [utilizator]

    Țări precum Germania (excedent 100 miliarde USD export de vehicule peste import de vehicule), probabil Cehia (excedent 17 miliarde), Slovacia, Ungaria, ar fi băgate în recesiune dacă pune Trump vamă mare pe autovehicule. Statele Unite se pot reorienta rapid spre vehiculele de producție internă.

    Este sigur, că dincolo, de gălăgie, America va proceda în consecință. Iar Europa, dacă vrea să mai vândă, va trebui să vândă mai mult în Europa, deci să-și protejeze piața internă de importurile japoneze etc.
  • -2 (2 voturi)    
    long overdue... (Vineri, 1 iunie 2018, 17:54)

    demaGOGU [utilizator]

    ...de salutat inceputul emanciparii strategice fata de hegemon.

    interesele vitale EU si US nu au fost decat conjunctural (citeste razboiul rece) aliniate, structural distanta Paris/Berlin-Washington nu este mai scurta decat Paris-Beijing sau Berlin-Moskova.
  • 0 (2 voturi)    
    Mare e ipocrizia (Vineri, 1 iunie 2018, 19:02)

    manu144x [utilizator]

    Mare e ipocrizia la europeni...adică UE taxează cu 10% TOT ce intră din SUA, iar SUA nu taxau nimic.

    Acum că Trump vrea un pic să le forţeze mâna să mai facă nişte fabrici în SUA, sar toţi ca arşi.

    Normal, că după ce au investit atâţia bani în lobby în SUA ca să aibă tratament preferenţial, acum vor începe de la zero.

    Trump are dreptate la faza asta, nu pică economia americană dacă nu mai cumpără lumea Mercedes şi BMW.

    Iar cei care îşi cumpără, nu-i va afecta o taxă de 10% oricum, deci win-win.

    GM şi Ford abia aşteaptă să mărească producţia la Cadillac şi Lincoln. Japonezii la fel jubilează că şi ei au fabrici în SUA, li se rupe, că joacă cât de cât corect.

    Europenii ar vrea şi gratis, şi cu banii-n buzunar, nu se poate.
    • +1 (1 vot)    
      scuze (Sâmbătă, 2 iunie 2018, 14:33)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui manu144x

      la automobile si piese, ro, taxa cu 30% la blue book value.
  • -1 (3 voturi)    
    Mdeah... (Vineri, 1 iunie 2018, 19:41)

    Nea Hoisan [utilizator]

    Nu taxele vamale ar trebui sa-i sperie pe europeni ci mai degrapa faptu ca lu nebunu de Trump ar putea sa-i treaca prin cap sa mearga sa dezgroape miile de soldati americani care au crapat pe plajele din Normandia sau prin Ardeni si sa-i duca sa-i ingroape acasa, in America. Ala semn de ocara, nene... :-)))
  • +2 (4 voturi)    
    daca nemtii si rusii (Vineri, 1 iunie 2018, 20:18)

    nash pandelica [utilizator]

    chiar ochisorii, reusesc sa faca otel superior celui produs de americani, industriasii vor plati pretul, caci va merita.
    guvernu' american nu interzice importurile, ci numai ii face pe industriasii americani sa mai gandeasca.

    americanii cumparau tabla din ro si alte tzari comuniste spe a fi retopita in producerea otelului.asta face galatiul, d'aia il facue nicu.
    la pretul romanesc, puteau sa puna orice taxe de import, ca tot era convenabil industriasului american.

    daca vrei sa fii cel mai puternic stat din lume, fiind bogat si permitandu'ti, te inarmezi.
    nu vrei sa depinzi in productia de tunuri, tancuri, vapoare, de importul de otel, sau avioane de cel de alumiu.
    trebuie sa fii sigur ca poti produce local, macar necesarul pt productia de armament si munitie.
    sa nu depinzi de importuri de la...potentialul inamic.
    si cum merkel e tot mai des, nas in nas si bot in bot cu putina, si cu ochii mici, ce drac mai poti crede.

    in lumea in care traim, esti sigur de pace can' nu are nimeni curajul sa te atace.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version