Un punct de inflexiune "istoric": doi vechi rivali, Airbus și Dassault Aviation, vor dezvolta împreună viitorul avion de luptă franco-german, un element strategic în strategia Parisului și Berlinului de a asigura suveranitatea europeană în materie de apărare, scrie AFP.

Foto:

Cei doi constructori de avioane au anunțat că și-au "regrupat forțele pentru dezvoltarea și producerea Sistemului aerian de luptă a viitorului european (Scaf)" la orizontul anului 2040.

"Acest parteneriat reprezintă un acord industrial istoric pentru a asigura autonomia strategică și leadership-ul tehnologic al Europei în sectorul aviației militare în cursul deceniilor următoare", au precizat cele doua companii, într-un comunicat comun.

Airbus și Dassault, în prezent concurente cu avioanele de luptă Eurofighter și Rafale, își unesc astfel forțele în fața unei concurențe americane extrem de agresive.

"Primul mesaj este să spunem Da, suntem pregătiți", a declarat PDG-ul Dassault Aviation, Eric Trappier, într-o conferință comună de presă cu șeful Airbus Defence and Space, Dirk Hoke, în Berlin.

Franța și Germania au convenit anul trecut asupra principiului unui "sistem aerian de luptă european". Un document care să marcheze acest acord va fi semnat joi, la salonul aeronautic de la Berlin, de către ministrul francez al Armatei Florence Parly și omologul său german Ursula von der Leyen.

Cei doi miniștri se vor deplasa la Berlin la bordul unui avion militar de transport Airbus A400M, pentru a sublinia cooperarea franco-germană.

Scaf este conceput ca un sistem complet din care fac parte un avion de luptă de nouă generație, dronele MALE - o machetă în mărime naturală va fi prezentată la Berlin - , viitoare rachete de croazieră etc.

Inaugurând miercuri salonul de la Berlin, cancelarul Angela Merkel a confirmat „evidența” cooperării franco-germane în domeniul Apărării. Aceasta "stimulează tot timpul cooperarea europeană și astfel dăm tot mai multă viață Uniunii europene a Apărării".

Berlinul și Parisul s-au declarat deschise primirii unor alte țări în acest parteneriat, dar fără a cădea în capcanele unor programe internaționale trecute, cu deraieri importante la calendar și la costuri, adeseori din cauza numărului mare de parteneri implicați.

A400M a acumulat, de exemplu, numeroase întârzieri și costuri suplimentare. În acest program au fost implicate șate țări: Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Turcia, Belgia și Luxemburg.