Mulțimea a fost estimată la 55.000 - cei mai mulți protestatari erau îmbrăcați în negru, cei mai mulți dintre ei erau femei. Au mărșăluit prin centrul Varșoviei pe 23 martie împotriva unei decizii a parlamentului de a merge mai departe cu o interzicere aproape totală a avortului. Toate acestea s-au mai întâmplat o dată, în octombrie 2016 - una dintre etichetele protestelor a fost #dejavue. Dar de data aceasta s-a simțit altfel: mai furios, mai întunecat, mai radical din punct de vedere politic și țintit pe față împotriva Bisericii Catolice, potrivit unei analize Financial Times, citata de Rador.

HotNews.roFoto: Hotnews

Protestele stau mărturie nu numai a forței mișcării femeilor poloneze, ci și a unei profunde schimbări de atitudine. De data aceasta nu numai dreptul la avort este chestiunea în cauză. Femeile poloneze au sesizat tabloul mai general. Mai întâi, câteva date concrete. Polonia are deja unele dintre cele mai stricte reglementări din lume privitoare la avort. Procedura este permisă doar în trei situații: sarcină indusă prin viol sau incest; viața sau sănătatea femeii este în pericol; fătul are o afecțiune gravă.

Stop Avortului, proiectul de lege care a declanșat protestele, ar elimina această ultimă excepție. Dar cum 95% din avorturile legale din Polonia au loc în baza acestei reguli a fătului necorespunzător, legea ar echivala în fapt cu o interdicție totală. Dacă ea va fi adoptată, va forța femeile să dea naștere nu numai unor copii handicapați, ci și copiilor cu boli terminale, cei care mor la scurt timp după naștere.

Medicii vor înceta să mai ofere teste prenatale, de teamă să nu fie acuzați că facilitează avortul. Toate acestea erau valabile în 2016. Ceea ce face scenariul actual diferit este presiunea politică directă aplicată de Biserica Catolică, care susține interdicția. Mai întâi Episcopatul Polonez a apelat la parlamentari să ia în calcul interdicția, apoi le-a mulțumit pentru că o făcuseră. Publicul general i-a putut auzi pe episcopi dând instrucțiuni politicienilor și i-a privit pe politicieni supunându-se docili.

Acest spectacol al supunerii politice a fost cel care a scos mulțimile furioase în stradă. Pancartele purtau mesaje radicale: „Eu decid în privința religiei, nu religia în privința mea”, „Uterul meu nu e capela ta”. Biserica s-a revelat pe sine însăși drept o instituție rigidă, ideologică și crudă care nesocotește suferințele femeilor și ale copiilor vii. Oamenii se săturaseră. O prietenă, femeie religioasă, a scris pe Facebook: „Sunt o femeie catolică, nu o sclavă.”

”Sondajele confirmă această schimbare profundă de atitudine. Cei mai mulți polonezi încă mai privesc biserica într-o lumină pozitivă, însă acest grup s-a diminuat de la 61% la 54% în ultimele șase luni. Politicienii încheie acorduri în prezența autorităților bisericești; clădiri sau autostrăzi noi sunt binecuvântate. Episcopii și preoții au legături strânse cu personajele de la putere și se folosesc de ele spre beneficiul propriu.

În prezent, biserica susține partidul de la putere, Lege și Justiție al lui Jaroslaw Kaczynski, iar societatea o știe. Doar 30% dintre polonezi văd biserica drept neutră, conform unui sondaj realizat în iunie 2017 de Ipsos pentru OKO.press. În Occident există impresia larg răspândită că, dat fiind că Polonia e o țară catolică, restricțiile asupra avortului trebuie să se bucure de un sprijin universal.

Nu așa stau lucrurile. În ianuarie 37% dintre polonezi susțineau liberalizarea actualei legi a avortului, iar 43% susțineau statu-quo-ul. Doar 15% susțineau interdicția totală. De ce i-ar interesa toate acestea pe cititorii din afara Poloniei? Pentru că ceea ce se petrece aici este parte a unei lupte globale. Legea Stop Avortului a fost concepută de juriști ultraconservatori din cadrul unei organizații intitulate Ordo Iuris, care este conectată la nivel global cu alte rețele cu o mentalitate (și finanțare generoasă) similară.

Grupurile anti-opțiune [posibilitatea femeii de a opta cu privire la propriul ei corp - n.trad.] precum acesta se află în spatele valului de mobilizări împotriva „ideologiei genului” [aici, în sensul de „sex asumat” de un individ, separat de cel biologic - n.trad.] care a măturat Europa în ultimii ani. Polonia are o importanță strategică pentru asemenea grupuri, în calitate de loc din care se poate porni o cruciadă globală pentru interzicerea avortului.

Polonia este specială fiindcă aici, mulțumită influenței politice enorme a bisericii, succesul pare fezabil din punct de vedere politic. Pentru ei acesta nu este decât un nou început.

material Financial Times, citat de RADOR