Prabusirea avionului rusesc Antonov care a provocat moartea a 71 de oameni, duminica, in apropiere de Moscova, a fost provocata "aparent" de jivrarea sondelor de viteza Pitot, au anuntat marti anchetatorii, dupa ce au analizat o cutie neagra a aparatului, scrie AFP.

Antonov An-148 Foto: Twitter/ Flightradar24

Prabusirea "se poate explica prin datele incorecte privind viteza zborului (...) aparent legate de jivrarea sondelor Pitot al caror sistem de incalzire era oprit", afirma comitetul interguvernamental al aviatiei (MAK).

Aceste concluzii se bazeaza pe "o analiza preliminara a informatiilor inregistrate" in dispozitivul care inregistra parametrii tehnici ai zborului, precum si din "analiza cazurilor analoge care au avut loc in trecut", a precizat aceasta institutie insarcinata cu accidentele aeriene.

Avionul de linie, un bireactor Antonov An-148 al companiei Saratov Airlines intrat in serviciu in 2010, s-a prabusit in apropiere de Moscova dupa ce decolase de pe aeroportul Domodedovo.

Aparatul transporta 65 de pasageri si sase membri ai echipajului, toti morti.

Sondele Pitot permit pilotilor sa controleze viteza aparatului, un element crucial pentru echilibrul sau in zbor.

In cazul in care aceste sonde nu functioneaza corect, ele pot transmite o masurare incorecta a vitezei catre piloti.

O defectiune a sondelor Pitot a fost acuzata in accidentul avionului Airbus A330 Air France care asigura legatura Paris-Rio (vol AF447) si s-a prabusit in Atlantic, in 1 iunie 2009, ucigand toate cele 228 de persoane aflate la bord.

-------------------

Tubul Pitot este folosit universal in aviatie ca senzor pentru determinarea vitezei relative a avionului fata de aer. Tubul care capteaza presiunea totala trebuie prevazut cu un orificiu prin care se scurge apa captata in timpul zborului. Avand in vedere conditiile zborului, exista pericolul givrajului, adica a inghetarii apei in tub. Pentru a inlatura givrajul tubul este incalzit cu o rezistenta electrica care produce caldura suficienta pentru eliminarea fenomenului de givraj. Aceasta se cupleaza numai in timpul zborului, de catre pilot dar pentru scurta durata, atunci cand se observa ca din aparate lipseste presiunea totala (acul vitezometrului revine spre zero desi viteza avionului creste). Presiunile, statica si totala, sunt transmise de la tubul Pitot la aparate prin intermediul unor tuburi metalice si furtunuri.

Defectarea tubului Pitot duce la disparitia presiunii totale si-n unele cazuri si la disparitia presiunii statice. Pentru a nu ramane fara indicatii vitale in timpul zborului, avioanele moderne sunt prevazute cu un tub Pitot de rezerva, mai mic, montat pe fuzelaj, care capteaza numai presiunea totala. (Wikipedia)