Miiercuri, după întâlnirea de marți cu conducerea Alianței Nord-Atlantice la Cartierul General al NATO din Bruxelles, noul ministru polonez al apărării, Mariusz Blaszczak, face o vizită la Washington. Analiștii sunt de comun acord: ministrul va încerca, împreună cu consilierul pe probleme de securitate națională al președintelui Statelor Unite, generalul Herbert Raymond McMaster, să refacă relațiile în domeniul colaborării industriei de apărare și securitate, care au fost slăbite, între altele, de absența acordului în problema achizitionării sistemelor de rachete Patriot pentru scutul aerian Wisla și a tehnologiei pentru sistemele cu rază lungă sol-sol “Homar”, scrie ziarul polonez RZECZPOSPOLITA, citat de Rador.

Negocierile cu americanii în problema acordurilor privind furnizarea sistemelor de apărare, cele mai importante în prezent pentru armată, s-au aflat în ultimele luni ale guvernului cu Antoni Macierewicz la MAN într-un profund impas.

Fostul șef al apărării naționale, care a supravegheat chiar de la începutul guvernării PiS întreaga industrie de stat a înarmării, nu s-a descurcat cu cele mai importante provocări – obținerea de peste graniță a celor mai mari și mai costisitoare sisteme strategice de înarmare și echipament. S-au aflat în punct critic negocierile cu americanii în problema cumpărării sistemelor antirachetă Patriot, precum și transferarea pe teren polonez a tehnologiei sistemului HIMARS Lochheed Martin, adică a armamentului cu rază lungă pentru trupele terestre (programul Homar).

Gen. Adam Duda, fostul șef al Inspectoratului pentru Înarmare în MAN, eliberat din funcție de Macerewicz, nu vede șansele pentru finalizarea la termenul prevăzut, adică până în anul 2022, a construirii sistemelor de protecție aeriană și terestră, cele mai importante din punctul de vedere al securității țării.

Catastrofa a urmat, când, la începutul lui decembrie 2017, MAN a recunoscut, neascunzându-și surprinderea, că nu acceptă prețurile șocant de mari ale sistemelor de rachetă Patriot propuse de Washington. În notificarea Congresului American din noiembrie este vorba de 10,5 milioane dolari (circa 37 miliarde zloți) creanțe pentru arma care ar urma în viitor să protejeze teritoriile strategic alese și obiectivele de importanță specială în fața unui atac aerian cu rachete. În loc deci de suces și accelerarea celui mai scump program din istoria Forțelor Armate, programul “Wisla” a fost frânat și, potrivit criticilor ministrului, a fost pus de-a dreptul sub semnul întrebării.

Neoficial, știm că, de asemenea, americanii nu au acceptat pretenţiile exagerate ale părții poloneze privind transferul tehnologiei sistemelor de rachete HIMARS, prin care MAN intenţiona să pună bazele dezvoltării rachetelor balistice în Polonia și să deschidă industriei autohtone de armament calea de export pe terțe piețe a rampelor de lansare și a rachetelor realizate cu licență.

În locul unor contracte convenite clar și al unui acces ușor la soluțiile tehnologice americane, trimișii MAN polonez au primit un duș rece. Comunicatul dur al Washingtonului nu lasă nicio îndoială: va trebui să ne împăcăm cu faptul că construirea bazelor pentru o cooperare viitoare mai bună pe câmpul de luptă și accesul la o armă mai precisă, mai stratgică și mai avansată din SUA își au prețul lor.

Cu americanii se negociază deosebit de greu condițiile contractelor de armament și chiar comenzile de multe miliarde nu sunt în stare să îndulcească legile și procedurile îngrădirilor de-a dreptul proverbiale ale Washingtonului în accesul la cele mai moderne patente și tehologii pentru partenerii străini.

Având experiența legată de avioanele F-16, va trebui să luptăm cu îndârjire pentru interesele noastre și în ciuda rafinamentului în afaceri al concernelor să construim cu determinare colaborarea industrială cu Raytheon, Lockheed, Boeing și cu alți giganți ai industriei militare de peste Atlantic. Ar fi bine să contăm pe atitudinea favorabilă a președintelui Trump, pentru că stimularea politică la vârfurile administrației de la Washington are influență asupra rezultatului unor negocieri de afaceri dificile. Un exemplu poate fi vânzarea către Polonia a rachetelor de manevră AGM-158 JASSM în valoare de circa 0,5 miliarde dolari. Tranzacția a avut nevoie de aprobarea Congresului SUA, pe care am obținut-o în timp record. Guvernul a încercat de circa trei ani să obțină posibilitatea de a cumpăra arme, care în viitor vor constitui armele cu care Polonia va intimida, drumul spre tranzacție fiind deschis de acordul politic la cel mai înalt nivel. Exportul JASSM este însoțit în State de o procedură specială, pentru învingerea căreia Finlanda, care a comandat și ea rachete AGM-158, a avut nevoie de peste 8 ani. Departamentul de Stat al SUA a justificat unda verde pentru înarmarea Varșoviei, prin “relațiile speciale de aliați și rolul important al Poloniei în stabilizarea situației în Europa Centrală”.

Depășirea impasului în problema aprobării contractului pentru sistemele Patriot este o sarcină extrem de importantă a noului șef al MAN polonez. Programul uriaș de rachete Wisla are prioritate în armata poloneză, fiindcă în acest moment Forțele Armate nu dispun de un sistem eficient de apărare aeriană care să asigure protejarea centrelor de conducere ale țării, a infrastructurii critice a statului și a grupărilor mari de trupe.

Nu mai puțin importantă este deblocarea negocierilor cu Lockheed Martin privind licența pentru construirea lansatoarelor de rachete Homar pentru Armata Terestră, care se vor un răspuns la rachetele ruse Iskander.

Arma rachetă pentru scutul aerian, elicopterele de asalt, rachetele precise și de manevră pentru trupele terestre și submarine sunt arme pe care le-am cumpărat deja sau intenționăm să le comandăm în SUA.

Accesul la armamentul strategic de precizie din America, precum și la elicopterele verificate în luptă și la sistemele electronice își au prețul lor. Va trebui să fim pregătiți să plătim pentru echipament în următoarele decenii zeci de miliarde de zloți. Cheltuiala aceasta cuprinde și costurile construirii bazelor tehnice pentru cooperarea apropiată, directă a armatei RP cu aliatul american pe un câmp de luptă ipotetic.