In Arabia Saudita primul tren de mare viteza a parcurs traseul dintre Mecca si Medina

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 3 ianuarie 2018, 17:02 Actualitate | Internaţional


Tren de mare viteza in Arabia Saudita
Foto: Captura YouTube
In Arabia Saudita se construieste de cativa ani prima linie de mare viteza, intre orasele istorice Mecca si Medina, iar acum un tren inaugural a parcurs cei 450 km in doua ore si 52 de minute. Lucrarile au costat aproape 7 miliarde de euro si au fost certuri legate de licitatii, dar si probleme legate de construirea liniei in desert. Serviciile comerciale vor incepe la jumatatea lui martie si trenurile care depasesc 300 km/h in unele portiuni sunt Talgo 350 produse de spanioli si celebre pentru serviciile AVE din Spania, scrie Railway Gazette.

Garile din Jeddah si Mecca nu sunt 100% gata si au existat indoieli daca aceasta calatorie inaugurala, la care au participat oficialiati, va putea avea loc pe 31 decembrie. Consortiul Al Shoula a promis insa ca pana la final de an va putea fi realizata prima calatorie si s-au tinut de cuvant exact in ultima zi.

Arabia Saudita este o tara uriasa (2,1 milioane kmp, de noua ori mai mare decat Romania) insa are doar 450 km de linii de cale ferata pentru pasageri, intre orasul Dammam si capitala Ryadh. Lucrurile se schimba insa rapid fiindca sunt in constructie peste 2000 km de cale ferata, cel mai interesant proiect fiind cel de constructie a liniei pe care trenurile vor rula chiar si cu 300 km/h intre cele doua orase sfinte ale islamului.

Lucrarile au inceput in 2009 si totul trebuia sa fie gata in 2014 la linia de mare viteza Haramain care uneste cele doua mari centre ale islamului: Mecca si Medina (sau Makkah si Madinah, dupa denumirile arabe).

Licitatiile au fost "cu cantec" si se crede ca spaniolii au primit in 2011 contractul datorita legaturilor fostului rege Juan Carlos cu extrem de influenta familie regala saudita. La licitatie spaniolii au avut concurenti de prestigiu din Franta si Germania, insa contractul de 6,7 miliarde euro a fost acordat unui consortiu format din 12 companii. Interesant este ca si francezii au fost sustinuti puternic de lobby-ul facut de premierul de atunci (Francois Fillon), insa nu a fost suficient).

Linia, care trece si prin portul Jeddah, dar si printr-un nou oras gigantic construit de la zero (King Abdullah Economic City (KAEC), a pus o multime de probleme de inginerie din cauza ca traverseaza desertul si trebuie sa fie ferita de furtunile de nisip, iar sinele trebuie sa fie extrem de rezistente, pentru a face fata unor variatii mari de temperatura (de la -2 la 50 de grade).

Vanturile puternice din desert reprezinta o problema si pe cateva portiuni au fost construite ziduri de cinci metri inaltine, pentru ca nisipul sa nu se acumuleze pe linii. Insa un specialist spaniol, care a ajutat la constructia unei cai ferate in nordul Africii, spunea ca santurile de langa ziduri se vor umple repede cu nisip si vor trebui curatate foarte des, procedeu extrem de greoi.

In plus, daca marea parte a sinelor pot fi puse direct pe balast, pe portiunile periculoase liniile au fost construite pe lespezi de piatra, ceea ce inseamna ca lucrarile au durat mai mult.

Spaniolii de la RENFE vor trebui apoi sa furnizeze servicii de mentenanta timp de 12 ani.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2797 vizualizari

  • -4 (14 voturi)    
    serios ? (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 17:11)

    Adrian_1234 [utilizator]

    Daca asta e tren de mare viteza atunci in romania avem tren de viteza de mult
    450 de km in 2h si 52 min inseamna undeva pe la 150km/h
    Sau datele sunt schimbate sau opreste des ca e personal caz in care tre sa fi saudit ca sa faci tren de mare viteza personal
    • +8 (8 voturi)    
      doar pe unele portiuni (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 17:39)

      DSS [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      poate sa prinda 300 km/h, din cauza nisipului se pare.
      Eu sunt curios cum vor sta cu intretinerea, punct nevralgic la arabi. Cu cat e mai rapid cu atat poate sa deraieze mai usor, dupa cum au aflat chinezii

      As paria ca in cativa ani va merge cu viteza normala
    • +5 (5 voturi)    
      Există și „personale” de mare viteză (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 17:48)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      Japonia are mai multe tipuri de Shinkansenuri, dau exemplu de pe linia principală Tokyo - Osaka (Tokaido Shinkansen), cu lungimea de 515 km.

      Sunt trei tipuri de trenuri, în funcție de viteză și numărul de stații în care opresc. Dar trebuie menționat că până și cel mai rapid dintre ele, Nozomi, oprește în două gări mari din Tokyo, huburi cu conexiuni la metrou și la rețeaua feroviară urbană (Tokyo Central respectiv Shinagawa), cât și la Yokohama (orașul-port nr. 1 al Japoniei), toate aceste stații fiind situate pe o distanță de 25 de km din total. De asemenea, înainte să ajungă la Osaka, oprește și la doar 40 km distanță, în Kyoto (capitala antică a Japoniei și important oraș turistic)

      Deci, atâta timp cât există cerere mare pentru opriri intermediare unde coboară și urcă un număr foarte mare de pasageri, economia poate dicta și circulația trenurilor de mare viteză în „regim personal” după accepțiunea dvs. Atenție însă, căci chiar și așa, acest „personal” tot ajunge să prindă măcar 100-150 km/h între stațiile apropiate!
      • +2 (2 voturi)    
        exact, chiar si in Italia (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 18:51)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        exact, chiar si in Italia exista trenurile
        - freccia rossa cele mai rapide
        cu doua categorii 300 si 400 km/h (aici teoretic, sunt parti mari ale liniei care nu permite decat maxim 300km/h)
        - dar si cele frecia bianca cu viteze de doua categorii 200 si 250 km/h
  • +3 (15 voturi)    
    hmm (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 17:14)

    dum_i [utilizator]

    Si cate vagoane sunt destinate femeilor impreuna cu insotitorii lor care trebuie sa le tina in lesa?
  • -1 (5 voturi)    
    Tara (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 17:44)

    Kepler [utilizator]

    de 9 ori mai mare decit Romania ?! Dar ce folos!
    In 95% din acest teritoriu este imposibil de trait, iar in 10-15 ani vor ajunge la 99%.
  • +2 (2 voturi)    
    Soluție stranie (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 18:42)

    trotuar [utilizator]

    Dacă tot pornesc de la zero nu știu de ce nu au pornit cu Maglev. Întreținerea e mult mai puțin costisitoare și nu ai probleme cu dilatarea șinelor.

    La unele maglevuri se folosesc supraconductori pentru a elimina pierderile de curent ceea ce înseamnă că va fi mai greu să menții temperatura scăzută. Dar cred că problema asta se poate rezolva prin a pune centrale solare din x în x km.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by