Elevii unei scoli din Berlin isi aleg siguri materiile pe care vor sa le studieze si se motiveaza singuri, o abordare care, spun unii, ar trebui aplicata in intreaga Germanie, relateaza The Guardian.

Examen scolarFoto: Agerpres

Nu exista note pana cand elevii nu implinesc 15 ani, nu exista un orar pe care trebuie sail urmeze si nu exista cursuri de tip predare. Elevii decid ce materii vor sa studieze la fiecare ora si cand vor sa sustina un examen.

Programa scolii are ca subiecte standard doar matematica, germana, engleza si studiile sociale, fiind suplimentata cu alte cursuri mai abstracte, precum "responsabilitate" si "provocare". La "provocare", studentii cu varste intre 12 si 14 ani primesc 150 de euro si sunt trimisi intr-o aventura pe care trebuie sa o planifica pe cont propriu in intregime. Unii merg cu kayakul, altii lucreaza la o ferma, altii pleaca in drumetii.

Filosofia din spatele acestor inovatii este simpla: precum cerintele pietii muncii se schimba, iar telefoanele inteligente si internetul transforma modul in care tinerii proceseaza informatia, cea mai importanta aptitudine pe care scoala o poate dezvolta intr-un elev este abilitatea de a se motiva singuri, sustine Margret Rasfeld, directoarea scolii.

"Uitati-va la copiii de 3 sau 4 ani - sunt plini de incredere in sine", spune Rasfeld. "Cel mai adesea, copiii de abia asteapta sa inceapa scoala. Insa, frustrant, cele mai multe scoli reusesc cumva sa ii dezvete de acea incredere".

Scoala Evanghelica Centrala din Berlin - ESBC incearca sa "reinventeze conceptul de scoala", spune directoarea. "Misiunea unei scoli progresive ar trebui sa fie aceea de a pregati tinerii sa faca fata schimbarilor, sau, si mai bine, sa fie incantati de schimbare. Suntem in secolul al XXI-lea, scolile ar trebui sa considere ca e datoria lor sa dezvolte personalitati puternice."

Sa ii pui pe elevi sa asculte un profesor timp de 45 de minute si sa ii pedepsesti pentru ca colaboreaza la un exercitiu, sustine Rasfeld, nu este doar nesincronizat cu cerintele lumii moderne de munca, ci este si contraproductiv.

"Nimic nu ii motiveaza pe studenti mai mult decat sa descopere de la sine intelesul din spatele unui subiect", arata directoarea.

Studentii sunt astfel incurajati sa se gandeasca la metode proprii de a dovedi abilitatile dobandite, precum codarea unui joc de calculator, in loc sa dea un test de matematica.

Structura educationala federalizata a Germaniei, in care fiecare din cele 16 state isi planifica propriul sistem de educatie, are o traditie in a permite ca modelele de "invatare libera" sa se dezvolte. Insa, spre deosebire de scolile Sudbury, Montessori sau Steiner, institutia lui Margret Rasfeld incearca sa dezvolte auto-determinarea elevilor intr-un sistem relativ strict de reguli.

Studentii care pierd timpul in timpul orelor trebuie sa vina la scoala sambata dimineata pentru a recupera, o pedeapsa cunoscuta drept "silentium". "Cu cat ai mai multa libertate, cu atat ai nevoie de mai multa structura", explica directoarea.