Deplasarile navelor rusesti in ultimele doua saptamani, dupa ce presedintele Vladimir Putin a anuntat o retragere partiala din Siria, sugereaza ca Moscova, in realitate, trimite mai multe echipamente si provizii in aceasta tara devastata de razboi decat a repatriat in aceeasi perioada, arata o analiza Reuters.

Nava cargoFoto: pixabay.com

Cand Vladimir Putin a anuntat retragerea majoritatii contingentului militar, toata lumea se astepta ca Yauza, un spargator rusesc de gheata si una dintre principalele nave de aprovizionare, sa se intoarca in portul sau din oceanul Arctic.

In loc de asta, la trei zile dupa declaratia facuta in 14 martie de Putin, Yauza, componenta a "Expresului Sirian", porecla data navelor care aprovizioneaza fortele rusesti, a parasit portul din Marea Neagra Novorosiisk cu destinatia Tartous, baza navala a Rusiei in Siria.

Indiferent de ce transporta, era vorba de ceva greu: linia de plutire de-abia se putea vedea.

Nu se stie ce transporta aceste nave la fel cum este cazul si cu imensele avioane cargo care aduc acasa avioanele de razboi.

Dar aceste evolutii - si care ofera doar o imagine partiala - sugereaza ca Rusia lucreaza intens pentru a-si mentine infrastructura militara in Siria si pentru a aproviziona armata siriana.

Putin nu a oferit detalii atunci cand a avertizat ca avioanele rusesti pot reveni rapid in Siria, dar orice amenintare impotriva bazelor rusesti din aceasta tara sau orice semn ca presedintele Bashar al-Assad, cel mai apropiat aliat al Moscovei in Orientul Mijlociu, ar fi in pericol ar putea atrage o riposta imediata.

Rusia are o baza aeriana in Hmeymim si una navala in Tartous. Putin a precizat ca Rusia le va mentine pe ambele si ca acestea trebuie sa fie puternic protejate.

"In conditiile in care, de facto, componenta principala a fortei armate ramane acolo, nu este niciun motiv pentru reducerea traficului", spune Mihail Barabanov, analist la think-tankul specializat in probleme militare CAST din Mosciva.

Moscova nu a oferit detalii despre marimea fortelor sale din Siria si nu nici despre asa numita retragere partiala.

Reuters a calculat ca circa jumatate dintre avioanele rusesti din Siria au revenit in tara dupa anuntul lui Putin. Numarul exact al acestor avioane este secret, dar analizele sugereaza ca ar fi vorba de circa 36.

Luni, televiziunea de stat a aratat imagini cu trei elicoptere de atac zburand deasupra Siriei.

Forta navala

Dar o analiza a datelor navale, a informatiilor oficiale, a celor din surse maritime si fotografiile facute de bloggeri cu nave rusesti care trec prin stramtoarea Bosfor in drum spre Marea Mediterana nu arata niciun semn ca "Expresul Sirian" a incetinit.

O analiza Reuters a acelorasi date arata ca cel mai probabil Rusia a inlocuit navele care au parasit Mediterana cu unele noi, asigurandu-se ca forta navala ramane la acelasi nivel. Aceste nave pot ajunge cu usurinta la coastele Siriei si pot proteja navele cargo. De asemenea, ofera Moscovei optiunea de a lansa rachete de croaziera de pe mare.

Rusia pare sa aiba mai mult de zece nave militare in Mediterana, inclusiv nava de razboi Zeleniy Dol echipata cu rachete de croaziera Kalibr care au o acuratete de trei metri, potrivit presei rusesti di stat si Bosphorus Naval News, un proiect online turcesc.

Si cel mai probabil Moscova isi va mentine fortele, crede Barabanov.

"Rusia nu are prea multe nave pe care le poate mentine in Mediterana. Rolul acestei forte este sa asigure activitatea Expresului Sirian si sa demonstreze asta Vestului si, ulterior, Turciei".

Ministerul rus al Apararii nu a raspuns intrebarilor legate de rolul navelor rusesti in Mediterana si daca exista planuri de reducere a acestei prezente.

Linia de incarcare

De cand Moscova a inceput sa se retraga din Siria, a trimis doua nave de debarcare, care sunt in general folosite pentru a transporta trupe si vehicule blindate - Caesar Kunikov si Saratov - in Mediterana, pe langa Yauza.

Saratov arata incarcat cand a trecut joi prin Bosfor, in drum spre Siria. Linia sa de incarcare era vizibil mai joasa decat in 14 martie, cand a fost fotografiata venind spre Rusia.

In acelasi timp, doua nave de razboi - Alexander Otrakovsky si Minsk - si Dvinitsa-50, o nava auxiliara, au fost fotografiate de bloggerii turci trecand Bosforul in drum spre Rusia.

Cel putin doua dintre aceste nave, Alexander Otrakovsky si Dvinitsa-50, pareau a naviga fara incarcatura la intoarcere.

Fotografii arata ca Otrakovsky, o nava mare de debarcare, parea mai goala la intoarcerea spre Rusia comparativ cu 2 martie cand a traversat stramtoarea in cealalta directie. Nu este clar daca transporta trupe sau echipemante.

Si linia de incarcare a Dvinitsa-50 era mai sus cand a fost fotografiata in Bosfor in 20 martie, la intoarcerea in Rusia.

In aceste conditii, pare putin probabil ca trupe rusesti sau echipamente sa se fi aflat la bordul acestor nave la intoarcere.

Nici traficul non-militar dintre Rusia si Siria nu da semne de incetinire.