Riscul unei catastrofe nucleare - sub forma unui razboi regional, a unui atac terorist sau de pe urma unui accident - este mai mare decat era in timpul Razboiului Rece si creste in continuare, spune William Perry, fost Secretar al apararii SUA, conform The Guardian.

William Perry, ce a activat la Pentagon in perioada 1994 - 1997, a sustinut o serie de declaratii si comentarii chiar cu cateva ore inaintea testului nuclear nord coreean de miercuri, listand programul nuclear agresiv al Phenianului drept unul dintre factorii de risc major la nivel mondial.

Perry a mai declarat ca progresul facut dupa caderea Uniunii Sovietice in reducerea riscului unui conflict nuclear intre SUA si Federatia Rusa se pierde treptat.

"Probabilitatea unei calamitati nucleare este mai mare acum, cred eu, decat era in timpul Razboiului Rece", a spus Perry. "Un nou pericol a prins contur in ultimii trei ani, acesta fiind posibilitatea unui conflict nuclear intre Statele Unite si Rusia ... indus de un calcul eronat, o alarma falsa."

Pe langa riscurile din ce in ce mai mari ale unor atacuri cibernetice, programul nuclear al Coreei de Nord si volatilitatea relatiilor dintre Pakistan si India in Kashmir, interventiile Rusiei in Ucraina si in Siria si tendintele tot mai agresive ale trupelor de patrula aeriana si maritima, toate au adus fortele Federatiei Ruse in imediata apropiere a trupelor vestice.

Intr-un studiu recent, grupul Global Zero (ce militeaza pentru controlul strict al armelor nucleare) a analizat 146 de asemenea incidente in ultimele 21 de luni, catalogand 2 dintre acestea ca reprezentand situatii de risc major. Studiul a considerat 33 dintre acestea ca fiind masuri de provocare in sensul in care acestea "se abat de la norma incidentelor de rutina, rezultand in interactiuni mult mai agresive ce pot escalada oricand la conflicte reale."

In acelasi interval, grupul a numarat 29 de incidente intre Coreea de Nord si Coreea de Sud, incluzand 3 incidente cu risc crescut, si 40 de intalniri de presiune militare in apropierea insulelor disputate din Marea Chinei de Sud. Zece dintre aceste incidente au fost considerate ca fiind masuri de provocare.

In Asia de sud, unde 3 state cu forta nucleara se confrunta, studiul a numarat 54 de incidente militare semnificative intre India, Pakistan si China, incluzand 22 de ciocniri in zona de frontiera si in jurul Kashmirului.

Pakistanul este depasit de India in termeni de forte conventionale, insa se bazeaza din ce in ce mai mult pe amenintarea de a recurge la arme tactice pentru a infrange un atac armat. Astfel de arme ar trebui sa fie instalate in zonele de granita in cazul unei eventuale crize pentru a reprezenta o piedica eficienta, insa nu este clar daca (sau in ce conditii) autoritatea de a lansa astfel de arme ar fi delegate comandantilor de teren.

Kashmirul ramane frontul cel mai volatil din punct de vedere al pericolului nuclear, insa zona de tampon dintre Rusia si fortele vestice devine tot mai precara, scotand la iveala riscurile inerente ale apelarii la doctrina nucleara de catre SUA si Rusia.

Dupa mai mult de 20 de ani de la incheierea Razboiului Rece, niciuna dintre cele 2 forte nu a eliminat ideea folosirii arsenalului nuclear, ambele mentinand o politica de "lansare in caz de atentionare", ambele mentinand lansarea unui numar total de 1800 de arme nucleare la un nivel de alerta ridicata.

Barack Obama ar avea mai putin de 30 de minute la dispozitie pentru a se decide daca informatiile primite prin satelitii de avertizare timpurie - ce ar anunta ca o racheta a fost lansata spre teritoriul SUA - sunt credibile sau nu. Omologul sau rus, Vladimir Putin, ar avea la dispozitie mai putin de 15 minute la dispozitie sa se decida, deoarece Rusia nu detine un sistem functinoal de atentionare timpurie prin satelit.