Il invoca pe Allah la fiecare fraza dar pentru noii jihadisti, precum cei care au atacat Parisul in 13 noiembrie, islamul este doar un pretext care le permite canalizarea unei revolte interne si unei sete de violenta, afirma experti citati de AFP.

Femeie jihadistaFoto: Captura YouTube

Convertiti recent, stapanind prost sau deloc araba, jonglind cu concepte pe care de-abia le inteleg sau le distorsioneaza, ei au gasit in organizatia Statul Islamic (SI) o structura supla si pragmatica in cadrul careia isi pot satisface setea de radicalizare.

"Cultura lor e sumara, chiar nula", spune Peter Harling, de la International Crisis Group (ICG). "In realitate, cei care au cultura musulmana cea mai solida sunt cei mai putin susceptibili sa se alature SI".

Intr-un editorial intitulat "A ucide pe altii inseamna a te sinucide", acesta afirma ca "aspectul cel mai tulburator in masacrele comise in Paris este faptul ca tin de o violenta intima".

SI "a oferit un spatiu concret unde o violenta pornografica se poate exprima, cauta, dezinhiba si prezenta in forta ei. Nu este o intamplare ca europenii convertiti au fost principalii agenti. Lipsiti de experienta militara, de formare religioasa si in general de competenta lingvistica, si-au definit valoarea adaugata intr-o ultraviolenta care evoca filmul lui Stanley Kubrick 'Portocala Mecanica' pentru sadismul sau, pus in scena cu talente instinctive de comunicare formate in epoca Facebook", continua Peter Harling.

Director la Observatorul religios si profesor la IEP d'Aix, Raphael Liogier a studiat profilul a zeci de jihadisti sau aspiranti francezi la jihad.

"Niciunul dintre cei care au intervenit pe teritoriul francez, de la Mohamed Merah pana la cei din 13 noiembrie, nu au trecut printr-o formare teologica de fond sau printr-o intensificare progresiva a practicii religioase", a explicat el. "Sunt oameni care se afla intr-un raport cu violenta, pentru ca islamul a devenit in prezent sinonim cu violenta antisociala. Vor sa isi exprime dorinta de a fi antisociali".

Nu ma intereseaza Coranul

"Adopta posturi de fundamentalisti, dar nu sunt decat posturi", spune el. "Trec doar prin moschei, se roaga mai putin decat altii. Cultiva un stil pe care eu il numesc neo-afgan, in cautarea unui fel de romantism neo-razaboinic".

"Cum sunt de origine magrebiana si cum li se spune ca sunt pontential musulmani si ca islamul are o imagine negativa, acest lucru devine de dorit pentru ei. In anii 80, ar fi devenit punkeri sau ar fi intrat intr-o miscare de extrema dreapta sau stanga", adauga Raphael Liogier. "Sar direct la jihad pentru ca au drept puncte comune delicventa, problemele din copilarie si dorinta de a fi importanti".

Un politist a declarat pentru AFP ca, in timpul unui interogatoriu, un candidat la jihad i-a spus: "Nu ma intereseaza Coranul. Ce ma intereseaza este jihadul".

Aceasta teza a instrumentalizarii islamul de catre tineri in cautarea unui ideal violent este aparata si de politologul specializat in islam Olivier Roy, care, intr-un editorial intitulat "Jihadismul este o revolta generationala si nihilista", explica faptul ca "Daesh sapa intr-un rezervor de tineri francezi care, indiferent daca ajung in Orientul Mijlociu, sunt deja intrati intr-un stil de disidenta si cauta o cauza, o eticheta, o mare poveste pentru a-si pune pe ea semnatura sangeroasa a revoltei personale".

"Problema principala pentru Franta nu este deci califatul din desertul sirian, care mai devreme sau mai tarziu se va evapora ca un vechi miraj devenit cosmar. Problema este revolta acestor tineri", adauga el. "Nu e vorba de radicalizarea islamului ci de islamizarea radicalismului".

Sefii grupului Statul Islamic, printre care figureaza fosti sefi de servicii secrete ai lui Saddam Hussein, au inteles cum sa canalizeze aceasta violenta.

"Este o miscare foarte flexibila, care poate recupera foarte multe dinamici", adauga Peter Harling. "Trece de la o baza ideologica solida si ajunge sa reprezinta multe lucruri foarte diferite pentru multi oameni foarte diferiti".