Un marinar rus a esuat cu o nava de 7.000 de tone pe coastele Scotiei dupa ce a baut jumatate de litru de rom
Cargoul Lysblink Seaways era in drum de la Belfast, in Irlanda de Nord, catre Skogn, in Norvegia, atunci cand a intrat cu toata viteza in tarmul stancos, langa Kilchoan, de pe Peninsula Ardnamurchan, pe 18 februarie.
Cand a fost tractata, nava era atat de grav avariata incat a fost casata.
De opt ori peste nivelul maxim de alcool in sange admis
O ancheta asupra incidentului a stabilit ca ofiterul-sef, in varsta de 36 de ani, singurul de cart in momentul naufragiului, a devenit "neatent... din cauza efectelor consumului de alcool", preciza intr-un raport, prezentat saptamna trecuta, Biroul de anchetare a accidentelor maritime (Marine Accident Investigation Branch, MAIB).
In afara programului, in cabina sa, ofiterul a dat un telefon care i-a "provocat anxietate, dupa care a consumat 0,5 litri de rom", se arata in raport.
Apoi si-a inceput cartul, la miezul noptii, ca singurul ofiter insarcinat cu nava.
Cantitatea de alcool pe care a consumat-o l-a impeidicat sa efectueze ajustari cruciale ale cursului, se arata in raport, iar sistemul de alarma al navei, care ar fi putut alerta restul echipajului, nu era pornit.
Un test al alcoolului in aerul respirat, la care ofiterul-sef a fost supus la cateva ore dupa accident, a relevat o alcoolemie de 2,71 mg/ml - aproape de opt ori peste limita maxima admisa in cazul marinarilor profesionisti in Marea Britanie (0,27% alcool in sange, conform terminologiei americane).
Regula zero alcool consumat
Proprietarul navei, DFDS, are o politica de tolernta zero fata de consumul de alcool la bord si ar fi trebuit sa efectueze teste aleatoare atat in privinta consumului de alcool, cat si de droguri.
Insa ancheta a stabilit ca Lysblink Seaways avea la bord bauturi alcoolice - bere si vin -, iar membri ai echipajului au incalcat frecvent regula.
De asemenea, nu au existat dovezi ale efectuarii unor teste aleatoare, conform politicii companiei.
Consumul de rom nu a fost singura cauza care a contribuit la accident, in urma caruia din nava s-au scurs 25 de tone de motorina in apele de coasta.
Ancheta a relevat, de asemenea, practici de navigatie nesatisfacatoare si o lipsa a masurilor de control care, daca ar fi fost implementate, ar fi condus la evitarea accidentului.
Raportul nu prezinta recomandari, avand in vedere ca proprietarul navei a luat deja masuri, inclusiv renuntarea la aducerea de bauturi la bord si introducerea testelor aleatoare.
"Nu am mai vazut un asemenea caz anterior si nu exista nicio scuza", a declarat pentru CNN Gert Jakobsen, un purtator de cuvant al DFDS.
"Toata lumea (din companie) cunoaste consecintele faptului de a avea alcool in sange sau de a avea alcool la bordul navei", a dat el asigurari, adaugand ca "ofiterul a fost concediat".
"Suntem multumiti ca nicio persoana de la bord nu a fost ranita in timpul acestei situatii periculoase", a mai declarat Jakobsen.

Șansa ratată a PNL și perpetuarea dezastrului urbanistic din București
Soarta Măsurii 3 pentru finanțarea IMM-urilor a devenit incertă / Ministrul economiei nu vrea să spună ce se întâmplă cu proiectele depuse de firme
Irina Alexe, o fostă polițistă, pensionată la 42 de ani, a fost numită, până la urmă, secretar de stat în Ministerul de Interne
Moștenirea Gabrielei Firea pentru Nicușor Dan: Primăria Capitalei mai are de plătit circa 165 de milioane de lei pentru autobuzele Otokar cumpărate în 2018
Câți români și-au suspendat ratele și ce soluții s-au găsit pentru cei care gâfâiau la plata ratelor înainte de pandemie Vezi ce spun reprezentanții principalelor bănci
Iata consecintele abstinentei si masurilor abuzive de interzicere a alcoolului...