Un consortiu dominat de companii spaniole se apropie de finalul constructiei liniei ferate de mare viteza intre orasele Mecca si Medina din Arabia Saudita. Distanta de 450 km va fi parcursa in doua ore de "Trenurile Pelerinilor", iar proiectul costa aproape 7 miliarde de euro. Totul trebuie sa fie gata la final de 2016, insa companiile din consortiu se cearta, sauditii sunt nemultumiti de spanioli, iar desertul pune multe probleme legate de furtunile de nisip si de variatiile de temperatura (de la -2, la 50 de grade).

Intr-o viitoare gara a liniei din Arabia SauditaFoto: saudirailways.org

Arabia Saudita era o tara subdezvoltata acum un secol, insa acum este una dintre cele mai bogate tari arabe datorita rezervelor uriase de petrol (un sfert din rezervele cunoscute). Desi au fost gesturi timide de modernizare, tara este una autoritara, celebra pentru pedepsele dure aplicate in public si pentru faptul ca femeile nu au voie sa conduca masini.

Insa tara are buget mare de investitii, construieste zgarie-nori in Ryadh, metrouri ultra-moderne in toate marile orase, moschei, orase si porturi de la zero, dar mai ales are planuri de infrastructura ce trec de 50 miliarde dolari.

Arabia Saudita este o tara uriasa (2,1 milioane kmp, de noua ori mai mare decat Romania) insa are doar 450 km de linii de cale ferata pentru pasageri, intre orasul Dammam si capitala Ryadh. Lucrurile se schimba insa rapid fiindca sunt in constructie peste 2000 km de cale ferata, cel mai interesant proiect fiind cel de constructie a liniei pe care trenurile vor rula chiar si cu 300 km/h intre cele doua orase sfinte ale islamului.

Lucrarile au inceput in 2009 si totul trebuia sa fie gata in 2014 la linia de mare viteza Haramain care uneste cele doua mari centre ale islamului: Mecca si Medina (sau Makkah si Madinah, dupa denumirile arabe). Interesant este ca cele doua gari sunt construite de un grup care se numeste Saudi Bin Laden.

Licitatiile au fost "cu cantec" si se crede ca spaniolii au primit in 2011 contractul datorita legaturilor fostului rege Juan Carlos cu extrem de influenta familie regala saudita. La licitatie spaniolii au avut concurenti de prestigiu din Franta si Germania, insa contractul de 6,7 miliarde euro a fost acordat unui consortiu format din 12 companii. Interesant este ca si francezii au fost sustinuti puternic de lobby-ul facut de premierul de atunci (Francois Fillon), insa nu a fost suficient).

Numarul mare de companii din consortiu s-a dovedit a fi o problema. Cotidianul El Pais scria la inceput de an ca negociatorii sauditi, extrem de priceputi, au discutat separat cu anumite companii si au profitat de numarul mare al acestora, "semanand" si discordie intre ele.

Mai mult, diversi factori au dus la amanarea termenului de finalizare, de la decembrie 2014, la decembrie 2016, iar in prezent o parte dintre gari sunt gata, pe mari portiuni ale liniei se fac teste la 300 km/h si un segment va fi dat in folosinta la final de an.

Insa in februarie, autoritatile saudite s-au aratat nemultumite de cum lucreaza spaniolii, acestia fiind acuzati ca sunt prea lenti. Surse din cadrul consortiului spaniol din care fac parte si companii mari precum FCC, Talgo, Renfe si Adif au dat replica sauditilor. Ibericii spun ca arabii au pus presiuni uriase si vor ca totul sa fie gata la jumatatea lui 2016. desi asa ceva este imposibil. Mai mult, spaniolii spun ca inginerii sunt presati fara incetare de firmele de supervizare DB International (Germania) si Dar Al-Handasah (Arabia Saudita)

Linia, care trece si prin portul Jeddah, dar si printr-un nou oras gigantic construit de la zero (King Abdullah Economic City (KAEC), pune o multime de probleme de inginerie din cauza ca traverseaza desertul si trebuie sa fie ferita de furtunile de nisip, iar sinele trebuie sa fie extrem de rezistente, pentru a face fata unor variatii mari de temperatura (de la -2 la 50 de grade).

Vanturile puternice din desert reprezinta o problema si pe cateva portiuni vor fi construite ziduri de cinci metri inaltine, pentru ca nisipul sa nu se acumuleze pe linii. Insa un specialist spaniol, care a ajutat la constructia unei cai ferate in nordul Africii, spune ca santurile de langa ziduri se vor umple repede cu nisip si vor trebui curatate foarte des, procedeu extrem de greoi. Si acum, in timpul lucrarilor de constructie, linia se umple de nisip pe timpul noptii si trebuie curata temeinic a doua zi.

In plus, daca marea parte a sinelor pot fi puse direct pe balast, pe portiunile periculoase liniile sunt construite pe lespezi de piatra, ceea ce inseamna ca lucrarile dureaza mai mult decat se crezuse si sunt mai complicate.

Spaniolii vor trebui apoi sa furnizeze servicii de mentenanta timp de 12 ani, ceea ce va insemna mobilizarea unor efective importante, fiindca e de asteptat sa apara probleme cu operarea caii ferate in tara desertica.

Linia ferata va fi xtrem de utila mai ales in perioada marelui pelerinaj de la Mecca (Hajj) unde in fiecare an merg 2,5 milioane de musulmani.