Consortiul de asiguratori condus de compania germana Allianz au creat un fond de 300 milioane de dolari (circa 279 milioane euro) pentru a acoperi cererile de despagubire rezultate in urma prabusirii aeronavei 320 a GermanWings, dar cu toate acestea suma nu este impartita in mod egal intre rudele victimelor, scrie The Telegraph.

Ramasitele avionului Germanwings Foto: airlive.net

Potrivit estimarilor, rudele celor trei victime din Statele Unite ar putea primi despagubiri de 30 de ori mai mari decat cele platite familiilor copiilor germani care au murit in accident.

Cand vine vorba de despagubiri in urma dezastrelor din transport, nu toate decesele sunt tratate in mod egal.

  • Nationalitate

Platile compensatorii se bazeaza pe nationalitatile victimelor.

Justin Green, avocat pe probleme de aviatie la firma de avocatura Kreindler & Kreindler, a explicat ca fiecare stat are un mod diferit de a raspunde unei intrebari fundamentale "Cat valoreaza viata unui om?".

"Statele Unite au permis oamenilor sa dovedeasca acea valoare si sa lase un judecator sau un juriu sa decida valoarea vietii unui om. Unele state europene si alte tari au moduri diferite de a aborda aceasta problema", a explicat Green.

Rezultatul acestor cadre juridice diferite este faptul ca familiile anumitor victime din cadrul aceluiasi dezastru pot primi despagubiri mult mai mari decat altele.

Potrivit lui James Healy-Pratt, sef al departamentului legal pe probleme de aviatie de la Stewarts Law, familiile victimelor germane ale accidentului vor primi, cel mai probabil, cele mai mici despagubiri, aproximativ 100.000 de dolari pentru fiecare victima.

Haley-Pratt a declarat pentru CNN ca familiile celor trei victime britanice vor primi pana la 1 milion de dolari, iar familiile celor trei victime din Statele Unite ar putea primi mult mai mult.

  • Varsta si venit

In Coreea de Sud, guvernul a anuntat in aceasta saptamana ca va plati cate 380.000 de dolari familiilor celor 250 de elevi care au murit in dezastrul feribotului scufundat anul trecut.

Familiile celor 11 cadre didactice care au murit in acelasi accident vor primi, in schimb, aproape 700.000 de dolari.

Pentru restul victimelor, despagubirile vor varia intre 150.000 de dolari si 600.000 de dolari, in functie de varsta si de venitul acestora.

Veniturile vor juca un rol important si in cazul despagubirilor dupa accidentul avionului Germanwings.

Green precizeaza ca desi "poate parea nedrept" legea nu este conceputa pentru a atribui o valoare morala vietii, ci una financiara.

"Scopul legii este sa aduca familia in acelasi punct financiar in care se afla inaintea accidentului. Daca cineva castiga 1 milion de dolari pe an si avea un anumit stil de viata, despagubirile vor incerca sa mentina familia pe aceeasi pozitie", a explicat avocatul.

  • Cauza accidentului

O mare variabila in cazul prabusirii avionului Germanwings este cauza dezastrului.

In cazul unui dezastru aerian imprevizibil, companiile sunt responsabile de plata a aproximativ 160.000 de dolari pentru fiecare victima in temeiul Conventiei de la Montreal din 1999.

In cazul in care compania aeriana este considerata responsabila pentru moartea pasagerilor sai, nu exista nicio limita in ceea ce priveste gradul de raspundere al transportatorului.

Autoritatile au ajuns la concluzia ca Andreas Lubitz, copilotul avionului, a prabusit aeronava intentionat, dar inca nu a fost stabilit daca Luftahnsa stia despre starea sanatatii sale mentale.

Pentru a limita obligatiile sale in temeiul Conventiei de la Montreal, Lufthansa ar trebui sa dovedeasca ca nu are nicio responsabilitate pentru accident. Consensul intre expertii juridici este ca posibilitatea ca acest lucru sa se intample este foarte mica.