Strans cu usa de ultimatumul institutiilor financiare si europene, guvernul grec vinde ce poate din tara, ca sa evite Grexit si insolventa de stat. Iar chinezii se pare ca isi vor pune la gat "perla“ greceasca, si anume portul Pireu. In urmatoarele saptamani, guvernul lui Tsipras scoate la licitatie majoritatea actiunilor portului, adica 67%, dupa cum relateaza N-TV.de. Intre primii cinci ofertanti, concernul maritim chinez Cosco Group are mari sanse sa castige licitatia, caci nu-i lipsesc nici miliardele si a pus inca de acum cinci ani piciorul in portul Pireu, cu care are mari planuri de viitor.

Privatizarea celui mai mare port grecesc a stat pe agenda masurilor prin care fostul premier grec, Antonis Samaras, se obliga sa aduca bani pentru stat, in contrapartida ajutoarelor financiare primite de la UE. Proiectul de privatizare a fost practic abandonat, cata vreme banii au curs oricum. Faptul ca privatizarea va fi reluata reflecta cat de acuta este criza financiara a tarii si cum, chiar daca a fost ales un guvern de stanga, cum e Syriza, acesta nu-si poate indeplini promisiunile populiste din campanie, caci statul nu are bani.

"Cosco si concurentii sai sunt invitati sa depuna o oferta competitiva pentru port”, ar fi spus vicepremierul grec Yannis Dragasakis, citat de agentia chineza de presa Xinhua, in urma vizitei de saptamana trecuta a lui Dragasakis, in China. Prin aceasta declaratie, oficialul grec a dat un clar semnal ca gigantul chinez Cosco isi poate face sperante in achizitia majoritatii actiunilor portului Pireu.

Miercuri 25 martie, delegatia condusa de vicepremierul Greciei a inceput o vizita in China, terminata sambata. Scopul declarat al vizitei de patru zile ar fi fost incurajarea investitiilor si schimburilor comerciale intre cele doua tari. Presa internationala a relatat insa ca oficialii greci s-ar fi dus la Beijing cu mana intinsa pentru bani. Bani care sa scoata Grecia de sub iminenta falimentului de stat si a iesirii din zona Euro.

Conform evaluarilor aparute in presa, fara ajutor financiar extern, Grecia intra pana in 20 aprilie in criza de lichiditate. Iar fiindca europenii, in frunte cu Germania, sunt sceptici in ce priveste capacitatea de colectare fiscala si dorinta de reforme a guvernului grec - iar aceasta inseamna inchiderea robinetului de bani- acesta se orienteaza spre alte orizonturi, printre care China, o tara cu uriase rezerve monetare, care cumpara "pas cu pas” tot ce merita, in Europa si nu numai.

China Ocean Shipping (Group) Company (COSCO) este unul dintre cei mai mari armatori internationali. Concernul apartine statului chinez si are sediul central la Beijing. Sediul european al COSCO se afla la Hamburg, in Germania. Ramura europeana a concernului, COSCO Container Lines Europe GmbH, a fost infiintata la 1 ianuarie 2005 ca sediu regional al COSCO container lines Shanghai. Ea administreaza peste 40 de birouri si sucursale ale COSCO container lines in Europa, operand si cu o serie de companii afiliate, specializate in logistica transportului maritim in si din Europa. In afara de aceasta, oficiile COSCO din Europa opereaza in domeniul brokerajului maritim, dar si al logisticii aeriene si al comertului international, dupa cum se indica pe homepage-ul companiei.

In octombrie 2009, in contextul crizei financiare declansate cu un an inainte si care a afectat puternic Grecia, COSCO a inchiriat jumatate din terminalul de containere al portului Pireu pe 35 de ani, pentru 647 milioane de dolari. Presa vremii a scris ca prin aceasta miscare au avut de suferit in special angajatii, caraora li s-ar fi redus salariile sau ar fi fost in parte concediati, conform declaratiilor venite de la sindicate grecesti. Chinezii ar fi facut presiuni in cresterea eficientei muncii, dar ar fi si investit 388 de milioane de dolari in modernizarea docurilor din port.

Intre 2010-2011, capacitatea de rulare s-a dublat, numarul angajatilor a crescut la 1.000. Pana in 2013, rulajul de containere urma sa fie crescut la 3,7 milioane. In noiembrie 2012, Hewlett-Packard a anuntat ca toate expeditiile sale de marfa spre Europa, Orientul Mijlociu si Africa se vor derula prin terminalul de containere din portul Pireu. In cadrul strategiei COSCO din portul Pireu, a fost planificata constructia unui centru de logistica in valoare de 280 de milioane de dolari, ca si preluarea autoritatii portuare Piraeus Port Authority (OLP).

In urma anuntului de resuscitare a licitatiei pentru portul Pireu, in presa germana au aparut titluri care, sub semnul intrebarii sau al mirarii, se refera la intrarea portului grecesc "pe mana chineza”. Dat fiind faptul ca ramura europeana a COSCO e monitorizata din Germania (dupa cum am relatat mai sus), se pare ca nici interesele germane nu vor fi neaparat lezate de o eventuala castigare a licitatiei de catre concernul chinez.