Lipsa unui apel SOS in cazul aeronavei Airbus A320 a companiei low-cost Germanwings care s-a prabusit marti in sud-estul Frantei deschide calea oricarei ipoteze, de la defectiune tehnica si pana la atentat, scrie AFP.

Elicopter spre ramasitele avionului GermanwingsFoto: airlive.net

"Echipajul nu a emis 'mayday'. Controlul aerian a decis sa declare avionul in pericol deoarece nu mai exista niciun contact cu echipajul si cu avionul", a precizat Directia generala a aviatiei civile franceze. "Coroborarea pierderii contactului radio si caderea aeronavei au determinat serviciile de control sa declanseze faza de alerta la ora 9:30 TU (ora locala 10:30)", potrivit sursei citate.

"Absenta unui apel mayday deschide calea tuturor ipotezelor", spune un expert aeronautic, fost colaborator al Biroului pentru anchete si analize pentru securitatea aviatiei civile (BEA).

Care sunt principalele ipoteze

"La acest stadiu, nicio ipoteza nu poate fi indepartata", a declarat premierul francez Manuel Valls.

Doar recuperarea inregistrarilor de zbor, celebrele cutii negre, si o analiza minutioasa a ramasitelor va permite conturarea unui scenariu al accidentului.

"Pentru moment, poate fi o problema, tehnica, una non-tehnica, o reactie inadecvata a echipajului la o situatie delicata precum in cazul AF447" Rio-Paris, rezuma acest expert.

Poate fi exclus un atentat?

"O scena apocaliptica", a declarat deputatul local Christophe Castaner, care a survolat scena prabusirii cu un elicopter, alaturi de ministrul de Interne Bernard Cazeneuve. "Nu sunt decat resturi si cadavre", a spus el, aigurand ca "pista terorista nu este catusi de putin privilegiata".

Daca resturile aeronavei sunt concentrate intr-o zona restransa, este mai putin probabil ca accidentul sa fie consecinta unui atentat cu explozibil.

"Daca un avion explodeaza in zbor, ramasitele sunt imprastiate pe mai multi kilometri, cum a fost cazul avionului Malaysia (Airlines) in Ucraina", adauga acest expert.

Aceasta varianta nu exclude insa pista unei deturnari a avionului care s-ar fi terminat cu prabusirea aeronavei.

O ciocnire?

Niciun alt avion militar sau de turism nu a fost dat disparut, astfel incat aceasta ipoteza nu pare probabila.

Ar putea fi vechimea avionului un factor?

Nu varsta avionul determina gradul de fiabilitate si siguranta aeronavei. In aviatia usoara, o serie de aparate dateaza din al doilea Razboi Mondial si sunt la fel de fiabile ca si avioanele de ultima generatie. Totul depinde de mentenanta.

Avioanele de linie sunt urmarite cu foarte mare atentie si in mod regulat. Ele sunt inspectate de piloti inainte de zbor, sunt supuse unor revizii periodice, pe baza unui calendar precis.

Airbusul companiei Germanwings a fost supus unei revizii generale in vara lui 2013, dupa cum a anuntat un director al companiei, Thomas Winkelmann.

"Dar nu putem exclude un fenomen structural: o cedare a unei parti a structurii generata de absenta unei mentenante aprofundate sau unei uzuri a unui elemente specific care survine doar dupa zeci de mii de ore de zbor. In istoria aeronauticii, cu ocazia accidentelor se pot descoperi probleme nebanuite ale unor parti ale avioanelor pe care nicio procedura de mentenanta nu a prevazut-o initial", spune acest fost anchetator al BEA.