​Capitala Poloniei a inaugurat duminca a doua linie de metrou din oras, proiect la care lucrarile au inceput in 2010 si s-au derulat mai incet decat fusese prognozat. Varsovia are 1,7 milioane de locuitori si, desi traficul este groaznic la orele de varf, prima linie de metrou a fost gata abia acum sase ani. Linia a doua are acum sapte statii si ar trebui sa ajunga la 28 de statii si cele mai optimiste prognoze spun ca in 2019 ar putea fi gata.

Statie de pe noua linieFoto: City of Warsaw

Linia 2 este deservita de o flota de 20 de trenuri furnizate de un consortiu format din Siemens si Newag, iar drumul dureaza 12 minute.

Constructia a inceput in primavara lui 2010 pentru sectiunea centrala a liniei 2 formata din sapte statii pe o distanta totala de 7 km intre Rondo Daszyńskiego si Dworzec Wileński. Linia are si un tunel pe sub raul Vistula, iar adancimea tunelelor variaza intre 12 si 27 de metri.

Initial s-a crezut ca sectiunea centrala a Liniei 2 va putea fi gata pana in vara lui 2012 cand Varsovia a fost unul dintre orasele gazda ale Euro 2012. Lucrarile, efectuate de consortiul AGP Poland format din Astaldi, (Italia); Gulermak (Turcia) si PBDIM (Polonia), nu au inaintat insa foarte repede si statiile nu au putut fi date in folosinta pana la turneul final.

Apoi, un nou termen stabilit a fost octombrie 2013, dar au urmat noi amanari fiindca un tunel de langa Vistula s-a inundat, iar in centrul orasului au fost alunecari de teren. Pana la urma santierul a avansat mai rapid in a doua parte din 2014, iar sectiunea centrala era gata la 30 septembrie, urmand apoi inspectii tehnice si diverse teste cu noile trenuri.

La terminarea lucrarilor, primarul Varsoviei a promis ca in noiembrie se va putea circula, insa a mai urmat o amanare si s-a inaintat data de 14 decembrie pentru marea deschidere oficiala. Nu a fost insa nici aceasta data fiindca la inceput de decembrie a izbucnit un incendiu in statia Rondo Daszynskiego din cauza unor baterii depozitate necorespunzator. In plus, la doua dintre statii au aparut infiltratii din cauza unor izolatii cu probleme, astfel ca circulatia a inceput pentru public abia pe 8 martie, zi inc are calatoriile au fost gratuite.

Expansiunea continua

Planurile de extindere nu se opresc fiindca orasul are nevoie de noi legaturi de transport. Din sectiunea centrala a liniei vor porni spre vest, respectiv spre nord-est doua subsectiuni care vor adauga sase statii liniei. Aceasta ar trebui sa ajunga in 2019 sa aiba 13 statii si o lungime de 13,5 km. Varsovia deja a inceput procedurile pentru licitatie si proiectul este de aproape un miliard de euro, de baza fiind fondurile europene care ar putea ajunge chiar si la 85% din total.

Linia a doua ar trebui sa ajunga la 28 de statii si cele mai optimiste prognoze spun ca in 2022 ar putea fi gata. Este insa foarte probabil sa fie de fapt vorba de 2025. Polonia este una dintre campioanele utilizarii banilor europeni pe partea de infrastructura, iar asta se vede in reteaua de autostrazi si de drumuri expres, dar mai ales in aspectul garilor si autogarilor, in majoritatea oraselor mari fiind renovate in ultimii zece ani.

O dorinta veche de un secol

Ca si in Bucuresti, si la Varsovia s-a discutat despre o retea de metrou inca dinainte de al doilea Razboi Mondial, dar nu s-au inceput lucrarile. Inca din 1915 au aparut propuneri si diverse variante, unele in care se vorbea de o linie construita la o adancime foarte mica pentru ca in total costurile sa fie cat mai reduse.

Prima oara autoritatile capitalei poloneze au vrut sa inceapa lucrarile inainte de 1930, dar criza economica a zadarnicit planurile. Dupa terminarea crizei, primarul de atunci a venit cu noi planuri pe termen foarte lung, dorinta fiind ca in mai putin de zece ani sa fie construite doua lunii, iar in 35 de ani sa fie realizate sapte linii. In 1938 chiar au inceput lucrarile la cateva tunele, insa totul a fost abandonat dupa ce orasul a cunoscut cel mai mare dezastru din istoria sa.

In al doilea Razboi Mondial Varsovia a suferit cumplit, populatia orasului s-a redus de la 1,3 milioane, la 500.000 de oameni, iar orasul a fost distrus in proportie de 85% de nazisti/

Metroul nu mai putea fi pe primul plan, iar intre 1948 si 1971 polonezii au reconstruit iorasul, cu costuri uriase, dar cu rezultate excelente. S-au refacut cladirile din Orasul Vechi pentru a arata ca in secolele XVII - XVIII, dar au fost construite si cartierele de blocuri cenusii.