Revista Charlie Hebdo are in spate un angajament serios fata de satira prezenta in paginile sale. Raspunsul revistei saptamanale la eforturile anterioare de intimidare au fost scandaloase, sfidand constrangerile de sensibilitate religioasa sau corectitudinea politica, scrie The Guardian.

Caricaturi Charlie HebdoFoto: Colaj foto

In noiembrie 2011, sediul parizian al publicatiei satirice, care publicase o editie dedicata legii islamice Sharia, cu "Mahomed redactor sef" a fost distrus dupa ce a fost atacat cu cocktailuri molotov. Coperta era un desen in care Mohamed ameninta cititorii cu "o suta de lovituri de bici, daca nu muriti de ras".

Atacul a distrus complet birourile de la Paris, site-ul saptamanalului a fost piratat, iar angajatii au primit amenintari cu moartea.

Cu toate acestea, sase zile mai tarziu, revista a publicat pe prima pagina imaginea unui caricaturist al Charlie Hebdo sarutand un musulman in fata dezastrului provocat de atacul asupra redactiei. Titlul: Iubirea e mai puternica decat ura.

La mai putin de un an distanta, revista a publicat mai multe desene si caricaturi cu Mahomed, inclusiv imagini cu profetul dezbracat sau fiind intr-un carucior cu rotile, impins de un evreu ortodox.

Guvernul francez a apelat la editorii site-ului si i-a rugat sa nu publice imaginile. Cand redactia a refuzat, guvernul a inchis ambasadele si scolile in 20 de tari din cauza temerilor referitoare la eventualele represalii. In plus, politistii au supravegheat sediul revistei de teama unor atacuri directe.

Ministrul de Externe, Laurent Fabius, a criticat public actiunile revistei, intreband: "Este, intr-adevar, inteligent si sensibil sa turnam gaz pe foc?"

Gerard Biard, redactor-sef la Charlie Hebdo, a respins criticile: "Suntem un ziar care respecta legea franceza. Daca exista o lege care este diferita, in Kabul sau Riyadh, nu o sa ne deranjam sa o respectam".

Atacurile la adresa revistei Charlie Hebdo dupa imaginile cu Mohamed si raspunsul sfidator al angajatilor a atras atentia asupra atitudinii sale referitoare la islam in particular. Cu toate acestea, istoria anterioara a publicatiei reflecta o disponibilitatea de a jigni toate religiile si de a provoca toate tabuurile, noteaza The Guardian.

Revista a fost inchisa in 1981 din cauza vanzarilor slabe, dar s-a relansat in 1992 in forma sa din prezent.