Preşedintele Republicii Moldova Nicolae Timofti a solicitat vinerii Curtii Constituționale de la Chisinau sa amane examinarea sesizării privind interpretarea art. 11 din Constituție, privind neutralitatea Republicii Moldova si prezenta trupelor straine pe teritoriul tarii, transmite Unimedia.

Liderul de la Chisinau a evidentiat aspectul politico-juridic extrem de important al statutului de neutralitate al Republicii Moldova și a cerut analizarea suplimentară a acestei probleme.

În context, Timofti a subliniat necesitatea concentrării eforturilor pentru examinarea prioritară a Adresării Comisiei Electorale Centrale privind validarea rezultatelor alegerilor parlamentare din 30 noiembrie 2014. Președintele țării a evidențiat că acum este prioritar ca alegerile să fie validate, pentru ca să fie posibilă constituirea Parlamentului și învestirea noului Guvern.

In urma solicitarii Presedintiei, plenul Curții Constituționale a decis amânarea şedinţei din 8 decembrie curent de examinare a sesizării nr. 37b/2014 pentru interpretarea articolului 11 din Constituţie.

Curtea Constitutionala urma sa examineze luni, 8 decembrie, o sesizare privind interpretarea art. 11 din Constitutie, privind neutralitatea Republicii Moldova si prezenta trupelor straine pe teritoriul tarii, depusa de catre deputatii Partidului Liberal, Mihai Ghimpu, Valeriu Munteanu, Gheorghe Brega si Corina Fusu.

Potrivit autorilor sesizarii, Republica Moldova trebuie sa renunte la statutul de neutralitate si sa adere la NATO, in caz contrar, risca sa-si piarda independenta si suveranitatea. In context, liberalii amintesc de agresiunea militara din Georgia (2008) si din Ucraina (2014).

Autorii solicita in mod expres interpretarea urmatoarelor subiecte relationate de art. 11:

- sunt aplicabile prevederile art. 11 din Constitutie, avand in vedere ca deja la momentul adoptarii si intrarii in vigoare a Constitutiei pe teritoriul Republicii Moldova erau dislocate trupe militare ale altui stat, fiind astfel ab initio lovite de nulitate aceste prevederi?

- avand in vedere ratiunile de existenta a statului Republica Moldova, este admisa derogarea de la principiul neutralitatii permanente consfintite in art. 11 din Constitutie in cazul in care perpetuarea neutralitatii ar putea duce la dezmembrarea sau chiar disparitia statului?

- dislocarea pe teritoriul Republicii Moldova a trupelor militare ale unor grupuri de state sau sub mandat international contravine prevederilor art. 11 din Constitutie?