"Exista o regula care spune despre contractele semnate si platite ca trebuie onorate", a declarat joi ministrul francez de Externe, Laurent Fabius, raspunzandu-le criticilor britanici si americani care reproseaza Parisului ca intentioneaza sa livreze Rusiei o nava de asalt port-elicopter de tip Mistral, in pofida crizei din Ucraina, transmite AFP.

Nava de asalt port-elicopter de tip MistralFoto: Defense.gouv.fr

"In ceea ce priveste contractul Mistral, a fost semnat in 2011. Nu era guvernul de acum, insa acest lucru este prea putin important. Exista o regula, si anume: contractele semnate si platite sunt onorate", a declarat ministrul francez pentru postul de radio France Inter.

"In aceste afaceri foarte delicate, recunosc, trebuie respectat un principiu pe care il respecta toate tarile. Si anume, contractele trecute sunt onorate si platite; in acelasi timp, trebuie sa evitam ca Europa sa se dezmembreze" si sa alunece intr-o "cearta interna", a insistat Fabius, amintind de schimburile francezo-britanice acide din ultimele zile.

Presedintele francez Francois Hollande a confirmat luni planurile autoritatilor de la Paris de a livra Rusiei, precum fusese stabilit, o nava de asalt port-elicopter de tip Mistral. In ceea ce priveste cea de a doua nava Mistral prevazuta contractual, liderul de la Elysee a precizat ca decizia de a livra nava va depinde de atitudinea Rusiei in criza ucraineana.

Pana acum, autoritatile franceze afirmasera ca livrarea primei nave Mistral depinde de o decizie, asteptata in toamna, a unei comisii interministeriale insarcinate cu validarea exportului de materiale de razboi.

Aceasta comisie intervine de mai multe ori pe parcursul unei vanzari de armament de catre Franta, mai ales pentru autorizarea unei negocieri, semnarea contractului si livrare.

Londra si Washington au denuntat intens alegerea Frantei de a livra navele de razboi Rusiei, presedintele Barack Obama aratand ca regreta faptul ca Parisul nu a decis suspendarea contractului.

S-au mai inregistrat in trecut cazuri de anulari sau suspendari ale unor contracte, din cauza conflictelor armate sau a sanctiunilor internationale.

Cu titlu de exemplu, in 1967 generalul Charles de Gaulle a decretat un embargo asupra vanzarii de armament catre Israel dupa Razboiul de Sase Zile, anuland o livrare in curs pentru nave lansatoare de rachete. Cinci dintre ele, andocate in portul Cherbourg (nord), au fost recuperate ilegal de catre Israel.

In 1990, vanzarea de catre SUA a 28 de avioane de vanatoare F16-A, a caror achizitionare fusese deja achitata de catre Pakistan, a fost anulata dupa un vot in Congresul american.

Pe fondul sanctiunilor internationale, Rusia, la randul sau, a suspendat livrarile de rachete sol-aer S-300 catre Siria.

In domeniul non-militar, constructia centrului nuclear de la Bushehr (Iran) s-a confruntat cu intarzieri semnificative. Compania germana Kraftwerk Union (KWU, filiala a Siemens) a intrerupt constructia centralei nucleare in 1979, pe fondul revolutiei islamice din Iran. Rusia, care a preluat apoi contractul, a avut de asemenea intarzieri, unii oficiali iranieni denuntand "motive politice".