Primul submarin cu propulsie diesel-electrica din proiectul Varshavyanka, Novorossiysk, destinat flotei rusesti din Marea Neagra si supranumit "Gaura Neagra", din cauza capacitatilor de disimulare, a fost lansat la apa joi, la Santeierele Navale ale Amiralitatii din Sankt Petersburg, scrie agentia de stat RIA Novosti.

Constructia submarinului Novorossiysk a inceput in august 2010. Constructia celui de-al doilea si al treilea submarin din serie, denumite Rostov pe Don si Stary Oskol, a inceput in noiembrie 2011 si, respectiv, august 2012. In total, pe santierele navale din Sankt Petersburg vor fi construite sase submarine de acest tip pentru Marina Rusa pana in 2016.

Denumit "Gaura Neagra" deoarece este aproape de nedectat atunci cand se scunfunda, sustine RIA Novosti, acest submarin reprezinta o componenta-cheie in strategia navala ruseasca pentru Marea Mediterana, unde Moscova a amplasat recent o forta armata care consta din zece nave de suprafata.

Submarinele polivalente din proiectul 636 "Varshavyanka" (Improved Kilo, potrivit codului NATO) apartin celei de-a treia generatii de submarine. Acestea au un deplasament de 2.350 tone la suprafata si de 3.950 sub apa, cu o viteza de 17/20 noduri. Submarinul are o autonomie de 45 de ore.

Poate fi dotat cu 4 rachete Kalibr, 18 torpile de 533 mm si 24 de mine si se poate scufunda pana la 300 de metri adancime.

Flota ruseasca din Marea Neagra nu a mai primit submarine noi de zeci de ani si opereaza in prezent cu doua nave, din clasa Alrosa, aflate in folosinta din 1990.

Un expert naval citat de agentia RIA Novosti, capitanul in retragere Mihail Nenashev, afirma ca Rusia are nevoie de cel putin 10 submarine din clasa Varshavyanka in Marea Neagra si Mediterana pentru a proteja interesele tarii in regiune.

Expertul a citat, in acest context, prezenta navelor americane echipate cu "formidabilul" sistem integrat de rachete Aegis din Mediterana si amplasarea de rachete americane de aparare in zona, o referire la scutul american anti-racheta.