Investitiile in educatie au scazut in opt dintre cele 25 de state membre evaluate in cadrul unui studiu al Comisiei Europene privind impactul crizei asupra bugetelor pentru invatamant incepand din 2010, anunta executivul european. Studiul arata ca in Grecia, Ungaria, Italia, Lituania si Portugalia au fost inregistrate reduceri de peste 5%, in timp ce in Estonia, Polonia, Spania si Regatul Unit (Scotia) s-au inregistrat scaderi de 1 pana la 5%. In Romania, bugetul pentru invatamant a scazut in perioada 2010-2011, ca sa creasca in perioada urmatoare, informeaza Comisia Europeana.

In acest context, cinci state membre si-au crescut cheltuielile pentru invatamant cu peste 1%: Austria, Danemarca, Luxemburg, Malta si Suedia, precum si zona germanofona din Belgia. Germania si Tarile de Jos nu au furnizat date pentru perioada incepand din 2010, se arata in comunicatul remis HotNews.ro.

Tendintele cheltuielilor variaza in alte state membre, unele crescandu-si bugetele intr-un an pentru ca apoi sa le scada in urmatorul sau invers. Belgia (comunitatea francofona), Cipru, Letonia, Finlanda, Franta, Irlanda, Slovenia si Regatul Unit (Tara Galilor), precum si Croatia au marit bugetul alocat educatiei in perioada 2010-2011, dar l-au redus apoi in perioada 2011-2012, se arata in comunicatul Comisiei Europene. In Bulgaria, Republica Ceha, Romania si Slovacia, situatia a fost inversa, bugetele pentru invatamant scazand in perioada 2010-2011, ca sa creasca in perioada urmatoare. Comunitatea flamanda din Belgia si-a pastrat buget stabil in ambii ani.

Studiul arata ca reducerea bugetelor a dus si la reducerea personalului didactic in 10 state membre, printre care si Romania: Bulgaria, Cipru, Estonia, Franta, Italia, Letonia, Lituania, Portugalia, Romania si Regatul Unit. In egala masura cu impactul crizei, si scaderea numarului de studenti a fost un factor determinant pentru reducerile de personal, explica autorii cercetarii.

Criza economica nu a afectat, insa, in majoritatea tarilor (in 2011 si 2012) sprijinul acordat de sectorul public elevilor si studentilor sub forma de subventii, imprumuturi si alocatii familiale. Opt state membre (Austria, Germania, Grecia, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg si Portugalia) ofera sprijin financiar specific pentru someri sau pentru persoanele cu un nivel scazut de calificare, pentru a le ajuta sa-si imbunatateasca sau sa-si actualizeze calificarile. In majoritatea cazurilor, aceste investitii sunt cofinantate prin Fondul social european.

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, a declarat ca "este o perioada dificila pentru bugetele nationale, dar avem nevoie de o abordare coerenta a investitiilor publice in educatie si formare profesionala, pentru ca acestea sunt esentiale pentru viitorul tinerilor nostri si pentru o redresare economica durabila pe termen lung. Daca statele membre nu reusesc sa investeasca in mod corespunzator in modernizarea educatiei si a competentelor, vom ramane si mai mult in urma concurentilor nostri la nivel mondial si va fi si mai greu sa combatem somajul in randul tinerilor".

Studiul a analizat finantarea la toate nivelurile de invatamant, de la educatia prescolara la invatamantul tertiar, in 35 de sisteme de invatamant nationale si regionale. Acesta arata ca, in 2011 si 2012, salariile si indemnizatiile profesorilor au fost reduse sau inghetate in 11 tari (Bulgaria, Croatia, Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Portugalia si Spania). Salariilor profesorilor reprezinta peste 70% din bugetele pentru invatamant.

Context

Studiul, intitulat "Finantarea invatamantului in Europa: impactul crizei economice", se concentreaza asupra:

  • contextului economic;
  • cheltuielilor publice si evolutiilor bugetare nationale in domeniul educatiei;
  • tendintelor privind finantarea cheltuielilor cu personalul (salarii si indemnizatii);
  • bugetelor nationale pentru infrastructura educationala si sistemelor de sprijin;
  • ultimelor tendinte in materie de finantare si modificarilor aduse politicilor nationale de sprijin financiar a elevilor si studentilor.

Analiza cuprinde Austria, Belgia, Bulgaria, Croatia, Cipru, Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Tarile de Jos, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia si Regatul Unit. Germania si Tarile de Jos nu au furnizat date pentru perioada 2010-2012. Pentru Regatul Unit, exista date disponibile pentru Scotia si Tara Galilor, dar nu si pentru Anglia si Irlanda de Nord.

Studiul este elaborat la solicitarea Comisiei de catre reteaua Eurydice, care cuprinde 40 de unitati nationale situate in 36 de tari [27 de state membre ale UE, Elvetia, Liechtenstein, Norvegia si Islanda, ca membre ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb (AELS), Turcia, Croatia, Serbia, Muntenegru si fosta Republica iugoslava a Macedoniei]. Reteaua Eurydice este coordonata de Agentia Executiva pentru Educatie, Audiovizual si Cultura a UE.