​Totul a inceput cu un foc, ce a izbucnit anul trecut pe port-containerul german MSC Flaminia, aflata in apele Atlanticului. Au urmat inca alte cateva explozii la bord. Un marinar a murit, altul este dat disparut. Saptamani in sir, navei cu 150 de containere cu continut periculos la bord nu i s-a dat permisiunea sa acosteze, pentru a-si repara avaria. Pe Flaminia n-au vrut-o nici englezii, nici francezii, nici chiar olandezii, in vreun port al lor. Dupa o lunga ratacire pe ape, nava a fost, in sfarsit, tractata la Wilhelmshafen. Insa nici acolo nu a facut multi pui. Vineri 15 martie, nava avariata si cu resturi otravitoare in burta a pornit in directia Romania.

Ce transporta Flaminia?Foto: Havariekommando

„E insotita de doua slepuri“, transmite Radio Bremen. Cu cateva zile inainte, Bild online, din surse dpa (Deutsche Presse Agentur) anunta sec miscarea: „Nava urmeaza a fi reparata intr-un santier naval romanesc“.

„Intr-un port din Romania urmeaza a fi taiate containerele topite si resturile de metal din portiunea arsa a navei“, explica radio-ul din Bremen, pe pagina sa online.

„Startul sau a fost oprit in mod repetat. Restrictiile de mediu din Germania si Romania au intarziat plecarea. Caci in interiorul navei se gaseste inca un amestec noroios si ruginos care n-a putut fi evacuat. Romania trebuie prin urmare sa garanteze ca si aceste resturi nocive vor fi regulamentar debarasate“, mai relateaza sursa citata, care s-a ocupat intensiv de caz. Din informatiile obtinute de aceasta, calatoria Flaminiei spre portul romanesc va dura zece zile.

Deducem ca, in jurul datei de 25 martie, Flaminia va fi in apele romanesti si la mana cea priceputa a mesterilor romani. Ar fi de lauda, daca n-ar fi, poate, de plans. Caci rar se intampla ca nemtii, stiuti asi in tehnica, sa nu-si poata rezolva singuri o reparatie. Mai degraba e vorba de continutul neprecizat din containerele de pe Flaminia, care i-au speriat atat pe ei, cat si pe alti europeni, ce nu au permis acostarea navei avariate in porturile lor.

Un marinar a murit dupa primul incendiu la bordul navei, in iulie anul trecut, pe cand Flaminia naviga dinspre coasta de est a USA, cu directia Bremerhaven. Al doilea, un barbat de 41 de ani, a decedat mult mai tarziu, in urma unui nou incendiu. El fusese transportat de urgenta intr-o clinica portugheza.

Dupa refuzul de acostare in diverse porturi europene, navei i s-a permis, in sfarsit, sa intre in apele germane si a fost acostata in portul „apelor adanci”, inca neterminat, Jade-Weser de la Wilhelmshaven. „Nu se scurge nimic din vapor. Aceasta a fost si conditia pentru a putea intra in apele germane”, preciza Comando-ul de avarie din port, pentr Radio Bremen.

Desi s-a luat decizia transbordarii containerelor ramase intacte, operatiunea s-a lovit mereu de greutati si intarzieri. Anul trecut in septembrie, „containerul cu role de hartie de pe Flaminia a atins din nou o temperatura de 200 de grade. Prin interventia pompierilor din Wilhelmshaven, aceasta a putut fi redusa la 35 de grade”, transmitea pe atunci, Comando-ul de avarie din port.

Atat focarele de incendii repetate, cat si decesele celor doi mateloti sunt in atentia procuraturii germane. Pe cand era parcata in portul din Marea Nordului, „o echipa de experti in stabilirea cauzelor forensice ale avariilor produse de incendii urma sa inspecteze nava”, anunta Radio Bremen. Tot pe atunci, comando-ul de avarie din Cuxhaven „a interzis zborul, in zona in care se afla Flaminia”. Purtatoarea de cuvant a comando-ului a descris aceasta initiativa ca „simpla masura de precautie”.

Cat de simpla a fost si este problema Flaminiei, doar altii o stiu. Cert este ca ea a ajuns sa starneasca protestele ecologistilor si pescarilor din zona, iar apoi a ajuns pe masa de lucru a politicienilor din guvernul regional. Acum insa, dupa opt luni de „foiala”, navei avariate si resturilor dubioase care colcaie in intestinele ei li s-a gasit o noua destinatie. Au fost trimise la romani.