Familiile victimelor, supravietuitorii si compania Costa comemoreaza, duminica, un an de la naufragiul pachebotului Concordia, in largul micutei insule toscane Giglio, cu ceremonii si slujbe de toate confesiunile, scrie AFP.

Pachebotul Costa Concordia, naufragiatFoto: Agerpres/AP

In noaptea de 13 ianuarie 2012, acest gigant al marilor care transporta 4.299 de persoane, dintre care peste 3.200 de turisti, a lovit o stanca la circa 300 de metri de insula Giglio si a esuat in apropierea tarmului, aminteste Mediafax. Nava a luat multa apa dar marea majoritate a pasagerilor si a membrilor echipajului au fost salvati. Totusi, 32 de persoane au murit in accident. Doua dintre ele nu au mai fost gasite.

Ceremoniile vor incepe duminica la ora 09.00 GMT (11.00 ora Romaniei), cu reintroducerea in mare a varfului stancii de care s-a lovit Concordia, pe care va fi fixata o placa de comemorare cu numele victimelor. Ulterior va avea loc o slujba in biserica in care s-au adapostit in noaptea respectiva primii naufragiati si decernarea unor medalii salvatorilor. La ora 20.45, ora accidentului, sirenele vor suna, dupa care va avea loc un concert de muzica clasica intr-o alta biserica.

"Va fi o zi trista. Apropierea acestei comemorari ne aminteste de acele momente tragice, retraim aceleasi senzatii, aceeasi tristete", explica pentru AFP primarul din Giglio, Sergio Ortelli. In opinia lui, cel mai emotionant moment va fi cel al reintanirii cu familiile victimelor.

Slujbe vor fi oficiate in mai multe orase europene unde locuiesc supravietuitorii si doar familiile victimelor vor merge pe insula.

Compania proprietara Costa Crociere va organiza si o ceremonie hindusa la Mumbai si Goa, o alta musulmana la Jakarta si Bali, una budista la Shanghai si doua slujbe catolice la Manilla si Lima. In ziua respectiva, drapelele vor fi coborate in berna in toate birourile sale si pe toate navele.

Potrivit unui bilant realizat de AFP, cele 30 de victime identificate sunt 12 germani, sase francezi, sase italieni, doi peruani, doi americani, un ungur si un spaniol. Celelalte doua victime ale caror cadavre nu au mai fost gasite sunt un membru al echipajului de origine indiana si o pasagera italiana.

"Sunt 12 luni de cand ma trezesc in fiecare dimineata cu speranta ca voi primi un telefon. Am nevoie de un mormant la care sa plang", a declarat sotul italiencei disparute, Elio Vincenzi, pentru La Stampa. "Nu caut razbunare, ci doar dreptate", a declarat el.

Parchetul din Grosseto, care se ocupa de ancheta, se pregateste sa ceara trimiterea in judecata a opt dintre cele zece persoane implicate, clasand fara urmari procedura pentru celelalte doua.

Printre cei opt inculpati, dintre care doi lideri ai companiei Costa Crociere, proprietarea navei, si ofiterii care se aflau la bord, cel mai cunoscut este comandantul navei, Francesco Schettino, acuzat de naufragiu, omucidere din culpa si abandonarea navei. Lui ii este interzis sa paraseasca localitatea fara autorizatie judiciara.

Justitia suspecteaza ca acesta a navigat prea aproape de insula cu viteza mare, pentru o parada de "salut" si pentru ca a lansat prea tarziu procedura de evacuare. El este acuzat, de asemenea, ca ar fi minimizat situatia in fata capitaniei si ar fi abandonat nava inainte de incheierea evacuarii.

Luni, cel pe care presa l-a supranumit "capitanul las" se plange ca a fost descris ca "fiind mai rau decat ben Laden". El a asigurat ca a salvat numeroase vieti conducand vaporul in apropierea tarmului.

El dezminte ca ar fi abandonat nava, afirmand ca a cazut intr-o barca de salvare in timp ce Concordia s-a inclinat.

Ridicarea mastodontului de 114.500 de tone, care zace in continuare in apropierea portului, a inregistrat importante intarzieri in raport cu planurile initiale.

In octombrie, expertii companiilor americana Titan si italiana Micoperi, care se ocupa de operatiune, au afirmat ca aceasta va avea loc cel mai devreme in vara, in timp ce Regiunea Toscana mizeaza pe o ridicare a epavei in septembrie.