Liderii UE sunt invitati miercuri seara, la Consiliul informal al UE de la Bruxelles, sa vina cu idei "pragmatice", "indraznete" si sa spuna "cat mai deschis si franc posibil" ce solutii vad pentru relansarea economiilor UE lovite de recesiune si rate de somaj istorice ori in cel mai bun caz de cresteri extrem de fragile. Este de asteptat ca sefii de stat sau de guverne sa ajunga la un compromis pe mai multe variante prin care UE incearca sa aduca bani in special in economiile zonei euro.

Delegatiile oficiale sosesc la Consiliul European incepand cu ora 18.45, ora Bruxelles-ului. Exista cateva resurse care mai pot aduce bani pentru investitiile de care UE are nevoie pentru crestere economica si care vor fi dezbatute miercuri seara la Consiliul European: asa numita faza pilot a eurobondurilor, cresterea resurselor Bancii Europene pentru Investitii pentru a sprijini finantarea micilor motoare ale economiilor. IMM-urile si taxa pe tranzactiile financiare asupra aplicarii careia va vota si Parlamentul European (PE) reunit saptamana aceasta in plen, la Strasbourg.

Ce resurse sunt puse pe masa de discutii a liderilor UE. Vezi scrisoarea trimisa de presedintele Consiliului European, Herman Van Rompuy, sefilor de stat si de guverne invitati la summitul informal.

  • Eurobondurile - obligatiunile de proiect - considerate de Bruxelles ca parte a planurilor prin care se va da startul cresterii economice, reprezinta un instrument ce ar putea fi folosit incepand din acest an pana in 2014. Acest instrument de finantare presupune, intr-o prima faza folosirea a 230 de milioane de euro, bani UE nefolositi, plus contributia sectorului privat si a Bancii Europene pentru Investitii in viitoare proiecte majore de infrastructura. Germania nu agreaza introducerea unor instrumente "comune" in timp ce ele sunt agreate de noul lider de la Paris, Francois Hollande, care a si anuntat ca le va sustine in Consiliul European impreuna cu "aliatii" sai. Vezi detaliile obligatiunilor de proiect discutate de eurodeputati
  • Taxa pe tranzactiile financiare care, potrivit estimarilor Comisiei Europene, ar aduce aproximativ 57 de miliarde de euro in fiecare an si, ca varianta, ar putea reduce contributia statelor membre la bugetul UE 2014 -2020 va fi si ea discutata de liderii UE. Exista mai multe state membre care nu agreaza taxarea sectorului financiar, in special Marea Britanie, astfel ca dupa primele discutii in consiliu pe aceasta tema, la nivel ministerial, gasirea unui compromis era aproape imposibila. Intre timp insa au existat voci precum Franta unde fostul presedinte Nicolas Sarkozy a precizat, in Campania electoral, ca va introduce aceasta taxare la nivel national din acest an. In paralel, la Strasbourg, eurodeputatii vor lua si ei o decizie cu privire la aplicarea acestei taxe si, potrivit propunerii deja agreate la nivelul comisiilor economice din PE, ar putea fi aplicata initial intr-un numar restrans de state membre care agreeaza aceasta variata.
  • Fondurile europene. Aceste resurse trebuie reorientate spre crestere, competitivitate si joburi atat din punctul de vedere al sumelor care ar ramane necheltuite la finalul actualei perioade de programare - foarte putini sustin expertii Comisiei Europene - cat si al alocarilor pentru bugetul viitor 2014 - 2020 si pentru care multe conditii vor fi schimbate.

Nu se asteapta ca la finalul dezbaterilor de miercuri noapte sa fie luate decizii concrete. Intalnirea de miercuri noapte pregateste summitul european oficial din 28-29 iunie cand se asteapta ca, pe baza acordurilor convenite acum, UE sa aiba un plan concret de masuri de crestere economica si locuri de munca.

Potrivit mai multor surse europene, "noile evolutii ale zonei euro" vor fi discutate la finalul cinei informale si, este de asteptat, ca cei 17 lideri ai zonei euro sa ramana separat pentru a evalua situatia. Grecia si scenariul dramatic al iesirii ei din zona euro vor fi in centrul dezbaterilor zonei euro in perspectiva alegerilor anticipate de la mijlocul lunii viitoare. Oficial, toti reprezentantii UE au declarat in saptamana summitului informal dar si la reuniunea G8 din SUA ca Europa vrea ca Grecia sa ramana in zona euro.

Cum au fost implementate pana acum ultimele reguli ale UE in materie de disciplina fiscala si bugetara, o prima evaluare a Comisiei Europene pe recomandarile specifice pe fiecare stat membru (care vor fi anuntate oficial de Bruxelles la sfasitul lunii mai), situatia statelor din zona euro cu somaj foarte ridicat, piata unica si cucerirea de noi piete externe de desfacere de catre UE prin folosirea acordurilor comerciale vor fi si ele subiecte discutate la reuniunea de miercuri seara.

Cum a evoluat conflictul Ponta-Basescu pe tema reprezentarii Romaniei la Consiliul European

Conflictul privind reprezentarea Romaniei in Consiliul European a debutat pe 10 mai, la intoarcerea premierului Victor Ponta dintr-o vizita efectuata la Bruxelles. Prim-ministrul a declarat ca va avea o intrevedere cu presedintele Traian Basescu pe tema reprezentarii Romaniei la lucrarile Consiliului European.

  • 10 mai, Victor Ponta: "Stiu ca va fi organizat un Consiliu European extraordinar in 23 mai. (…) Nu am contestat si nu voi contesta niciodata atributiile constitutionale ale presedintelui Romaniei in privinta politicii externe, dar in viziunea mea cel putin, care stiu ca este impartisita in Europa, problemele Uniunii Europene deja nu mai sunt probleme de politica externa, ci sunt probleme ale noastre comune". 
  • 11 mai, Victor Ponta: "Sunt cateva teme de politica externa in care am o viziune diferita de cea a domnului presedinte Basescu si saptamana viitoare vom avea o discutie extinsa pe aceste teme, pentru ca politica externa este un domeniu in care nu e bine ca vorbim pe doua voci, este bine sa vorbim pe o singura voce, a Romaniei, dar dupa ce ne consultam si ajungem la o pozitie comuna". 
  • 13 mai, Victor Ponta: "Am avut o prima discutie legata de participarea la Consiliul European, in care domnia sa mi-a aratat ca vrea sa participe in continuare. (…) eu nu vreau sa contest rolul constitutional al presedintelui, dar problemele europene nu mai sunt considerate probleme de politica externa in Europa, ci probleme interne, se discuta in special lucruri care tin de activitatea guvernamentala. (...) Voi face tot ce tine de mine, si cred ca si presedintele va face, sa evitam un conflict care sa puna Romania intr-o situatie ridicola, sa fim amandoi acolo".
  • 13 mai, Corina Cretu, europarlamentar PSD: "In opinia mea, ar fi o anomalie ca premierul sa nu fie prezent avand in vedere ca temele care vor fi discutate sunt economice. Presedintele nu are parghiile pentru a pune in practica ceea ce se decide la Consiliul European". 
  • 13 mai, Cristian Preda, europarlamentar PDL: "Consiliul European nu este un for in care dispute interne sunt expuse si fotografiate in public. Traian Basescu poate accepta sa il ia pe Victor Ponta pe post de copilot european, dar Romania are un vot la Bruxelles".
  • 14 mai, Iulian Chifu, consilier prezidential: "Constitutia spune clar, explicit, ca reprezentarea este unul dintre atributele acordate presedintelui". 
  • 17 mai, presedintele Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean: "Raspunsul se gaseste in Constitutie. Seful statului a fost pana acum, nimeni nu a contestat acest lucru, nu stiu de unde a aparut aceasta discutie".
  • 17 mai, Cristian Preda: "Am primit acum doua zile, la grupul PPE, anuntul referitor la intalnirea din 23 mai, unde Traian Basescu figureaza". 
  • 17 mai, Victor Ponta: "Consiliul European este pe 28 iunie. Eu cred ca pana pe 28 iunie trebuie sa stabilim pe plan intern cine participa si cu ce mandat"
  • 17 mai, Andrei Marga: "Constitutia spune ca Guvernul este cel care realizeaza politica interna si externa pe baza programului de guvernare aprobat de Parlament. (…) Este clar ca premierul nu poate lipsi de la acest Consiliu". 
  • 19 mai, Victor Ponta: "Pe domnul Marga l-am rugat sa mearga la Chicago, impreuna cu presedintele tarii, pentru ca stiti ca presedintele tarii merge in general in strainatate si nu reprezinta pe nimeni, decat pe el. M-am gandit sa fie acolo doi ministri - dl Marga si dl Dobritoiu - ca sa inteleaga partenerii nostri internationali ca exista oameni seriosi in Romania". 
  • 20 mai, Traian Basescu: "Seful politicii externe este seful statului roman".
  • 20 mai, Andrei Marga: "Cum spunea si domnul presedinte, sigur, directia politicii externe o stabileste Parlamentul, autoritatile si, sigur, presedintele este cel care conform Constitutiei are intreaga autoritate în acest domeniu". 
  • 20 mai, Andrei Marga: "Dl Ponta are fundamental dreptate, pe de o parte, se stie, presedintele e conform Constitutiei cel care reprezinta Romania in intregul politicii ei, pe de alta parte e foarte normal, luand in seama tot Constitutia, sa spunem ca puterea executiva, guvernul, este cel care (...) realizeaza politica interna si externa a tarii".
  • 21 mai, Victor Ponta: "Solicit Parlamentului, singura instanta care reprezinta poporul roman si care trebuie sa solutioneze din punctul meu de vedere un astfel de diferend intre presedinte si primul-ministru, sa dea un mandat de reprezentare la Consiliul European din 28 iunie celui pe care Parlamentul il considera indreptatit sa mearga acolo".
  • 21 mai, Vasile Blaga: "Constitutia este foarte clara si eu nu intru in aceasta disputa. Sunt convins ca institutia prezidentiala va raspunde. Tot ce pot spune ca domnul Ponta merge tocmai acolo unde nu se pricepe". 
  • 22 mai, Traian Basescu: "Permiteti-mi sa nu comentez declaratiile premierului, Romania are Constitutie, presedinte ales, guvern aprobat de parlament, sunt convins ca aceste institutii toate la un loc au de facut un singur lucru - sa respecte Constitutia" 
  • 22 mai, Sever Voinescu, vicepresedinte PDL: "Miza lui Victor Ponta este una de politica interna: de a-l pune pe presedintele Basescu in situatii din ce in ce mai umilitoare, fortandu-l intr-un fel sau altul fie sa demisioneze, fie sa faca un gest care dupa aceea sa sa constituie un pretext pentru procedura de suspendare". 
  • 22 mai, Adrian Nastase: "Strategia de politica externa a Romaniei este parte a programului de guvernare pe care Parlamentul il aproba odata cu guvernul insusi. Din acest moment, aceasta strategie este pusa in practica de executiv: guvern si presedinte. Rolul central in aceasta activitate revine Ministerului de Externe".