Premierul Viktor Orban se va adresa miercuri PE. Intre timp, Comisia Europeana a deschis trei cazuri de incalcare a tratatelor UE impotriva Ungariei, acordand Budapestei doar o luna (este o procedura accelerata, in general statele membre au la dispozitie doua luni) sa isi modifice legislatia care incalca independenta Bancii Centrale, a autoritatii de protectie a datelor si a sistemului judiciar. Premierul ungar a dat deja semnalul ca este dispus sa schimbe legislatia privind Banca Centrala​.

  • HotNews.ro va tine la curent cu dezbaterile din PE referitor la situatia din Ungaria.

"Comisia este hotarata sa ia orice masura legala necesara pentru a se asigura ca (n.r. legislatia ungara) este compatibila cu legislatia Uniunii Europene", a spus presedintele CE, Jose Manuel Barroso.

La randul sau, Olli Rehn - comisarul european pentru afaceri economice si monetare - a fost foarte clar in a arata ca Ungaria nu are alta optiune decat modificarea legislatiei, inclusiv a Constitutiei, "inainte de inceputul negocierilor privind asistenta financiara solicitata UE si FMI".

Prin urmare, premierul Viktor Orban are doar doua optiuni: fie sa se supuna cerintelor Bruxelles-ului si sa modifice legislatia, fie falimentul tarii, fara banii necesari de la institutiile internationale.

Care sunt efectele actualei legislatii ungare?

  • Incalcarea independentei Bancii Centrale

Orice schimbare legislativa referitoare la banca Centrala trebuie sa aiba loc in urma consultarii Bancii Centrale Europene, arata Comisia, adaugand ca nici BCE, nici bancile centrale nationale nu pot primi instructiuni de la institutiile comunitare sau de la guvernul oricarui stat membru sau alt organism national.

Potrivit legii de functionare a Bancii Centrale a Ungariei, membri ai guvernului pot participa la reuniunile Consiliului Monetar, oferind posibilitatea guvernului de a influenta deciziile acestuia din interior. Mai mult, agenda intalnirilor Bancii Centrale trebuie trimisa in avans guvernului, anuland posibilitatea de a avea discutii confidentiale.

In privinta guvernatorului, reducerea salariala intra in vigoare imediat - masura considerata de Comisie un element de presiune asupra lui Andras Simor, rival politic al premierului Orban -, in timp ce Comisia considera ca trebuia sa intre in vigoare odata cu noul mandat la sefia Bancii Centrale.

Executivul de la Bruxelles se teme de interferentele politice in conditiile in care chiar si Parlamentul poate propune demiterea unui membru al Consiliului Monetar si in care regulile de demitere ale guvernatorului si membrilor Consiliului Monetar sunt de natura sa lase loc interferentelor.

In final, faptul ca Guvernatorul si membrii Consiliului Monetar trebuie sa depun un juramant de fidelitate fata de tara si de respectare a intereselor ei este considerat problematic, intrucat guvernatorul Bancii Centrale ungare este si membru al Consiliului General al Bancii Centrale Europene.

Constitutia reduce si mai mult independenta Guvernatorului, intrucat stipuleaza posibilitatea fuziunii Bancii Centrale cu autoritatea de supraveghere financiara, organism in care Guvernatorul ar deveni vicepresedinte.

  • Atingeri aduse independentei justitiei

Reducerea varstei de pensionare a procurorilor, judecatorilor si notarilor publici de la 70 de ani la 62 de ani duce automat la scoaterea din sistem a 274 de judecatori, inclusiv de la Curtea Suprema, si incalca, potrivit Comisiei Europene, legile antidiscriminare.

Executivul UE arata ca nu a gasit nicio justificare obiectiva privind aceasta masura, mai ales in conditiile in care varsta de pensionare a crescut sau urmeaza sa fie modificata in intreaga Europa si Ungaria a notificat deja Comisia ca intentioneaza sa ridice varsta de pensionare la 65 de ani.

In fapt, o astfel de decizie are drept scop inlocuirea unui numar de judecatori si procurori cu aliati politici ai puterii.

In privinta independentei sistemului judiciar, Comisia cere informatii suplimentare referitor la legislatia privind organizarea curtilor de judecata.

In acest moment puterea administrativa este concentrata in mana unui singur om, presedintele nou creatului Birou National Judiciar (National Judicial Office), care ia decizii in privinta managementului operational al curtilor, al resurselor umane, bugetului si alocarii cazurilor, precum si numirea judecatorilor. Mai mult, Comisia cere lamuriri privind terminarea mandatului presedintelui Curtii Supreme, la finele lui 2011, in conditiile in care a fost ales in 2009 pentru un mandat de 6 ani.

  • Autoritatea de protectie a datelor isi pierde independenta

Prin noua lege ungara a aparut posibilitatea schimbarii sefului autoritatii de protectie a datelor. Mandatul acestuia, numit in 2008 pentru 6 ani, a fost intrerupt imediat si nu exista prevazute masuri interimare pana in 2014, cand i s-ar fi incheiat mandatul, argumenteaza Comisia. Mai mult, premierul si presedintele pot sa il demita arbitrar pe ocupantul pozitiei de sef al autoritatii de protectie a datelor.

Orban se arata deschis compromisului

Premierul ungar a declarat adesea ca este dispus sa schimbe legislatia pentru a evita o actiune de infringement a Comisiei Europene, insa nu a luat nicio masura in acest sens. El a reiterat aceasta pozitie, intr-un interviu pentru Bild citat de Reuters: "Suntem deschisi si pregatiti sa discutam toate problemele semnalate de Comisia Europeana, pe baza unor argumente solide", a spus el.

La randul sau, secretarul de stat in Ministerul de Finante, Zoltan Csefalvay, a declarat pentru Reuters ca guvernul sau vrea sa rezolve disputa legala cu UE cat mai repede posibil si ca spera ca tara sa va reusi sa incheie o intelegere cu finantatorii sai internationali.

Presa trebuie sa fie libera - spune Comisia

Comisia Europeana a mai adaugat listei de nemultumiri la adresa Ungariei inca una: potrivit Brussels Blog (un blog al Financial Times), comisarul european Neelie Kroes a trimis guvernului ungar o scrisoarein care ii cerea respectarea libertatii presei. Vicepresedintele Comisiei Europene se refera in special la decizia de a nu reinnoi licenta radioului KlubRadio, un post de radio al opozitiei.