Amenintarea Iranului privind inchiderea stramtorii Ormuz ar putea fi foarte greu transpusa in practica, avand in vedere ca Teheranul nu dispune de forta necesara pentru o blocada fizica, considera expertii americani consultati de agentia Reuters. Acestia noteaza insa ca Iranul castiga din punct economic doar prin simpla agitare a acestei amenintari, avand in vedere majorarea cotatiei petrolului, in urma nervozitatii pietelor.

Distrugatorul USS HigginsFoto: US Navy

Fortele navale iraniene nu au capacitatea sa sustina o blocada fizica a stramtorii Ormuz, dar detine puitoare de mine si rachete capabile sa provoace destule pagube, spun analistii citati.

"Nu va fi floare la ureche" pentru Iran, spune Caitlin Talmadge, profesor la George Washington University. Dar, "daca Teheranul vrea intr-adevar sa provoace necazuri, ar putea".

Expertii noteaza ca Flota a V-a americana, amplasata in Bahrain, monitorizeaza permanent zona si activitatile de amplasare de mine nu ar putea scapa nedetectate.

Care este componenta Flotei a V-a

Flota a V-a avertizase miercuri ca nu va tolera nicio perturbare a traficului maritim prin stramtoare, dupa ce un oficial iranian de rang inalt a spus ca Teheranul poate inchide cu usurinta traficul in Ormuz: "Este intr-adevar foarte usor ... sau, cum spun iranienii, la fel de usor ca si cum ai bea un pahar de apa".

Amenintarile iraniene vin dupa ce Uniunea Europeana a decis sa inaspreasca sanctiunile impotriva Teheranului, din cauza controversatului program nuclear al acestuia.

Declaratiile belicoase ale Iranului privind inchiderea stramtorii Ormuz nu sunt noi dar aceasta cale maritima esentiala pentru traficul petrolului, care are o largime de 34 km in cel mai ingust punct al sau, nu a fost pana in prezent blocata vreodata.

Contextul amenintarilor formulate de Iran este insa unul nou, in conditiile in care Teheranul se simte acum mai amenintat ca niciodata de impunerea unor noi sanctiuni asupra exporturilor sale de petrol.

"Ne aflam intr-un joc al amenintarilor. Daca ii scoti de pe piata petrolului, nu au nciun interes ca aurul negru sa mai treaca prin stramtoare", spune Vali Nasr, profesor la Tufts University.

Mesajul Iranului este: "Daca ne scoateti din joc, nu avem niciun interes sa permitem altora sa participe la joc", adauga Nasr, fost consilier la departamentul de Stat.

Iranul nu va fi insa capabil sa mentina o blocada in stramtoare deoarece are flota formata din vase mici, care nu au capacitatea de a ramane in ape deschise in formatie coordonata timp de zile intregi, explica analistii.

Hartuirea tancurilor petroliere, in loc de blocada

Iranul ar putea, in schimb, sa hartuiasca tancurile petroliere si vasele occidentale de razboi cu rachete, mine si, posibil, atentate sinucigase cu nave mici. O alta posibilitate este atacarea facilitatilor de export din Golf.

Dar un supertanc petrolier nu este atat de usor de scufundat, in conditiile in care este mult mai mare si mai rezistent decat o nava de razboi, spun analistii.

Iranul are 23 de submarine si peste 100 de nave de lupta sau ambarcatiuni de patrulare. Flota a V-a are peste 20 de vase de razboi.

O optiune, in cazul in care Iranul trece la fapte, este trimiterea unor vase mai mici, care pot naviga mai aproape de coasta Omanului. Dar ostilitatile ar putea majora costurile de asigurare si de transport.

Purtatorul de cuvant al Pentagonului, capitanul John Kirby, a afirmat: "Eforturile de a creste tensiunea in regiune sunt contraproductive si nu ajuta pe nimeni. In ceea ce ne priveste, suntem linistiti deoarece avem in regiune suficienta capacitati pentru a ne onora angajamentele facute prietenilor si partenerilor nostri, precum si comunitatii internationale".

"Se asteapta ca armata americana sa poata raspunde la orice amenintare iraniana relativ repede", a precizat Suzanne Maloney, expert pe probleme iraniene la Brookings Institution.

Profitul economic al Iranului

Dar chiar si simpla proferare a acestor amenintari poate aduce beneficii economice pentru Iran, prin cresterea pretului la petrol, in urma nervozitatii pietelor.

"Declaratiile razboinice ale Iranului cresc pretul petrolului si acest lucru e foarte bun pentru Iran", precizeaza Talmadge.

In cazul unui incident in stramtoare, armata americana ar putea emite un avertisment potrivit caruia orice iesire a unei nave iraniene din zona de coasta va fi considerata un act de razboi, spune ea.

Un aspect esential este acela ca o incercare a Iranului de destabilizare a situatiei in stramtoarea Ormuz ar putea conduce la o confruntare militara cu Statele Unite.

Dar Maloney afirma ca presedintii Iranului si SUA vor fi atenti in ceea ce priveste escaladarea tensiunilor.

"Nu cred ca Iranul vrea un razboi", explica ea, notand insa ca exista factiuni in conducerea iraniana care isi doresc o intensificare a conflictului.

Iranul are nevoie de stramtoarea Ormuz ca orice alt producator de petrol deoarece economia sa depinde puternic de aceste exporturi, adauga Talmadge.

"Dar nu prea au multe carti de jucat, sunt foarte izolati pe plan extern si in regiune si aceasta este cartea de care se agata cand sunt disperati", precizeaza aceasta.

"Au mai facut cateva amenintari similare inainte, care nu s-au materializat", a concluzionat Talmadge.

Aproximativ 2 milioane de barili de petrol sunt produsi si exportati zilnic prin canalul ingust care desparte Oman de Iran si care este calea de legatura intre marii producatori de petrol precum Arabia Saudita cu Golful Omanului si marea Araba.

"Ei ameninta de obicei sa-l inchida dar nu exista niciun moment in istorie in care sa fi si facut acest lucru", adauga Maloney.