Corespondenta din Madrid

Spania vireaza la dreapta in plina criza

de Felix Damian     HotNews.ro
Luni, 21 noiembrie 2011, 12:21 Actualitate | Internaţional


Felix Damian
Foto: Arhiva personala
Dupa 7 ani si jumatate de guvernare socialista, spaniolii au decis sa aleaga drumul cel greu, dar si cel care pare mai scurt. La alegerile din 20 noiembrie s-a impus dorinta de a schimba daca nu directia, macar ritmul unei recuperari economice care intarzie enervant de mult sa apara.

Guvernul Zapatero a ajuns la putere in circumstante dramatice, dupa atentatele din trenurile din gara Atocha de la Madrid, unde au murit 192 de persoane - dintre care 16 erau romani - si pleaca acum in circumstante la fel de dureroase, lasand in urma peste 5 milioane de someri si o generatie de tineri fara locuri de munca si fara perspective.

Societatea spaniola a dat vina in ultimii ani pe lipsa de insipiratie a guvernului, care a preferat sa cheltuie miliarde de euro in programe de ajutorare a somerilor sau a micilor comercianti. Au fost risipite fonduri imense in Planul E care a promovat peste tot in Spania lucrari publice doar de dragul de a reduce temporar cifra somajului.

Opozitia a criticat intre timp faptul ca toate aceste programe nu sunt tratamentul adecvat pentru o criza aflata deja la metastaza.

Este nevoie insa de o separare a celor doua mandate socialiste, diferite precum noaptea de zi.

Trebuie reamintita inspiratia sau mai degraba vocatia sociala a guvernului Zapatero, care a ajuns la putere promovand drepturi si libertati sociale importante. In primul mandat, 2004 - 2008, socialistii au retras trupele din Irak, dintr-un conflict criticat de societatea spaniola, in ciuda supararii americane. Legea privind dreptul homosexualilor de a se casatori si de a adopta copii a dinamitat definitiv si relatia guvernului socialist cu biserica catolica, dar a atras un mare val de simpatie din partea societatii spaniole.

Toate aceste lucruri se petreceau insa intr-o perioada in care economia spaniola crestea intr-un ritm galopant si in acei ani, drept dovada, a crescut si numarul romanilor stabiliti in aceasta tara.

Criza economica a izbucnit in Spania inca din 2007, iar deflagratia s-a produs spre finalul anului 2008. Din aceasta cauza, Zapatero si-a permis sa candideze la un nou mandat in 2008, negand o criza care devenea tot mai evidenta. Aceasta a fost, poate, prima greseala "de inspiratie" a guvernului socialist, care a trecut de la negatie la taieri bugetare in foarte scurt timp. Primul pas a fost recunoasterea crizei, apoi a urmat diagnosticarea ei ca fiind doar o ¬dezaccelerare economica¬ pentru care se pot aplica politici de stimulare prin ajutoare si subventii, au venit apoi durele decizii de austeritate, amanarea varstei de pensionare si reducerea cu 5% a salariilor functionarilor, iar acum se traieste etapa impotentei in care, indiferent de reformele decise de guvern, pietele financiare nu mai cred decat in indicele primei de risc.

S-a ajuns inaintea acestei campanii electorale sa se vorbeasca tot mai mult de prima de risc, despre pietele financiare, despre incredere in economie, astfel incat aproape toti spaniolii au simtit in ultimele luni necesitatea de a urma un curs de economie globala.

Criza datoriei suverane din zona euro l-a determinat pe premierul Zapatero sa-si recunoasca neputinta de a guverna o tara indatorata pana peste cap si intr-un timp record a stabilit o intalnire cu principalul partid de opozitie, Partidul Popular. In cinci minute, impreuna au stabilit sa introduca in Constitutie regula de aur a deficitului public, masura extrem de criticata de societatea spaniola, prin faptul ca nu a existat nici un ragaz pentru a putea dezbate aceasta decizie istorica.

Din pacate, pietele financiare nu mai lasa timp de dezbateri tarilor care se afunda in datorii si pierd increderea investitorilor. Finalul mandatului Zapatero a fost destul de trist pentru un lider care ar fi meritat un alt loc in istoria recenta a Spaniei.

In ultimele luni, Zapatero a fost mult mai laconic si mai timorat si a manifestat o libertate de miscare tot mai restransa de evolutia crizei, pentru ca in campania electorala a socialistilor sa fie eliminat efectiv din agenda de actiuni.

Socialistii spanioli au stiut ca 20 noiembrie va fi o data neagra in istoria partidului lor si de aceea au si recunoscut, poate inconstient, greselile din aceasta guvernare. Chiar daca in ultimele luni criza suverana a delapidat mai multe tari din Europa de puterea democratica de a decide si guvernul Zapatero ar fi putut specula faptul ca aceasta criza globala ataca insasi structura politica a Europei, socialistii au adoptat o pozitie de invinsi si s-au identificat dinainte cu viitoarea opozitie din parlamentul de la Madrid.

In tot acest timp in care guvernul stabilea regula de aur in Constitutie si pacta alegeri anticipate, societatea spaniola a inteles ca trebuie sa reactioneze. Inca dinaintea alegerilor locale si regionale din luna mai, a aparut ceea ce se poate numi Miscarea 15 Mai (15M) sau a indignatilor.

Indignarea era un sentiment pe care-l simteau deja foarte multi cetateni de toate varstele si a fost declansata de o manifestatie organizata de un ong care cerea o "democratie reala" in Spania. Principala critica lansata atunci si care a continuat sa capete forma in societatea spaniola este cea justificata de faptul ca guvernele si sistemul politic au devenit prizonierii sistemului financiar, sistem care a tolerat si a generat o criza globala fara precendent.

In scut timp, miscarea indignatilor a ajuns sa fie sprijinita de cei care aveau idealuri de stanga si de aceea miscarea este catalogata ca fiind o actiune a stangii, desi indignatii refuza sa se identifice cu vreo doctrina politica. Ceea ce este evident insa este faptul ca indignarea se indreptata catre societatea capitalista, a carei avaritie submineaza democratia societatii occidentale.

La cateva luni dupa expansiunea indignarii in Spania, a izbucnit criza suverana din zona euro, inaintea acestei veri, care a demonstrat ca tara nu mai este independenta, oricate reduceri bugetare ar face.

Astfel a aparut conflictul dialectic care s-a perpetuat pana la data alegerilor anticipate. Unii sustin austeritatea doar sa aiba ce munci, in timp ce altii nu vor sa renunte la drepturi si servicii sociale primordiale.

Pana la 20 noiembrie, Spania a fost de cateva ori pe punctul sa cada in putul in care se aflau deja tari precum Grecia sau Italia. Ultima zi de tranzactionare dinaintea alegerilor ridica prima de risc a Spaniei la 504 puncte, un prag istoric, care nu a fost depasit doar pentru ca Banca Centrala Europeana a cumparat din nou datorie spaniola si italiana.

Alegerile generale de ieri fac din Partidul Popular cea mai puternica formatiune politica din perioada democratica a Spaniei. Cu 186 de deputati, popularii detin majoritatea absoluta, iar victoria zdrobitoare a PP-ului de la alegerile locale si regionale ii confera liderului Mariano Rajoy accesul la un buget enorm. Liderul popular a anuntat ca va face tot ce-i va sta in putinta pentru a recupera increderea in economia spaniola, fapt care presupune si un plan de reforme de austeritate despre care nu se stie mai nimic. In ciuda ambiguitatii programului sau electoral, Mariano Rajoy a fost preferat de 44,5 % din electorat pentru ca spaniolii vor o iesire grabnica din aceasta criza, indiferent de costuri.

Din pacate pentru democratia spaniola, rezultatul alegerilor din 20 noiembrie trebuie sa fie "validat" si de reactia pozitiva a pietelor financiare care actioneaza in mod natural pe principiul increderii. Oricand prima de risc poate exploda si Spania poate fi subiectul unui plan de salvare, lucru care s-ar dovedi un dezastru pentru Europa. De aceea sunt necesare politici indranezte si nu mai putin controversate, care cu siguranta ca vor mentine viu conflictul dintre indignati si cei care vor doar un loc de munca.


Felix Damian este redactor sef al publicatiei "Romanul din Spania" (www.romanul.eu) si corespondent TVR in Spania.


Citeste mai multe despre   


















2845 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    Marea Spanie (Luni, 21 noiembrie 2011, 12:52)

    Jiji BK Lee [anonim]

    Corect articolul pana la un punct. Spaniolii, fie ca sunt tineri sau batrani, sunt PUTUROSI!. Au ajuns in situatia in care sunt si in care este si Italia sau Grecia, deoarece sunt puturosi si lenesi.

    Ei dadea muncile grele sau mai prost platite imigrantilor de orice fel, deoarece preferau sa stea din ajutorul primit de la stat. Este imposibil sa ai un somaj de 12% cum era chiar si acum 3-4 ani inaintea crizei, iar tu sa tot primesti imigranti la munca in toate domeniile. Dar erau nevoiti deoarece spaniolul de rand nu vroia sa munceasca.

    Degeaba se discuta discutii acum. Degeaba a castigat opozitia. Asta nu schimba faptul ca sunt un popor de PUTUROSI! La fel s-a intamplat cu Grecii, la fel este si cu Italienii, Portughezii. Asta le e natia. De asta suntem si noi asa de jos. LENEA ESTE O BOALA!!!! Si de ea sufera jumate de Europa. Cand vor fi probleme adevarate in Germania, Olanda, Norvegia, Danemarca sau alte tari serioase, abia atunci voi crede si eu ca exista cu adevarat o criza. Pana atunci, criza asta pare sa fie doar un cal de bataie. Ea trebuie acum sa poarte vina pentru lenea si prostia anumitor oameni (MULTI).

    Ca o paranteza, Inainte de marea revolutie din CUBA, statul era condus de capitalisti. Oameni au spus la un moment dat, AJUNGE!!! Si au schimbat regimul cu unul de comunisti. Noi, aveam comunism si am spus AJUNGE, si am adus o conducere capitalista. Acum vine si intrebarea: Este Romania in situatia Cubei din ani 50, Sau este CUBA in situatia Romaniei din ani 80???
    • -1 (9 voturi)    
      o mica corectie... (Luni, 21 noiembrie 2011, 13:36)

      me [anonim] i-a raspuns lui Jiji BK Lee

      - criza a pornit de la SUA
      - SUA este cea mai capitalista tara din lume
      - nu poti sa zici ca americanii sunt lenesi
      - sua e tara cu cele mai multe datorii externe...

      ceva pute aici...
      sunt de acord ca ajutoarele sociale ar trebui diminuate drastic... dar e chiar atat de bun capitalismul? daca e atat de bun d c el a creat criza?
      • +1 (7 voturi)    
        Oare? (Luni, 21 noiembrie 2011, 13:54)

        Jiji BK Lee [anonim] i-a raspuns lui me

        Spui ca aceasta criza a pornit din SUA si ca ei nu sunt lenesi.

        Criza a pornit de pe pietele Financiare, deci artificial din punctul meu de vedere. In SUA a pocnit prima data buboiul deoarece ei nu prea mai produc nimic. Ei sunt asa de avansati ca si capitalisti in cat se bazeaza foarte mult pe servicii nu pe productie. Drept urmare, economia lor sta pe o mare punga de aer. Repet, este doar parerea mea.

        Americanii sunt lenesi. Gandeste-te doar din ce este compusa marea America. O gramada foarte mare de negri si hispanici lenesi. Pe langa astia, sunt gramada cealalta de redneks. Americanii get beget. Si pe langa toti astia sunt oamenii cu adevarat muncitori si seriosi. Partea prosta este ca astia din urma lucreaza in mare parte in domeniul serviciilor. Productie palpabila ZERO. De aici si marea lor datorie publica.

        Ajutoarele sociale sunt moneda de schimb folosita pentru cumparat voturi de la saraci. In tarile foarte dezvoltate, pur si simplu INSTIGA oamenii sa nu mai munceasca. In Anglia sunt o gramada de englezi care n-au mai muncit de 5-7 ani traind doar de pe urma nasterii unor copii sau a ajutorului social. Sau credeati ca asta se practica doar la noi?

        Problema in Europa civilizata si in tarile mari in general o reprezinta numarul inscadere al celor ce muncesc in raport cu cei care traiesc de pe urma lor prin sistemul de ajutoare sociale. De asemenea, o alta problema in viziunea mea este trecerea grabita si apasata de la o economie care produce efectiv ceva, la una pur capitalista in care tarile sarace produc iar cele bogate doar conduc.

        Sunt mai multe de spus, dar in nici un caz nu trebuie plimbata ideea ca aceasta asa zisa criza a adus in situatia aceasta tari cum sunt Grecia, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda... Managementul defectuos si lenea si puturosenia populatiei au adus aceste tari aici. Este mult mai usor sa iei ajutor social si sa te plangi decat sa culegi capsuni nu?
        • -1 (9 voturi)    
          mai zi-le (Luni, 21 noiembrie 2011, 14:24)

          John [anonim] i-a raspuns lui Jiji BK Lee

          Cum le stii tu pe toate... Mai scuteste-ma cu ideile astea cum ca o industrie bazata preponderent pe serviciii este egala cu zero. Mentalitate tipica de sec 18, insa comuna in Romania: daca nu produci clante si chiloti nu ai industrie. Ca asa ne invata manualul de economie socialista din 1980.
          • +2 (4 voturi)    
            Parere (Luni, 21 noiembrie 2011, 15:02)

            Jiji BK Lee [anonim] i-a raspuns lui John

            Am repetat de mai multe ori ca e parerea mea. Nu e cazul sa fi asa incandescent in raspuns.

            Te invit, daca poti, sa imi aduci argumente, sau macar sa iti exprimi ideile concret.

            Eu asa cred. Aceste tari se bazeaza in mare masura pe servicii si pe invarteli financiare, deci pe AER!!!!

            Spune-mi te rog si mie, in afara de petrolul furat sau forat pe teritoriul ei, ce mai produce aceasta mare democratie SUA?
            • +3 (5 voturi)    
              petrol furat? (Luni, 21 noiembrie 2011, 17:38)

              diesel [anonim] i-a raspuns lui Jiji BK Lee

              Daca te-ai fi informat ai fi vazut ca cea mai mare parte a petrolului american e cumparat de la canadieni sau e exploatat in America.
              Da un search on wikipedia ca sa vezi ce produce America si companiile lor de top.
              Doar Apple are lichiditati aproape cat datoria Romaniei.
              Datoria americanilor e la paritate/100% cu PIB-ul si asta in conditiile unei lejeritati fiscale. Americanii AU DE UNDE CRESTE TAXELE. America stie sa se reinventeze tot timpul. Cei care-i canta prohodul mai au de asteptat. Deocamdata sistemul comunist si ce social s-a dovedit falimentar. Capitalismul american o fi promovand legea junglei dar asta pt mine se traduce in competitivitate.
              Toti blameaza America dar toti vor sa ajunga aici.
        • +1 (3 voturi)    
          Whaaat? (Luni, 21 noiembrie 2011, 15:07)

          gusterul [anonim] i-a raspuns lui Jiji BK Lee

          Mai informeaza-te in legatura cu productia Americii. O sa presupun ca ai facut afirmatiile de mai sus in gluma. Lasa serviciile, in toate tarile din G7 au o pondere ridicata dar asta inseamna un singur lucru, o clasa de mijloc puternica, motorul economiei. O mana de miliardari/milionari, raportat la total populatie nu necesita un sector servicii extrem de dezvoltat.
          Legat de productie, America da clasa Canadei la competitivitate si in Canada e destul de acerb mediul as spune eu. E pe primul loc la productie industriala si daca ar fi sa ma leg de agricultura....da un search legat de California si o sa vezi acolo cifre. California in sine daca s-ar separa de USA ar fi intre primele economii din lume.
          Informare...inainte de a vorbi.
          Acum vad..."procutie palpabila 0", o sa amintesc doar cateva, Boeing, General Electric, Jon Deere. Nu mai amintesc de oil companies sau din domeniul IT.
          • -1 (3 voturi)    
            Informare (Luni, 21 noiembrie 2011, 15:37)

            Jiji BK Lee [anonim] i-a raspuns lui gusterul

            Nu a fost nici o gluma. Cine face productia aia si mai ales, cat la suta din PIB-ul SUA inseamna toata productia aia despre care vorbesti?

            Spui de patura aia de mijloc puternica. Patura aia de mijloc tinde spre 50 de ani. Aia in 10 ani max sunt pensionari. Patura aia despre care vorbesti se stinge treptat, treptat.

            America, ca si competitivitate da clasa prin alte metode. Intr-o piata libera, fara embargouri, fara pumni in gura (doar ptr ca am buget militar cat urmatoarele 15 tari din top), SUA ar fi cazut de mult. Aceasta tara despre care spui tu ca este competitiva si ca este asa de puternica este in FALIMENT!!!! Ei priteaza bani de fiecare data cand le miroase a rahat...

            Asta e adevarul despre Marea Democratie Capitalista SUA.

            Amintesti de Boeing (65 mld CA - 5mld profit), GE (150 mld CA - 12 mld profit), JD (26 mld CA - 3 mld profit) - > rezulta vreo 250mld Cifra de afaceri in anul trecut. Din... 13000 mld .. adica vreo 2%. Deci DA!! Produc baietii n-am ce spune.

            Cea mai mare productie a SUA sunt DOLARII!!!
            • +2 (4 voturi)    
              Doamne dumnezaule (Luni, 21 noiembrie 2011, 17:42)

              gusterul [anonim] i-a raspuns lui Jiji BK Lee

              Inutil sa mai spun ceva deoarece esti ilogic in ceea ce spui. Pana si aia cu dolarii e deplasata. NU PRINTEZI DOLARI CAND VREI TU CA NATIE. In economia asta globalizata, interconectata nu e asa simplu.
              Da ce-ti spun eu tie din astea atata vreme cat vorbesti de pe pereti si de prin tabloide.
              Mai uita-te pe discovery science ca sa-ti dai seama macar putin ce e America. Fa abstractie de politica si armata.
  • +1 (3 voturi)    
    bun articol (Luni, 21 noiembrie 2011, 13:14)

    mark9 [anonim]

    atat
  • 0 (4 voturi)    
    nimic de mirare (Luni, 21 noiembrie 2011, 13:48)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    inca un ziarist care plinge de dor si of dupa imbecilul cizmar rosu, idolul pontanacului, si al socialistilor care au prabusit Spania. A, dar au si un merit, au legalizat casatoriile de gay, si sint in admiratia ?! ''societatii'' spaniole, sau cel putin asa crede domnul ziarist.
    Un articol inutil.
  • +3 (5 voturi)    
    Pffff (Luni, 21 noiembrie 2011, 14:13)

    jae [anonim]

    Nu stiu ce sa mai zic si sa cred.Primesc ajutor in Spania,nu imi place sa fiu asistat,ajutorul asta oricat de minim ar fi,iti da linistea ca daca nu gasesti de lucru,nu te da in strada.Dar repet,nu imi place sa depind de ajutor.Acum a venit PP-ul,ma bucur ca va aduce reforme de dreapta,va da undite in loc de peste la oameni.Acum stau si ma gandesc ce a scris cineva mai sus,referitor la capitalism...sa fim eficienti,sa fim primii,sa vindem,sa ne extindem,sa crestem,...dar pana cand?,si daca toata lumea e capitalista,cine va mai fi fraierul caruia sa ii vindem?.Daca am fi descoperit o sursa infinita de energie ,nepoluanta,foarte foarte ieftina(ex: centrale atomice bazate pe un metal neradioactiv si ce se gaseste din abundenta),era altceva.
    • -1 (3 voturi)    
      Exact! (Luni, 21 noiembrie 2011, 15:11)

      Jiji BK Lee [anonim] i-a raspuns lui jae

      Exact la asta ma gandeam si eu. Daca toti devin mari Capitalisti urmand modelul SUA, si toti ajung sa se bazeze in mare parte pe servicii si pe banci, fonduri de investitii etc, CINE mai produce haleala? CINE produce petrolu ala? Cine face calculatorul ala pe care invart marii capitalisti stocuri de marfuri fictive pana nu mai ramane in urma lor decat o mare gaura..?

      Si mai am o intrebare pentru marii capitalisti:

      Daca toate tarile astea: SUA, Spania, Grecia, Germania etc.. TOATE!!! Au datorii... cineva trebuie sa fie si cel care le-a dat acesti bani nu? Cine e acea entitate? Cine a dat acei bani? CINE???

      P.S.: Referitor la intrebarea de mai sus, mai am un mic comentariu: In ultimul timp, toate pietele pierd capital. Bancile la fel. Statele sunt in datorii pana peste cap. Peste tot numai minusuri. UNDE E PLUSUL? Va dati seama cine conduce cu adevarat lumea acum?
      • +2 (4 voturi)    
        Banii sunt la la Brics (Luni, 21 noiembrie 2011, 16:12)

        Gringo [anonim] i-a raspuns lui Jiji BK Lee

        Tarile emergente sunt cele care detin acum banii. Asa numitele BRICS: Brazilia, Rusia, India, China si Africa de Sud.
        Acum vine randul lor sa domine lumea. Europa si SUA sunt in declin si asta se petrece mai ales pentru ca salariile din Europa nu mai corespund cu nivelul de productivitate.
        BRICS plateste mai prost si produce mai mult. De aia se muta toti cu fabricile in Asia, ca apoi sa le copiez chinezii marcile si sa-si dea singuri seama ca au luat teapa la fel ca toti cei care vor doar sa vanda si sa vanda... Capitalismul nu e pe moarte, occidentul e pe moarte asa cum il stim. SI asta e de mult numai ca acum vedem simptomele...
        • +3 (3 voturi)    
          ai pus botu' (Luni, 21 noiembrie 2011, 22:31)

          nobody [anonim] i-a raspuns lui Gringo

          BRICs, common, e o gluma. Incearca si ei sa se bage in seama...
          Pietele locale nu exista, au doar potential. Daca pietele occidentale cad, cade si productia pe la ei, si cu asta bye-bye potential. Pe cand se face piata, se duce dracului productia... :)
          • 0 (0 voturi)    
            Corect (Marţi, 22 noiembrie 2011, 11:40)

            Gringo [anonim] i-a raspuns lui nobody

            Ai dreptate, dar acum cash-ul e la ei. Problema Europei este datoria si lipsa increderii investitorilor in viitor. Dar asa e daca Occidentul nu consuma, BRICS nu creste. De aia se punea problema sa cumpere datorie euro.
    • +2 (4 voturi)    
      cu tot respectul... (Luni, 21 noiembrie 2011, 22:23)

      nobody [anonim] i-a raspuns lui jae

      confundam merele cu perele.
      Capitalismul este contextul perfect in care se intilneste cererea cu oferta, daca nu sunt 'fraieri' (adica cerere) nu-i vad rostul de a produce (cine e fraier?!). La o populatie crescanda a planetei, colaborat cu optimizarea consumului de resurse naturale potentialul de inovatie in produse si servicii este nelimitat. Din punctul acesta de vedere capitalismul mai are foarte mult pana va trage pe dreapta.
      Criza actuala este criza globalizarii. Sectorul privat a marcat banul pe fondul externalizarii productiei si pietei de desfacere, guvernele si bancile au picat de fazan pe piata locala mentinand nivelul de trai al populatiei, iar criza vine ca si o reglare naturala a pietei... cand si serviciile au inceput sa fie externalizate bula se sparge :)
      Nu e nimeni puturos aici, cel mult un guvern poate fi prost :o)
  • -2 (2 voturi)    
    salut (Luni, 21 noiembrie 2011, 17:24)

    marius [anonim]

    salutari din sibiu, felix!
  • 0 (0 voturi)    
    FMI (Luni, 21 noiembrie 2011, 21:21)

    Cristina [anonim]

    Ma uit in ce hal era Romania cand nega gravitatea crizei si ce bine ii e dupa reforme - se vede in prima de risc. Vad ca primele de risc pentru Portugalia si irlanda sunt mult mai mari ca pentru Spania. Dar Irlanda si Portugalia au luat deja imprumut de la FMI. Zapatero a negat cam mult timp gravitatea crizei.
    Kenneth Rogoff zice ca e probabilitate mare ca tarile cu CDS mare sa nu-si plateasca integral datoria. Asta inseamna ca nu se vor mai putea finanta multi ani de pe pietele internationale din momentul in care declara default partial. Parca Martin Wolf zicea ca aceste tari will tough out as long as they can. Vor incerca sa-si reduca deficitul bugetar adica. Vad ca nu reusesc deloc, mai ales Irlanda si Grecia. In momentul default-ului deficitul devine zero si e foarte probabila iesirea din zona euro, cu ramanerea in Uniunea Europeana. E complicat, ce fac bancile fara sprijin de la BCE ? Cui mai exporta nordul ? Probabil ar fi preferabil pentru toti, nord si sud, ca atunci cand cureaua nu mai poata fi stransa sa dea drumul la inflatie.
  • 0 (0 voturi)    
    Lumea consumului (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:15)

    Miki [anonim]

    Doar atat am de spus: Cel mai fericit om din lume este Mathieu Ricard, si vedeti si de ce?


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version