Petrolul din Marea Chinei de Sud il concureaza pe cel al Arabiei Saudite. Disputele teritoriale dintre China si tarile vecine impiedica exploatarea depozitelor si ameninta stabilitatea regiunii

de I.C.     HotNews.ro
Duminică, 13 noiembrie 2011, 16:46 Actualitate | Internaţional


Insula Pagasa, din grupul de insule Spratly din Marea Chinei de Sud, disputata intre China si Filipine
Foto: Reuters
Depozitele petroliere din Marea Chinei de Sud sunt estimate la 213 miliarde de barili de petrol, ceea ce reprezinta in jur de 80% din rezervele Arabiei Saudite, informeaza Agentia Americana pentru Informatii Energetice, citand studii chinezesti. A doua cea mai mare economie a lumii revendica "suveranitate indiscutabila" asupra unei parti majore a marii, titreaza Bloomberg. Disputele teritoriale intre China si alte state asiatice care pretind ca au drept de proprietate asupra unor regiuni din Mare impiedica exploatarea depozitelor si ameninta stabilitatea maritima a regiunii.

Disputele teritoriale asupra suveranitatii au afectat legaturile Chinei cu vecinii sai. La tensionarea relatiilor a contribuit si acuzatia Vietnamului potrivit careia vasele sub pavilion vietnamez sunt hartuite de ambarcatiuni chinezesti. Frictiunile dintre tari ameninta stabilitatea maritima a zonei.
 
Suveranitatea asupra Marii Chinei de Sud va fi unul dintre punctele importante de pe agendele de discutii a doua summituri asiatice ce vor avea loc in Indonezia saptamana viitoare, scrie Reuters. Desi presata de eforturile comune ale tarilor asiatice de a-i limita revendicarile teritoriale, probabilitatea ca aceasta sa faca concesii in ceea ce priveste controlul asupra vastelor zone disputate este foarte mica.

China pretinde ca detine parti importante din Marea Chinei de Sud, in care sunt inclusi si atoli nelocuiti din apropierea coastei insulei Borneo. Vietnam, Filipine, Taiwan, Malaezia si Brunei isi revendica, de asemenea, parti din mare. Tarile asiatice, sprijinite de SUA si Japonia, incearca sa puna presiuni asupra administratiei de la Beijing pentru a avansa in chestiunea spinoasa a suveranitatii.

Potrivit analistilor, China, care se bucura de o pozitie militara si economica favorabila, nu va ceda. "Este destul de proeminenta si destul de puternica acum, asa ca de ce sa dea inapoi? Ar fi ciudat sa o faca, daca luam in calcul care ii sunt nevoile strategice, nevoile energetice, si potentialul pe care teritoriile disputate il au in a raspunde acestor nevoi", a explicat Kerry Brown, directorul Programului Asiatic al institutului londonez de politici externe Chatham House.

Tarile asiatice incearca sa detensioneze relatiile pe care le au cu China dupa o serie de dispute din acest an. China si Vietnam au semnat luna trecuta o intelegere cu privire la aceasta situatie, insa acordul nu a adus prea multe elemente noi fata de compromisurile negociate anterior.

China insista ca disputa poate fi rezolvata doar prin discutii bilaterale intre partile direct interesate astfel incat a reactionat negativ la incercarile Statelor Unite sau ale Japoniei de a se implica. Guvernul de la Beijing este ingrijorat ca pozitia ii va fi amenintata de o posibila cresterea a prezentei fortelor navale americane in Marea Chinei de Sud, chiar daca administratia de la Washinton sustine ca trupele sunt necesare pentru a proteja liberatatea navigatiei.


Citeste mai multe despre   


















3604 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Daca sunt destepti, (Duminică, 13 noiembrie 2011, 17:28)

    mircea [anonim]

    Supun problema unui arbitraj international,sau fac un consortiu si exploateaza in comun.
    • 0 (0 voturi)    
      putin probabil (Luni, 14 noiembrie 2011, 4:52)

      adyQ [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      asta dupa ce s-au chinuit saracii chinezi sa isi traga ditamai portavionul? chiar daca e second hand, important este ca il au si mai vor vreo trei-patru parca...nu vad cine de prin zona ar putea emite pretentii
      • 0 (0 voturi)    
        portavionul second (Luni, 14 noiembrie 2011, 14:24)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui adyQ

        cumparat va sta la baza flotei de portavioane pe care o sa si-o faca chinezii. ca tot sunt maestri la copiat.
  • +7 (7 voturi)    
    Incilcit (Duminică, 13 noiembrie 2011, 18:01)

    Daniels22026 [utilizator]

    Arhipelagul Spratly grupeaza peste 30.000 de recifuri, atoli, insule mici si foarte mici din Marea Chinei de Sud.
    Prezenta si criza petrolului complica situatia guvernarii care nu era simpla, desi valoarea economica intrinseca e scazuta.

    Procedura UNCLOS (United Nations Convention on the Law of the Sea) defineste Zona Economica Exclusiva pina la 200 de mile nautice. Dar in aceeasi procedura exista si notiunea de Platforma Continentala, ce prelungeste drepturile pina la 350 de mile nautice.

    Pe Wiki se poate gasi o lista de insula ocupate de Taiwan, China, Philippines, Vietnam, Malaysia; mai exista o lista de insule ocupate sau controlate virtual, o alta lista de insule neocupate dar controlate de Philippines si Malaysia, o lista de insule neocupate si o ultima lista de insule ocupate de o tara si reclamate de alte tara.

    Americanii, ca aliati ai filipinezilor, sint dispusi sa dea o mina de ajutor (militara) pentru clarificarea pretentiilor teritoriale din zona, dar evident nu pe gratis.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Spratly_Islands_dispute
  • +3 (11 voturi)    
    Sa ne intelegem cu rezervele astea: (Duminică, 13 noiembrie 2011, 19:04)

    AlinN [anonim]

    1. Acele miliarde de barili ajung 7 ani omenirii daca sunt exploatate fara nici o pierdere (imposibil)
    2. Adancimile la care trebuie sa exploreze pentru a le exploata sunt in medie de 3000m, ceea ce duce EROEI-ul exploatarii lor la foarte mic (pret mare, si doar 30% din rezerve folosibile, restul se consuma pentru extractie) Deci scad de la 7 la 2 ani de consum global.
    3. Daca am vrea sa fim linistiti 50 de ani, adica sa traim in vechea (actuala) paradigma (crestere continuua a consumului, economiei, a populatiei) ne-ar trebuie vreo 10 Arabii Saudite si aproape de suprafata, nu in groapa Marianelor.
    • +2 (4 voturi)    
      :) (Duminică, 13 noiembrie 2011, 21:40)

      cosming [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Lasa ca vine "puternic" din urma automobilul electric si sa nu uitam concurentii directi ai automobilului electric : mersul pe jos, bicicleta, caruta cu cai, caruta cu boi, sareta, trasura si cel mai rapid balonul.

      :)
      • +6 (8 voturi)    
        nu stii ce vorbesti (Duminică, 13 noiembrie 2011, 22:36)

        Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui cosming

        Automobilul electric este doar o mica solutie , nu este solutia, nici pe departe. Toti stim ca bateriile tin 2-3 ani si costa mii de euro, deci cum rezolvi problema : a 100 milioane de tractoare, (cu baterii , cat costa bateriile la un tractor 50 mii euro pt. 3 ani ?) dar pt. un camion ?. Acum, poate ca nu te-ai gandit niciodata dar reteaua electrica nu poate suporta sa incarce decat procentaje mici din volumul masinilor, 5-10%, deci vrei sa facem 20 de hidrocentrale portile de fier 1-2, 50 de reactoare la cernavoda etc ? Orice copil stie ca bateria nu-i combustibil, ci doar un rezervor gol care trebuie umplut, deci lipsa petrolului (energie) nu se inclocuieste cu o baterie care nu-i in sine un combustibil. Mai ramane cum rezolvam cele 700 de mii de zobruri sapatamanale din toata lumea, cu ce impingem vapoarele mari cat Palatul victoria, etc.
  • +2 (6 voturi)    
    Pentru cine nu cunoaste (Duminică, 13 noiembrie 2011, 20:59)

    George [anonim]

    SUA detin cele mai mari rezerve de petrol din lume: 2,8 mii de miliarde de barili de petrol!!! Neexploatate vreodata!!! Asta ca sa stie si ignorantii aia care tot pun placa aia cu americanii fura petrolul din Irak, Libia....
    • -1 (3 voturi)    
      faptul ca sua fura petrol din alta parte (Luni, 14 noiembrie 2011, 10:47)

      nenea [anonim] i-a raspuns lui George

      ...este unul vizibil. este evident ca-si pastreaza resursele si fura de unde pot. pradeaza tara dupa tara cu arma in mana, asta se vede si la televizor. nu inteleg de ce as fi ignorant.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version