Negocierile intre Autoritatea de Supraveghere Financiara, transportatori si companiile de asigurari au dus la semnarea unui protocol care prevede limitarea cresterii RCA la maximum 50%, luandu-se ca termen de referinta tarifele practicate in iunie 2015, informeaza un comunicat al patronatului COTAR. Reprezentantii firmelor de asigurari au propus cateva masuri pentru deblocarea pietei RCA, printre care si eliminarea TVA-ului in cazul platilor pagubitilor persoane juridice.

Protest al transportatorilor impotriva cresterii tarifelor RCAFoto: Hotnews

La intalnire au participat si reprezentanti de la Ministerul Finantelor, Consiliului Concurentei si presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, Misu Negritoiu.

Pana la sfarsitul anului trebuie sa se faca modificarile pentru normele RCA, in sensul celor discutate, afirma sursa citata.

Protocolul de intelegere prevede excluderea Cartii Verzi de la calculul daunalitatii, pentru transportul local in comun.

"Am cazut de acord sa acceptam o crestere de pana la 50% a politei RCA si sa luam ca pret de referinta luna iunie 2015. (...) Noi am cerut mai multe modificari si asteptam sa fie respectate. Cerem, de asemenea, armonizarea legislatiei din Romania cu cea europeana, astfel incat sa se poata incheia polite de asigurare pe orice perioada de timp, nu obligatoriu pe 6 sau 12 luni, potrivit legislatiei actuale. De asemenea, sa existe posibilitatea suspendarii platii politiei RCA, in cazul in care autovehiculul este imobilizat. Mai cerem ca achitarea politei RCA sa fie facuta in mod individual, pe Codul Numeric Personal al conducatorului auto, iar plata despagubirilor sa se faca mai rapid. Daca nu se vor pune in aplicare cele convenite la intalnirea de ieri, vom continua protestele, din luna februarie, la nivel national, cu sute de mii de masini in strada", a declarat Vasile Stefanescu, Presedintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (C.O.T.A.R.).

Solutia gasita de ASF, este ca de la calculul daunalitatii sa fie exclusa Cartea Verde pentru transportatorii locali, respectiv transportul in comun, in conditiile in care aceasta era luata in calcul printr-o metodologie mai veche.

ASF va amenda o norma interna prin care va lega majorarea de rata daunalitatii, astfel incat orice majorare sa ia in calcul o rata a daunalitatii si, in final, majorarea fiind limitata la 50%, se mai scrie in comunicatul COTAR.

ASF nu poate plafona tariful RCA, cum au cerut unii transportatori, si nu poate interveni asupra preturilor pentru ca ar fi o incalcare a normelor UE, in conditiile in care preturile RCA s-au liberalizat in anul 2007 odata cu aderarea la UE, a declarat intr-un amplu interviu pentru HotNews.ro Misu Negritoiu, presedintele ASF.

Propunerile companiilor de asigurari

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) anunta intr-un comunicat de presa ca a participat la intalnirea cu ASF si transportatori si sustine ca a inaintat cateva propuneri pentru deblocarea sistemului asigurărilor obligatorii RCA:

- eliminarea procentului de 0,2% penalizare / zi de întârziere și înlocuirea cu dobânda de referință a BNR sau un procent anual nu mai mare de 10%;

- eliminarea posibilității ca o unitate reparatoare să factureze la costuri mai mari decât reprezentantul oficial al mărcii în România, pentru a diminua nivelul fraudei în acest domeniu;

- reglementarea despăgubirilor privind daunele morale și vătămărilor corporale, în baza unor bareme de calcul;

- eliminarea TVA-ului în cazul plăților păgubiților persoane juridice;

- interconectarea bazei de date a asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) încheiate pe teritoriul României (CEDAM) cu baza de date ce prezintă situația mașinilor înmatriculate (DRPCIV) și realizarea unui registru de evidență a comportamentului șoferilor în trafic;

- punerea în aplicare a unui cadru legislativ privind sancțiunile aplicabile șoferilor care nu dețin poliță de asigurare obligatorie RCA;

- eliminarea dreptului de plată în rate lunare a primelor RCA;

- eliminarea obligației de plată a despăgubirilor în unitățile de service, care în primul rând ar diminua utilizarea de tarife neconcurențiale de către unele unități reparatoare, dar ar permite și acordarea de despăgubiri fără TVA pentru cei în drept să deducă această taxă;

- emiterea unor norme de reglementare a răspunderilor profesionale realizate cu vehicule de tip autospecializate care să fie practicate numai dacă există asigurare profesională suplimentară;

- introducerea unei penalizări pentru conducătorii auto ce nu raportează daunele la asigurător în termenul legal;

- introducerea sistemului “Telematics” de tip GPS ca soluție de optimizare a primei de asigurare RCA în funcție de datele operaționale și de performanță a șoferului.