Doua blocuri din Constanta sunt in pericol real de prabusire. Este vorba despre cartierul situat pe strada Traian, strada ce trece exact pe langa Valea portului, cum este cunoscuta rapa care coboara pana la nivelul marii. Duminica, 17 octombrie, directorul Inspectoratului Teritorial in Constructii Sud Est, Gigi Chiru, a anuntat ca investitorul a depus la dosar o noua expertiza tehnica, aceasta aratand ca zona este una "cu risc major de prabusire" din cauza umiditatii foarte mari. "Mare minune sa treaca peste iarna fara sa se prabuseasca!", a mai spus Gigi Chiru.

Blocurile de pe Strada TraianFoto: Hotnews

Informatia pe scurt:

  • In 2007, primaria Constantei dadea unor investitori o rapa de pe Valea Portului, pentru a construi acolo un mare centru comercial
  • Investitorul este fondul austriac Immoeast, prin Harborside Imobiliara SRL, si trebuia sa finalizeze consolidarea pana la jumatatea anului 2008, iar intreaga lucrare - pana la jumatatea lui 2009.
  • Un offshore apropiat primarului este asociat in firma investitoare.
  • Suntem la sfarsitul lui 2010, iar in locul cu pricina se afla doar o groapa imensa, la care nu mai lucreaza nimeni din noiembrie 2008.
  • Doua  blocuri de cate opt etaje, locuite de peste 148 de familii, se afla  la cativa metri de prapastie si au inceput sa se crape si sa  se incline, deocamdata insesizabil. Strada de langa lucrare s-a prabusit, a fost reparata pe bani publici si a fost inchisa circulatiei.

Proiect pentru un mall

In 2007, terenul a fost vandut catre un investitor de Primaria Constanta. Acesta a inceput constructia unui mare centru comercial - Trident Plaza - ce urma sa se inalte pe un teren pe care, practic, chiar constructorul si l-ar fi creat, consolidand, in acelasi timp, malul. Cu toate ca primarul vorbea atunci despre "consolidarea unei faleze a carei prabusire era iminenta", pana la proiectul acesta, nici strada, nici blocurile din apropiere nu au avut probleme, iar valea portului cobora lin, plina de vegetatie care, desigur, avea si rolul de a tine pamantul in loc. Numai strada Traian, care trece pe langa malul respectiv, avea o restrictie de circulatie pentru masinile de mare tonaj.

Constructorul a taiat malul la un unghi de 90 de grade, chiar de la buza strazii, plantand piloti (stalpi de sustinere) care au fost ancorati provizoriu, urmand ca restul constructiei, ce trebuia finalizata pana in 2009, sa completeze consolidarea. Insa restul constructiei nu a mai fost ridicat, atat constructorul, cat si investitorul lasand balta lucrarea inca din noiembrie 2008. Prin urmare, frontul de executie a ramas deschis, expus intemperiilor, iar ancorajul provizoriu al stalpilor de sustinere a expirat la sfarsitul anului 2009 (avea o garantie de numai doi ani).

Strada se prabuseste, blocurile se crapa

In urma ploilor de la inceputul lunii iulie 2010 a venit si momentul in care strada Traian s-a surpat pe toata portiunea lucrarii. Jumatate din artera de circulatie s-a dus in jos, pe valea portului. Autoritatile au reactionat abia atunci, inchizand strada (una destul de circulata si importanta, mai ales pentru constantenii care lucreaza in port).

Pericolul mare este, insa, pentru locatarii celor doua blocuri de cate opt etaje aflate la cativa pasi de prapastie. La blocul A5, rostul de dilatatie dintre cele doua scari, care initial era tencuit si nu se vedea, s-a tot largit, ajungand pana la aproximativ 30 de centimetri la ultimul etaj. Ceea ce indica faptul ca scara dinspre valea portului se inclina, temelia urmand tendinta de prabusire a malului. Locatarii spun ca apar din ce in ce mai multe crapaturi, care se intind pe toata lungimea si grosimea peretilor, cu toate ca blocul este de beton, lucrare ridicata in 1964.

Oamenii au intampinat probleme si la asigurarea locuintelor (li se spunea ca este ca si cum ar vrea sa-si asigure masina dupa ce au avut un accident), si la vanzarea lor (pretul a scazut mult sub valoarea zonei si nu se arata cumparatori nici in aceste conditii), le este frica de ceea ce s-ar putea intampla in cazul unui cutremur sau chiar in lipsa lui, dar nu au unde sa se duca. Doar doctorita Aurora Craciun, care avea un laborator de analize la parterul blocului A5 si care s-a speriat vazand crapaturile din pereti, si-a mutat afacerea si a lasat apartamentul gol.

Si, abia la inceputul lunii septembrie, dupa presiuni constante ale locatarilor, sprijiniti de o parte a presei locale, Primaria a decis sa cheltuiasca niste bani publici (120.000 lei) pentru astuparea gropii, nu insa si pentru consolidarea malului. Doar ca, la inceputul lui octombrie, dupa o alta ploaie, groapa care fusese astupata cu cateva camioane de piatra s-a cascat din nou, iar asfaltul s-a surpat deasupra, lasand sa se vada cum umplutura s-a dus in jos pret de vreo doi metri. Alte lucrari de reparatie, suportate de constructorul angajat de Primarie.

Oamenii din zona, dintre care unii locuiesc acolo inca de pe vremea cand s-au construit blocurile, spun ca proiectul nu a avut la baza studii temeinice, care sa ia in considerare si sa dreneze, nu sa blocheze, izvoarele subterane aflate in zona, vinovate pentru surpari.

"Sursa majora de risc pentru constructiile invecinate"

Totusi, expertizele comandate de Primarie, la insistentele Inspectoratului Teritorial in Constructii, evidentiaza pericolul public. Chiar proiectantul lucrarii de consolidare, prof. dr. ing. Romeo Ciortan, spune ca exista riscuri pentru vecinatati si ca o inrautatire a situatiei "se poate produce destul de rapid, cunoscuta fiind comportarea pamanturilor argiloase [...] in conditiile in care sunt expuse la contactul cu aerul si apa". Deasemenea, el precizeaza ca depasirea duratei de executie "reprezinta o sursa majora de risc, atat pentru excavatie, cat si pentru constructiile invecinate".

Un alt expert, al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, prof. dr. ing. Iacint Manoliu, scrie despre pericolul in care se afla cele trei blocuri (A4, A5 si A6) din vecinatate, chiar daca A4 se afla la o distanta mai mare, si propune doua solutii pentru rezolvarea problemei: ori sa fie terminata constructia proiectata pe cinci nivele pana la data de 31 mai 2011, ori sa fie realizata zona centrala a imobilului, pana la 30 martie 2011, si apoi sa fie realizate umpluturi stabilizatoare in fata pilotilor deja amplasati, pana la 31 mai 2011. Dupa cum se vede, termenul este extrem de scurt si, la dimensiunea investitiei, este foarte greu de crezut ca el va putea fi respectat.

Investitorul, care este fondul austriac Immoeast, prin Harborside Imobiliara SRL, a asigurat municipalitatea ca se va apuca de lucrari la sfarsitul lui octombrie, dar a comandat, intre timp, si o alta expertiza. Ceea ce inseamna timp suplimentar.

Primaria se poarta cu manusi si plateste oalele sparte de investitor

Proiectul s-a bucurat de la inceput si se bucura in continuare de sprijin neconditionat din partea Primariei. Reclama prin toate mijloacele, inclusiv prin vizita primarului pe santier, autorizatie de constructie prelungita si modificata, cu toate ca erau depasite toate termenele din proiect, ba chiar repararea strazii si umplerea craterului format, din bani publici.

De ce nu a fost pus investitorul sa plateasca lucrarile de consolidare? Viceprimarul Decebal Fagadau sustine ca "nu s-a putut stabili relatia de cauzalitate intre lucrare si prabusirea strazii" (cu toate ca legatura se vede cu ochiul liber si in nici o alta zona din strada Traian nu s-a intamplat ceva similar).

Mai mult: Deceba Fagadau sustine ca "Primaria nu putea sa le dea autorizatie sa faca lucrari pe domeniul public" (cu toate ca orice alta societate care provoaca stricaciuni pe domeniul public, ca acestea sunt pentru racordari la gaze, ca sunt pentru reparatii la conducte, trebuie sa repare in urma sa si primeste autorizatii de la Primarie).

Primaria a transmis, de asemenea, catre presa toate justificarile si promisiunile investitorului. Ca a avut un litigiu cu societatea de constructie, care a dat faliment, ca se va reapuca de lucrari curand, ca face licitatie pentru a angaja un nou constructor etc.

Valentin Ionescu - legatura dintre investitorul din strada Traian si primarul Mazare

Legatura dintre municipalitate si investitor se traduce prin legaturi concrete in actionariatul Harborside Imobiliara, membra a grupului Immoeast AG. Unul dintre actionari este Master Job Limited (Cipru), care la rindul sau este asociat majoritar in firma Rezident Com SA. Iar in Rezident Com SA asociat minoritar este Valentin Gheorghe Ionescu.

Valentin Gheorghe Ionescu este inculpat, alaturi de primarul Radu Mazare si de presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, in procesul retrocedarilor ilegale, in care 37 de persoane sunt acuzate ca ar fi pagubit statul roman cu 114 milioane euro. In mult-mediatizatul dosar, Valentin Ionescu este unul dintre beneficiarii, prin cumpararea de drepturi succesorale, a unor terenuri foarte valoroase din Constanta. De asemenea, el mai apare in Sisteme Internationale de Afaceri SA, Compania de Tutun si Ziare SA si Habitat si Ambient SA, toate acestea fiind companii apropiate grupului Mazare - Constantinescu - Strutinski.