GATA 2017 / TOP Piese straine & romanesti: Despacito, Ramai cu ma-**, Human, Pana la sange

de Gasca HC     HotNews.ro
Marţi, 19 decembrie 2017, 17:22 Actualitate | Haute Culture


Delia Macanache
Foto: Hotnews
Daca „Despacito” ne-a sunat in timpane si a rupt YouTube-ul, Ed Sheeran ne-a tot repetat „I’m in love with the shape of you”. La noi, Macanache & Delia au scos un dance – pop despre dragostea de dupa blocuri, cu rime balcanice. Au zis: “Ramai cu bine, ramai cu ma-**”. Rihanna s-a dat pe beat-uri latino in „Wild Thoughts”. Piesele romantice au fost pe banda rulanta in 2017. Lana del Rey a scos „Love”, o piesa despre „dragostea vintage” in care cantareata da un concert pe Luna. Charlie Puth a ravasit decibeli in cluburi cu „Attention”, iar Dua Lipa si-a folosit strident acutele in „Scared to be lonely”. Smiley a fost in rolul iubitului tradat: „De unde vii la ora asta, pe unde ai umblat?”. Sia & Zayn au scos o piesa suava si dramatica, desigur, tot de dragoste, „From Dusk Till Dawn”. Carla’s Dreams a bagat tragisme: „Sa ma saruti dulce, pana la sange”. Lady Gaga a scos „John Wayne”, cantec-omagiu pentru barbatii salbatici, cowboy-ii ultra masculini. Ne-au emotionat Rag’N’Bone Man cu „Human”, o melodie despre cum e omul, dar si Portugal the Man cu „Feel It Still”, balada pop despre rebeli, hipsteri si visurile lor. Inna ne-a dat un hit de vara, a cantat in spaniola & engleza, Antonia & Alex Velea s-au imbratisat si unduit in videoclipul piesei „Iubirea mea”. 

Despacito (Remix) – Luis Fonsi / Daddy Yankee / Justin Bieber 

E hitul care a rupt YouTube-ul, discotecile & cluburile. Are peste 4 miliarde de vizualizari. In videoclip artistii Luis Fonsi si Daddy Yankee canta piesa in cartierul La Perla din vechiul San Juan, Puerto Rico si barul local La Factoría. E un reggaeton – pop, compus intr-un tempo alert, e, desigur despre o pasiune pentru o femeie. Toti danseaza, transpira, se adulmeca, cu miscari lascive. Exista si-o cascada, peisajul e exotic, Luis Fonsi canta patetic pe stanci, fata pe care o iubeste trece prin cartier. Daca e sa ne luam dupa poveste, melodia e un fel de „Magdalena” romaneasca, daca-si mai aduce cineva aminte de romanta cu versurile: „Te cunosc dupa sandale / Ca esti fata de locale/ Te cunoaste toata strada / ca esti Alba ca Zapada”. Cam asa si-n „Despacito”: barbatii cad lemn in fata fetei care traverseaza ulite & maidane. In versiunea remixata de la „Despacito” Justin Bieber baga niste versuri in spaniola, chestie despre care criticii muzicali au spus ca e „o idee sexy”. Tot in 2017, piesa a ajuns pana la urechile lui Andrei Plesu, care a scris o cronica la „Despacito”. 

 

 

Delia & Macanache – Ramai cu bine  

Dupa blocurile gri se petrece: dragostea. Cum e dragostea? O rima potrivita, clisee amoroase, dance – pop urban si-o injuratura: “Ramai cu ma-ta”. Cum altfel e dragostea-n versurile rapperului Macanache si divei Delia? E ritmata, cu clatite, cu mere (practic, gagicul a cucerit gagica cu un kil de mere), cu un ceai baut in doi, cu o femeie care nu-si suporta soacra: “Iti faceam clatite doar cu dragoste si dor/ Imi gatesti doar zile fripte tu traiesti eu simt ca mor/ Ne imbatam doar cu iubirea ce ai transformat-o in rom/ Ce om oooo ce om”. Femeia (Delia) se tanguie si ii spune iubitului ca fara el viata este nonsens: “Stii ca fara tine viata este pustiu/ Daca n-ai iubire nu prea ai nimic/ Stii ca nu rezisti fara mine eu stiu / Ia ramai cu ma-ta/ hai ramai cu ma-ta”. Barbatul (Macanache) o face la vorbe pe femeie, baga rime: “Fata mea de ce imi faci rau/ Cu tine ma simt titanic/ Nu te plac pentru popou/ Poa' sa fie el balcanic/ Nu am de unde mai mult/ Zau am salariu de mecanic”. El este sarac, insa bun la suflet. Nu-i interzice sa manace clatite, declara ca nu tine la silueta, o iubeste asa cum este, totusi, totusi, sa vedem si subtila referinta la mitul Adam & Eva: “Negre imi faci zilele/ Albe imi sunt noptile/ De ce te comporti ca Eva/ Daca nu-ti plac merele”. Piesa are un final care se vrea ironic: “Si uite asa am terminat si aceasta poveste de aproape dragoste/ In care el o iubea pe ea foarte mult/ Ea il iubea dar el tot ii dadea mere / Si ea i s-a facut rau de la atatea mere.”

  

Shape of You – Ed Sheeran 

Ed Sheeran spune in versuri, citam si traducem: „Clubul nu e un loc in care sa-ti gasesti o iubita, asa ca ma duc la bar”. Just. Ajunge, ne inchipuim, la bar, unde lumea sta la mese, atmosfera e mai lina, i se poate pune pata. Apoi o vede pe obiectul dorintei lui, fata. Ii spune: „Sunt indragostit de forma trupului tau / Suntem ca doi magneti pentru ca ne atragem unul pe altul”. Pe urma aflam punctul culminant al povestii: „Ai fost aseara la mine in camera / Cearcefurile miros a tine”. Transpuse in romana, versurile suna a placheta de poezie contemporana combinata cu Ienachita Vacarescu. Videoclipul, insa, schimba un pic tema romantica a piesei: se petrece intr-o sala de box. Ed Sheeran da la sac, iar fata da si ea pumni & upper-cut-uri, apoi stretching. Istoria de dragoste pare sa fie cu happy end: merg sa manance dupa sport, dar el comanda pui prajit, ea o salata. Insa in niciun caz nu vor fi fericiti: Ea il paraseste, el incepe sa faca flotari, sa alerge, sa dea cu furie pumni. In final, Ed Sheeran se inscrie sa se bata cu un luptator sumo. E o piesa inspirata de lumea noastra, obsedata de diete & sport, mai ales ca se numeste „Forma corpului tau / Shape of you”. 

 

Pana la sange – Carla’s Dreams 

Piesa de despartire, plina de tragism. Gen, uite versurile: „Imi citeai in palma linii / Ma minteai si te credeam c-o sa ne tinem / Imi spuneai ca suntem tineri / Era aproape imposibil cuvantul ”. Dragostea e joc ca „adevar sau provocare” la Carla’s Dreams, ei doi sunt „doi jucatori pe bluff dar cu all in pan’ la final”. Carla’s da rimele filosofic, cu combinatii de cuvinte, te baga-n dramatism. Iata: „Timpu-i clar, mesajele-s neclare/ Si-n secret accept sa te razbuni pe mine/ Atat de tare cu tacere si suspine/ Atat de grele, atat de teatrale/ Atat de dulci adesea, dar mai des atat de-amare, / Principial beligerante, elene, elegant,/ La modul "tu elegant deodata"/ Niciodata n-ai mintit gresind si nici nu ai gresit / Spunand "reala poate fi doar pielea si atat". In videoclip doi dansatori se contorsioneaza intr-o balta de apa, apoi pe o pluta de lemn. Ea tine-n mana un mar, el e la bustul gol. E cu emotii intense, o desfasurarea de forte, dans contemporan, muschii-ntinsi la maxim, imbratisari – dragoste-n registrul grav, de-aia cu fiori & pasiune. 



Attention – Charlie Puth 

Tot o piesa de dragoste a scos si Charlie Puth. In versuri e vorba despre o fata care-si doreste doar atentie, in detrimentul inimii palpitande baiatului. Ei se cauta la petreceri in Los Angeles, ea se da in spectacol, el considera ca au o legatura karmica. Incep regretele, niscaiva melancolie. Ea nu vrea sa mearga cu el acasa, doar il ispiteste cu privirea ei hipnotica. In videoclip Charlie Puth e singur & trist, intr-un colt, la o petrecere. Toate reflectoarele sunt pe fata. Se privesc adanc in ochi, se stabileste o legatura telepatica, pesemne. Charlie Puth e si la el in dormitor unde-si spune pasul. Apoi el conduce prin noaptea neagra, are o viziune idilica cu fata in lenjerie intima pe un belvedere de unde se vede orasul luminat, „by night”. Merge-n sala de repetitii: compune solitar & nervos. Vedem niste faze nasoale: ea ii distruge obiecte prin casa, da cu vaze, sparge geamul unei vitrine, iese cu scantei. Videoclipul se termina cu o precizare: ni se pune o inregistrare cu sunetul fredonat pe care Charlie Puth l-a inregistrat pe telefon intr-o noapte, cand era in turneu, clipa de inspiratie divina pentru hit. 

 

Ruleta – Inna feat. Erik 

Melodie cantata ba-n engleza, ba-n spaniola. Despre cum el o data-n viata castiga la „ruleta”, o castiga pe ea, el e „dirty boy”, dar trupul ei este templul lui („My body is you temple”), ea vrea sa danseze cu el pe tempo si vara si iarna („It’s burning hot in december”). Muzica dance de club, ritm alert, totul e „muy caliente” (fierbinte). Videoclipul e cu dansatori, toti in costum de baie sau blugi taiati (outfit-ul anului 2017), sub un cer senin, pe un teren de tenis. Lumea danseaza, rade, bea cocktail-uri, colanti multicolori, bascheti. Se face foc de tabara cand vine seara, lumea e-n reverie. Deci e summer hit, dar cresc si-n decembrie vizualizarile. 

 

Wild Thoughts – DJ Khaled / Rihanna / Tiller 

In piesa Rihannei este vorba despre „ganduri salbatice”, adica amor carnal. Cei doi nu pot sa se uite unul la altul fara sa se gandeasca la „cum e baby dezbracat (a)” – nu inventam, citam exact din versuri. Rihanna nu mai vrea nici diamante, nicio letcaie nu-si mai doreste, vrea lichior si iubire. Vrea sa compuna muzica hip hop cu baiatul ei. Oricum, desigur, toti masculii alpha din cartier mor dupa ea, dar ea refuza. El ii zice: „touche”, adica l-a prins in mreje. Ciudatenia la piesa asta e versul in care el spune cumva cu musca pe caciula: „nu prea ar trebui sa stau in preajma ta, pentru ca iar o sa-ti vina-n cap doar ganduri salbatice”. Ce sa intelegem? Ca pasiunea e prea mare? Raman sau nu impreuna – nu e clar. Piesa are un sound latino si beat-uri hip hop. Deci pasiunea dintre ei e un fel de amor de telenovele gen „Carlos Daniel meets Juanita”. Rihanna poarta haine colorate, un bolero columbian, atmosfera e tot asa, vivace, niste femei danseaza-n fuste lungi, e forfota. Apoi Rihanna se retrage intr-un dormitor unde o bate un ventilator printre volanele rochitei. Un riff de chitara desparte partea de rap de refrenul Rihannei, ea-si vantura parul, se flendura, e romantica & pasionala, el sta la geam, mai retinut, asteapta sa treaca efectele dorintei. 



Iubirea mea – Antonia 

Antonia canta cu Alex Velea, adica sotul ei. Dar piesa e despre iubire & durere: „De cate ori soarele dispare / De-atatea ori iti zic ca te vreau”. E cu jind si „iubire-n gand”: „M-am saturat sa te iubesc numai in gand”. Hitul iti ramane-n cap, desi e un dance ca toate dance-urile. Antonia apare sub valuri de matase in videoclip, e filmat in slow motion, il tine pe Velea de mana pe plaja, se unduieste sub soare, se privesc de la distanta, deoarece e o melodie despre obsesii, ambii au bucle si sunt imbracati in toale mulate negre.



 Human – Rag’N’Man Bone 

E misto & cu emotie piesa. Versurile in traducere sunt: “Sunt doar un om / Poate sunt prost, poate sunt orb / (…) Uita-te-n oglinda / Ce vezi, e totul clar / Sau esti dezamagit”. Bine, poate ca-i prea multa filozofie si introspectie pentru o piesa pop, insa iti ramane intiparita toata anamneza existentiala a lui Rag’N’Man Bone. El e un tip barbos, supraponderal, cu un cercel in nas, genul de om care nu da bine pe sticla, dupa standardele frumusetii acceptate de lumea larga. Dar privirea lui, tintita catre camera, face toti banii. Piesa pica bine-n 2017, cand toata lumea se-ncaiera ca lighioanele. Adica “Human” isi face treaba: “Sunt om, nu sunt Mesia sau vreun profet / nu da vina pe mine”. Videoclipul face o chestie arhicunoscuta, te atinge la coarda sensibila: mecla solistului e, succesiv, schimbata cu fetele a tot felul de oameni: negri, albi, cu ochii vineti, blonzi, bruneti, cu freza hipstereasca, cu dread-uri, cu sepci si caciuli jerpelite de boschetari, o femeie cu un copil in brate, un tip tatuat, un baiat de cartier. 

 

Love – Lana del Rey 

Versurile icon-ului Lana del Rey sunt poetice: „Uita-ti la voi, copii cu muzica voastra vintage / Parca ati calatorit in sateliti cand ati zburat / Faceti parte din trecut, dar acum sunteti viitorul / Semnalele de trecere sunt confuze”. E o piesa despre adolescenti & iubire. Sau o melodie nostagica despre trecut si viitor, pe cand prezentul, zice Lana, „it’s enough just to make you feel crazy / e de ajuns sa te faca sa te simti cu mintile razna”. Videoclipul incepe in alb-negru: cupluri de tineri stau pe skateboard-uri. Altii conduc o masina care se indreapta spre spatiul cosmic, iar ochii cantaretei devin albastri impreuna cu restul scenei. Alte scene o arata pe Lana del Rey in timp ce da un spectacol pe Luna. Are flori in par, referinta e la Woodstock. Videoclipul arata ca un scurtmetraj despre tineri picati din Luna care calatoresc inapoi pe astru. Imaginile sunt filmate cu filtru ca-n fotografiile polaroid, un tip ii face o fotografie unei fete care poarta ochelari de soare cu lentile in forma de inima, accesoriu vintage. O masina veche se roteste in spatiu, departe de Terra. Uite ce zice Lana in versuri: “Lumea e a voastra, copii / Iar voi o refuzati / Poate-i prea mult si sunteti melancoli / Dar nu abuzati de ce vi se da (trad.r.)” – versuri cool, cu sens.

  

De unde vii la ora asta? – Smiley 

Smiley a tinut stacheta sus pe YouTube in 2017. Hitul „De unde vii la ora asta?” e o piesa despre dragoste tradata. In Romania cu greu iesi din cliseul „dragoste”, vizualizarile se duc direct catre dance-pop-uri de iubire inselata, neimpartasita, povesti cu „of”-uri. Smiley se tanguie pentru ca iubita lui umbla teleleu la ore tarzii: „De unde vii la ora asta? Pe unde ai umblat?/ Vii cu haina sifonata si cu parul deranjat!/ Ai uitat unde ti-e casa, si de mine ai uitat/ Ia-ti amintirile si du-te, ca la mine e-ncuiat / De unde vii la ora asta? Pe unde ai umblat?/ Vii cu haina sifonata si cu parul deranjat!/ Ai uitat unde ti-e casa, si de mine ai uitat/ Ia-ti amintirile si du-te, ca la mine e-ncuiat”. Videoclipul schimba macazul: nu se stie cine-i tradat sau tradator, caci in ultimele secunde personajele se schimba intre ele, Smiley apare ca infam si iubita ca tipa domestica care sta si-l asteapta-n noapte neagra in decorul sofisticat unde-i filmat videoclipul. 

 

Scared to be Lonely – Martin Garrix / Dua Lipa 

Piesa e o saga a iubirii & despartirii dureroase. Dua Lipa si Martin Garrix se-ntreaba, desigur: de ce iubirea se duce pe apa sambetei? Intrebarea pe care cade accentul e grava: „Oare stai cu mine doar pentru ca ti-e frica sa fii singur(a)? trad.r.”. Urmeaza secvente de poveste: ei dau cu usile, au nervi, isi exagereaza defectele, se supara & plang. Si-au pierdut ratiunea: „Sa fie doar trupeasca iubirea de care nu ne putem desparti, sau ne-am pierdut capul?” Povestea este, asadar, dramatica, frizeaza tragedia, ritmul incheaga nefericirea – Dua Lipa canta cu acuta stridenta. Videoclipul se petrece-n paduri si pe placi tectonice, pe pietre, pe un camp arid, langa un stejar, langa vreascuri care ard mocnit – e asadar, o poveste mitica – iubirea-pasiune, aia de te lasa zombie. Mai multe cupluri sunt infatisate – toti sunt tristi, catraniti, mahniti (si am mai putea da cateva sinonime din spectrul amaraciunii).

 

 Portugal the Man – Feel It Still 

Asta-i piesa de Vama Veche – care pastreaza, inca, atmosfera woodstockiana. Exista un vers cu „Sunt rebel din ’66” – deci clar, trupa Portugal the Man e pe sistemul „libertate si make love not war”. In melodie sunt inserate pasaje din piesa cult doo wop de la The Marvelettes – „Please Mr. Postman”. Pe de alta parte, piesa ar fi inspirata de Bernie Sanders. Versul cu „I’m a rebel just for kicks / Sunt rebel doar ca sa pot fi contra” se refera la discutiile politice de bar, in care lumea se cearta pe candidati, dar, in final, nu stiu cu cine sa voteze. Solistul de la „Portugal the Man” spune ca toata lumea se certa din cauza rivalitatii Trump / Clinton, dar nimeni nu se gandea ca poate ar fi trebuit sa voteze cu Sanders – ce idee profunda intr-o piesa pop, totusi! Videoclipul e suprarealist – un hipster imbracat in alb, cu ochelari, sta intr-un bar luminat in culori neon sau intr-un cimitir de masini, unde se urca pe capota unui automobil, doi oameni se saruta, hipsterul face breakdance, mai sunt acolo si niste televizoare cu tub catodic, o negresa, un musulman, un extraterestru. 

 

Dust Till Dawn – Zayn / Sia 

O piesa indie, emotionala, cu vocea cu multe octave a Siei, care-ti da fiori, cu falsetto-ul suav al lui Zayn. Versurile: „O sa fiu cu tine de la rasarit pana la apus” – totul e romantios in melodie. Videoclipul e, in schimb, despre mafioti. Zayn e imbracat la costum, poarta ochelari de soare, tine-n mana o valiza, pe strazile din Chinatown merge o femeie cu peruca si cizme lungi pana la solduri, sunt curse cu masini – e vorba despre o manevra pe care un membru al unei bande interlope o face pentru a scapa de ceilalti mafioti. Video foarte dramatic, aproape ca un scurtmetraj. 

 

Lady Gaga – John Wayne 

Desigur, numele piesei vine de la actorul de western-uri. „John Wayne” e un pop rock cu elemente de country, disco, funck si house. Versurile sunt despre cum Lady Gaga ravneste la amorul unui working class hero, un lucrator platit cu ora, adica Gaga si barbatul superb din clasa asuprita de capitalisti: „Iubesc un cowboy, vreau sa atarn in saua calului tau”, zice cantareata. Vedeta spune ca jinduieste la tipul „cowboy-ului” opus genului de baieti pe care ii intalneste pe strazile din Manhattan. „Fiecare John este la fel / M-am saturat de jocurile lor de oras / Tanjesc dupa un barbat salbatic adevarat / Sunt moarta dupa John Wayne (trad. r.)” Videoclipul e inspirat de filmele lui Tarantino – Gaga sta in saua calului lui John Wayne, face ca toate visele, se zbantuie in curelele si capastrul calului, niste baieti cu berea la gura merg cu o masina ruginita, ii arunca cantaretei, care apare ca o fantoma-n drum, o sticla de bere-n palarie, Gaga merge pe motocicleta. Se danseaza, se bea, oameni poarta blug & piele, e zapaceala maxima si ritm energic. Gaga il ameninta pe iubit cu pistolul. Grupul baga apoi un dans de grup, gen Thriller de Michael Jackson, cu stafii si strigoi. 



Citeste mai multe despre   
















1289 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version