Acum trei secole în Thomaskirche din Leipzig. In 1967 - ​chemarea părintelui Dimoftache, vestind “Hristos a înviat”. Paste 2017 - o industrie zgomotoasă. Cu aceste constatari, Haute Culture inaugureaza astazi o noua rubrica. Masina Timpului. O descindere saptamanala Vintage, in trecut, in special in lumea anilor 1960, mama bombelor culturale. Autorul acestui produs vintage Haute Culture este Stefan Frustok-Matei.

My SixtiesFoto: Internet&Mobile World

1967. Într-o noapte umedă de aprilie cu miros de liliac nou, în liniştea din jurul bisericii Visarion, izbucnea deodată chemarea părintelui Dimoftache, vestind “Hristos a înviat”. Timbrul vocii sale te făcea să simţi din plin sfinţenia momentului. După care un fluviu de lumânări aprindea oraşul întunecat. Cu toată mizeria de atunci, oamenii reuşeau totuşi să pună pe masă o bucăţică de friptură miel, vopseau ouă (exista vopsea de ouă!), mâncau brânză nouă cu ridichi şi ceapă şi beau un pahar de vin prost. Toate astea însă, parcă se adăugau la atmosfera conspirativă care însoţea misterul Sărbătorii Învierii.

2017. Ce a rămas din toate acestea? Paştele a devenit o industrie zgomotoasă: prin oraş vezi peste tot iepuraşi din plastic, supermarket-urile sunt doldora de miei, cozonaci, ouă vopsite, să ajungă, bisericile sunt luminate cu reflectoare, dotate cu estrade şi sisteme de amplificare, în jurul lor se încinge o atmosferă de club. Lumea nu mai ştie prea bine ce s-a întâmplat de Paşte, dacă este vorba de Învierea sau de Naşterea Domnului. Anul acesta toţi creştinii sărbătoresc paştele în acelaşi timp.

Acum trei secole în Thomaskirche din Leipzig s-a auzit pentru prima dată Matheus Passion (Patimile dupa Evanghelia lui Matei) compusă de protestantul Bach, pe care în fiecare an, de Paşte, o ascult în întregime (ţine aproape trei ore). Un coral se repetă de mai multe ori, (cu toată că tema nu îi aparţine lui Bach). Cred că Bach a vrut să asocieze acest choral lui Iisus, ca un leitmotiv, îl regăsim şi în Oratoriul de Crăciun. “Hristos a înviat din morţi, cu moarte pe moarte călcând” este cântat în toate bisericile creştine, oare cum ar suna “Matthäus Passion” în Catedrala Mântuirii Neamului.

AUTORUL MY Sixties: Ştefan Frustok-Matei a fost dupa 1990 director ştiinţific al Institutului de proiectări şi automatizări. În 1983, a primit premiul Academiei Române pentru primul robot industrial din România. Este autor al cărţii "Global Casino", Paideia, 2016.