"Nu e mort, e doar pensionat" - explica Morgan Freeman in comedia de actiune "RED- Retired Extremely Dangerous"/Greu de pensionat, care a intrat din 22 octombrie pe ecranele romanesti. O comedie agreabila mai ales datorita interpretilor: Bruce Willis, John Malkovich, Morgan Freeman, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, Richard Dreyfuss si Ernest Borgnine (care, la cei 93 de ani ai sai, nici macar pensionar nu mai e, ci se afla dincolo de bine si de rau.).

Greu de pensionatFoto: MediaPro Distribution

Filmul e regizat de neamtul Robert Schwentke. De la thrillerul "Flightplan"/"Plan de zbor", acesta a ajuns la o comedie de actiune ai carei eroi sunt niste agenti CIA pensionati carora inca le miroase a praf de pusca. Daca anul acesta tot se poarta garniturile de vedete (vezi "The Expendables"), ca sa fie sigur succesul de casa, pensionarii lui Schwentke ii bat pe pensionarii lui Stallone cel putin la un capitol crucial: umorul.

Dar nu e doar asta. Scenariul scris de Jon Hoeber si Erich Hoeber care se sprijina pe gaselnita perfecta a agentilor CIA pensionati, dar reveniti in campul muncii, regia relaxata a lui Robert Schwentke, cu ridicari prietenesti de spranceana spre cliseele genului si, mai ales, placerea actorilor de a lua foarte discret la misto atitudinea societatii fata de propria lor varsta sunt atuurile filmului.

Cand "RED" incepe, il vedem pe Bruce Willis intr-o postura noua - nu mai salveaza lumea, ci suna la Oficiul de Pensii ca sa reclame ca nu i-au venit banii. De fapt, vom intelege nu peste mult timp, omul se cam plictiseste si minte ca nu a venit pensia ca sa mai stea de vorba cu Sarah (Mary-Louise Parker), o angajata de la relatii cu clientii care viseaza aventura si calatorii exotice, dar in locul lor flirteaza telefonic cu pensionari necunoscuti.

Cand Frank Moses (Bruce Willis) e atacat in propria casa (desi pensionat, a simtit imediat ca ceva nu e in regula), acesta transforma calatoria de placere pe care o planuia la Kansas City, pentru a o cunoaste pe Sarah, intr-o fuga combinata cu o misiune de salvare. Cu vietile in aer, Frank si Sarah incep o goana care ii va purta dintr-un loc intr-altul, pe masura pe Frank reface echipa de agenti cu care lucrase odinioara, ajungand din aproape in aproape la radacina intrigii.

Chiar daca Bruce Willis e asa cum il stim, concentrat si bonom, Morgan Freeman glumet, Helen Mirren sofisticata iar Mary-Louise Parker truli, cel care face toti banii e John Malkovich, despre care ai jura ca a asteptat toata viata un rol intr-o comedie. In aceasta comedie. Ce bine ca nu a mai ramas John C. Reilly in proiect! Nimeni n-ar fi dat mai bine in rolul paranoicului Marvin Boggs, care are numai conspiratii in cap (elucubrante, dar reale!), e in stare sa-si ascunda mitraliera intr-un purcel de plus si care turbeaza cand un adversar ii spune "tataie".

De fapt, filmul sta in aceasta gaselnita cu pensionarii ("daca n-ar fi, nu s-ar povesti") si pica aproape incorect politic (sic) intr-o era care supraevalueaza tineretea. In ziua de azi, cand la 40 de ani esti deja batran iar la 50 expirat (companiile cautand tineri rezistenti la stres, ca sa poata fi calariti), un film cu pensionari veseli si in putere (chiar daca unii bolnavi de cancer in faza terminala) dezamorseaza tensiunile la borne, oferind o neverosimila pauza de ras.

Pentru pensionarii romani de care statul isi bate joc, un astfel de film nu e indicat. Dar ar fi interesant sa-ti imaginezi o replica autohtona, cu o trupa de comando alcatuita ad-hoc din pensionari dupa un miting esuat in Piata Victoriei, care patrunde spectaculos in Palatul Parlamentului si care, inainte de a reusi sa plaseze o bomba, se rataceste pe coridoarele acelea hidoase, bantuite de fantoma lui Ceasca. Cand reuseste sa gaseasca iesirea, o face numai pentru a lua cu asalt Oficiul de Pensii de pe linia autobuzului 123.

Pana atunci asteptam partea a doua a lui "RED- Retired Extremely Dangerous"/Greu de pensionat". Un prim pas a fost facut: la sfarsitul filmului eroii pleaca spre Republica Moldova. Acolo sa te tii!

"RED- Retired Extremely Dangerous"/Greu de pensionat, regia Robert Schwentke, cu: Bruce Willis, John Malkovich, Morgan Freeman, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, Richard Dreyfuss, Ernest Borgnine. Pe ecranele romanesti din 22 octombrie 2010. Nerecomandat sub 15 ani.