Intre 15 si 21 octombrie, la cinema Studio se desfasoara festivalul "Les Films de Cannes a Bucurest", eveniment organizat de Cristian Mungiu si Voodoo Films, la care participa Thierry Fremaux, delegatul general al Festivalului de la Cannes, si cineastii Gaspar Noe, Kornel Mundruczo si Serghei Loznitsa. Printre atractii se numara proiectia Palme d'Or-ului din acest an, "Oncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives" de Apichatpong Weerasethakul. Cristian Mungiu a dat pentru HotNews.ro mai multe informatii in interviul de mai jos.

Cristian MungiuFoto: HotNews.ro

Selectia filmelor straine a fost facuta chiar de Thierry Fremaux, dar vor putea fi vazute si filme romanesti "de Cannes": "Balanta", "O vara de neuitat", "E pericoloso sporgersi", "Padurea spanzuratilor" si altele.

In comunicatul atasat acestui interviu gasiti informatii suplimentare despre filmele straine din program - "Oncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives" de Apichatpong Weerasethakul, "My Joy" de Serghei Loznitsa, "Des hommes et des dieux" de Xavier Beauvois, "Tender Son. The Frankenstein Project" de Kornel Mundruczo, "Tournee" de Mathieu Amalric si "Enter the Void" de Gaspard Noe (care, spre deosebire de filmele de mai sus, a fost prezentat la editia de anul trecut a Festivalului de la Cannes.).

Reporter: De unde ideea acestei manifestari?

Cristian Mungiu: Din punct de vedere cinematografic, spectatorul roman de film e ca un ins zidit intr-o camera cu o singura fereastra; habar n-are ca dincolo de ce priveste el exista o intreaga lume. Ori, daca de la doi ani te-ai uitat doar la filme americane, nu ai cum la 20 de ani sa mai capeti gust pentru filme cu o cu totul alta logica, alt ritm si alt sistem de valori. E dreptul oricui sa aleaga, dar numai sa aiba din ce. Prin urmare, deopotriva cu un program de educatie pentru film dezvoltat impreuna cu Ambasada Frantei, am gasit ca o manifestare de genul "Les Films de Cannes a Bucarest" e de natura sa ofere o optiune in plus spectatorului roman curios si dispus sa afle ca sunt mai multe feluri de a face cinema.

Anul trecut pe vremea asta am fost invitat la Festivalul de film de la Lyon - organizat chiar de Thierry Fremaux in scopul promovarii filmelor de autor pentru publicul larg. In acest context a venit vorba despre situatia distributiei de film din Romania si despre inexistenta unei retele de sali de film de arta la noi, precum si despre posibilitatile foarte limitate ale publicului roman de a vedea altfel de filme decat cele importate de peste Ocean. Si asa, din discutie, s-a nascut ideea ca poate am putea face cumva sa aducem in Romania filme de care cinefilul roman afla din ziare, dar pe care nu are adesea posibilitatea sa le vada.

Rep: Si cum a raspuns Thierry Fremaux invitatiei de a veni cu niste filme de la editia din acest an a Festivalului de la Cannes, de a carui selectie se ocupa?

C.M.: Pe detinatorii de drepturi ai filmelor i-am contactat noi direct, Thierry Fremaux a facut doar recomandarile de titluri si si-a aratat disponibilitatea de a veni pentru a sustine evenimentul ¬ favoare foarte mare in conditiile in care in lumea filmului selectorul celui mai influent festival din lume e o persoana deopotriva si foarte ocupata, si cu un program foarte select.

Rep: Astfel de manifestari se tin si in alte tari, adica Thierry Fremaux face un turneu cu o selectie a anului si prin alte parti?

C.M.: Nu, nu e parte a unui program de auto-promovare al festivalului si de regula festivalul de la Cannes nu face asemenea proiectii in alte tari - cu atat mai putin cu filme selectate si prezentate de Thierry Fremaux. E un cadou foarte special pe care il primim datorita momentului bun in care se afla cinematografia romana si in contextul rolului special pe care festivalul l-a avut in scoaterea la lumina a prezentei generatii romane de cineasti.

Rep: Ce alti invitati mai aveti? Presupun ca acesti oameni vin pentru tine.

C.M.: Gaspar Noe, Kornel Mundruczo, Sergei Loznitza au confirmat, de la Xavier Beauvois asteptam inca un raspuns ¬ in afara lor urmand sa vina mai multi oameni din industrie: distribuitori, agenti de vanzari, producatori. Oamenii astia vin deopotriva pentru mine, dar si pentru ce inseamna filmul romanesc azi.

Rep: Cinefilii pot sta de vorba cu invitatii?

C.M.: Da, vor fi sesiuni de intrebari si raspunsuri dupa proiectii, iar Thierry Fremaux va avea un open-talk in special pentru studentii la film, dar deschis oricui vrea sa asiste.

Rep: Cat de mare e dificultatea organizarii unei asemenea manifestari ?

C.M.: Sa reusesti sa ai premiere cu filmele care au obtinut cele mai importante premii la Cannes in 2010 - Palme d¬Or, Grand Prix du Jury, Premiul de regie - nu e usor nici pentru festivaluri mari si renumite. In plus, trebuie sa cumperi drepturi pentru filme, sa gasesti copii libere, sala de proiectie, sa armonizezi programele tuturor, sa faci evenimentul vizibil in contextul cvasi-apatiei pentru orice a romanului in ziua de azi, dar anul acesta cu precadere e greu sa organizezi orice - iar o manifestare de acest gen presupune un anume nivel.

Ambasada Frantei ne-a devenit partener inca din stadiul de proiect, CNC-ul a alocat un sprijin financiar evenimentului, iar pentru a-l duce a bun sfirsit am apelat la sprijinul Ministerului Culturii si al Editurii Video care au rectionat foarte prompt si cu sprijinul carora evenimentul va putea avea loc in conditii bune. Independenta Film a fost de asemenea alaturi de noi in incercarea de a rezolva operativ obtinerea filmelor pe care le doream.

Rep: Se vor vinde bilete sau intrarea e gratuita?

C.M.: La unele spectacole se va intra gratis, la altele se vor vinde bilete. Toate aceste detalii vor fi precizate atat in catalogul manifestarii cat si pe site-ul www.filmedefestival.ro

Rep: Cum crezi ca trateaza publicul din Romania un film premiat la Cannes? Exista un interes real numai din partea cinefililor?

C.M.: Publicul larg din Romania nu este propriu-zis interesat de filme de arta, de filme de festival sau de Cannes dar, dupa cum ziceam la inceputul acestei conversatii, nu e vina lui. Dar daca nu facem fiecare dintre, noi macar din cand in cand, cate un efort cultural o sa ne manelizam cu totul.