"Marti, dupa Craciun" e cel de-al patrulea lungmetraj al lui Radu Muntean, cineast care si-a gasit, se pare, "locul" in cinematografia romana, pentru ca incepand cu "Boogie" (2006) s-a concentrat pe studii de caractere. Dupa romanul la 30 si ceva de ani, el studiaza acum - minutios si obiectiv - un triunghi conjugal din zilele noastre. Filmul intra vineri, 17 septembrie, pe ecranele romanesti, iar Radu Muntean a fost in redactia HotNews in ziua premierei de gala.

Radu MunteanFoto: Voodoo Films

Absolvent al Academiei de Teatru si Film, in 1994, si autor al mai multor scurtmetraje de institut - "Lindenfeld", "Tragica poveste de dragoste a celor doi", "Ea", "Viata e in alta parte", "Si ei sunt ai nostri", Radu Muntean a debutat in lungmetraj in 2002, cand asa-zisul nou val al cinematografiei romane era de-abia la inceput.

"Furia" - care l-a lansat in cinema pe Andi Vasluianu, oferindu-i al doilea rol principal lui Dragos Bucur (dupa "Marfa si banii), nu a trecut neobservat, dar "Hartia va fi albastra", in 2006, i-a adus adevarata confirmare.

Impresionanta reconstituire a Revolutiei din decembrie '89 (mai exact, a umorilor amestecate provocate de caderea comunismului) a lansat si trioul scenaristic Radu Muntean-Razvan Radulescu-Alexandru Baciu, care a rezistat pana azi. "Hartia va fi albastra" a avut premiera mondiala in competitia Festivalului de la Locarno.

"Boogie", scris de aceiasi trei scenaristi si care a avut premiera la Cannes, in sectiunea Quinzaine des Realisateurs, vorbea despre trei prieteni de 30 si ceva de ani care se reintalnesc cu prilejul unui 1 mai la mare, ocazie de a face o recapitulare a destinelor lor si de a lua pulsul acestei generatii. Filmul a fost bine primit la Cannes si in Romania, remarcandu-se in general naturaletea situatiilor si a personajelor, finetea observatiei, simtul dialogului.

"Marti, dupa Craciun", care a avut premiera in acest an la Cannes, in Selectia Oficiala - sectiunea Un Certain Regard, e filmul sau cel mai bine primit de critica internationala care a laudat, printre altele, simtul extraordinar al ritmului si al replicii, jocul actorilor, limpezimea imaginii, incizia pe viu in sentimentele eroilor facand dintr-o poveste banala un film care se urmareste cu sufletul la gura si cu nodul in gat. Filmul a fost, dupa Cannes, invitat la mai multe festivaluri, iar Mirela Oprisor a fost distinsa la Sarajevo cu Premiul de interpretare feminina.

Radu Muntean lucreaza in general cu aceiasi oameni. Printre colaboratorii sai apropiati se numara producatorii Dragos Vilcu si Dragos Potop, directorul de imagine Tudor Lucaciu, scenaristii Razvan Radulescu si Alexandru Baciu, muzicianul Electric Brother, dar si actorii Dragos Bucur, Andi Vasluianu, Mimi Branescu si Adrian Vancica.

Pe langa cinema, Radu Muntean este si unul dintre cei mai bine cotati regizori de reclame din Romania. In interviuri, el marturiseste cu sinceritatea ce il caracterizeaza ca niciodata nu a amestecat lucrurile, dar ca reclamele l-au ajutat sa poata face film.