VIDEO Cronica de film: "Hibrid"/"Splice" - horror SF de categorie usoara

Duminică, 22 august 2010, 16:12

Imagine din "Splice"
Unde se termina curiozitatea stiintifica si unde incepe obsesia? Care e limita terenului de joaca al stiintei si cat de departe poti experimenta in genetica? Vincenzo Natali, autorul ineditului "Cubul", lanseaza cu noul sau film (in care joaca si actrita romanca, stabilita in Franta, Simona Maicanescu) mai multe astfel de intrebari - deloc noi. Datorita subiectului, dar si unei lipse de energie a regiei, filmul pleaca din start cu prea putina ambitie iar cand se temina, spectatorul ori poate nu mai e in sala, ori e deja cu mintea in alta parte.

Eroii filmului sunt doi geneticieni, Clive (Adrien Brody) si Elsa (Sarah Polley), care lucreaza intr-un laborator unde se fac incrucisari genetice. Cand sefa lor (Simona Maicanescu - eficienta in rol, desi rolul e de mica amplitudine) le interzice sa mai calce pe teritorii periculoase si sa se multumeasca sa extraga o proteina anume, ei incruciseaza in secret ADN uman cu ADN animal si asteapta infrigurati rezultatul, fara sa banuiasca unde ii va duce inconstienta momentului.

Iar rezultatul e o creatura care la inceput seamana cu un fel de Alien si care pe parcurs - crescand si foarte repede -, se dezvolta intr-un fel de copil semi-genial, semi-retardat (cu capul de forma unei nuci, cu labe si coada, care e amfibiu, dar care intelege si cuvintele), pentru ca la final sa ia forma unei tinere (Delphine Chaneac) salbatice si sensitive care manifesta si pulsiuni erotice fata de Clive, si pulsiuni distructive fata de oricine nu face cum vrea ea.

Fata de originalitatea povestii din "Cubul", care te obliga sa gandesti cumva matematic fiecare miscare din scenariu, "Hibrid"/"Splice" pleaca din start cu handicapul unui subiect care are de-a face cu genetica si care poate deveni usor un rezervor de locuri comune si  intrebari pseudo-filosofice lansate de altii, inainte. Iar oamenii de stiinta curiosi si un pic intr-o ureche fie pentru ca au propriile traume pe care incearca sa si le "astupe", fie pentru ca au pierdut frana si se cred niste mici Dumnezei exista de nu stiu cand in cinema si in termenii aceleiasi acolade.

Daca pleaca din start de pe locul doi (fara sa aiba oricum alt concurent in afara lui), filmul lui Vincenzo Natali se multumeste ca pana la sfarsit sa construiasca un consistent horror SF de categorie B care mizeaza si pe pericolul pe care acest hibrid, acest monstru uman il reprezinta pentru cei care l-au creat si pentru oameni in general, si pe atractia erotica perversa pe care acesta o exercita asupra lui Clive, si pe conflictul psihologic al ambilor oameni de stiinta care transfera asupra obiectului lor de studiu sentimentele unor parinti fata de copilul lor, si pe trauma Elsei care repeta comportamentul nevrotic al propriei mame fata de ea.

In fine, ideile sunt si mai multe de-atat, dar cand o vezi pe creatura fie sub infatisare de pseudo-Flubber nervos lipaind prin laborator, fie sub cea umanoida, cu coada veninoasa dar si cu ochi mari, sau transformandu-se in orice a vazut SF-ul pana acum (in barbat, in inaripat samd), se intampla un scurtcircuit si nu mai esti tentat sa duci filosofia prea departe. Nici prea frica nu ti se face, asa cum ar trebui sa fie la un horror. Nici prea impresionat nu esti in coarda intima de senzitivitatea pe care o poate avea un produs genetic, creat pentru binele stiintei si pentru propria suferinta.

De fapt, a fost de parca scenaristii s-au temut ca filmul sa nu fie prea "uscat". De aceea au pus si sare, si piper, si coriandru, si scortisoara, si ketchup, si usturoi - ma rog, cam ce au vazut ca folosesc altii. Rezultatul e o pasta in care elementele si-au pierdut caracteristicile de baza, un produs destul de ieftin si de oarecare. (Aerul de "second hand", de statut se simte nu doar din poveste, dar si din costume, machiaj, scenografie etc.). Poate ca o singura idee, daca ar fi fost decorticata si gandita bine, ar fi dus la un film mult mai interesant.

"Hibrid"/"Splice" - regia Vincenzo Natali, cu: Adrien Brody, Sarah Polley, Delphine Chaneac, Simona Maicanescu. Pe ecranele romanesti din 20 august.

5135 vizualizari

ce sa zic (Duminică, 22 august 2010, 22:06)

ady [anonim]

am vazut filmul .O caracterizare intr-un cuvant PORCARIE!!!!!!!!!!!!
    • 0 (2 voturi)
      eu (Duminică, 22 august 2010, 23:23)

mda [anonim] i-a raspuns lui ady

atunci daca esti un asa mare cinefil ia spune care e filmul tau preferat ??

shrek ? ice age ? sau esti cu ironman ? :D

pentru genul sau.. SF, este reusit, daca nu il vezi dupa cum a fost facut degeaba te mai uiti...

apropo ai vazut Cube ? ca e acelasi regizor
        ce sa zici (Luni, 23 august 2010, 0:26)

ady [anonim] i-a raspuns lui mda

Da am spus ca este o porcarie dar nu m-am referit la actori sau regizor, povestea si filmul in sine sunt foarte slabe.Scena de sex dintre acea crearura si actorul principal mi s-a parut ceva grotesc pur si simplu am fost scarbit.Dar sincer nu tre sa fii mare expert sa iti dai seama ca aceasta nascocire poate fi cu indulgenta numita film.
        Ma uit des la filme citesc multe rewiuri si pot sa imi dau seama daca un film este sau nu de calitate.Acest "film" a avut un buget scazut deci totul s-a axat in jurul povestii care a fost foarte slaba probabil niste scene mai scumpe si mai speciale i-ar fi ridicat cu ceva nivelul dar tot o porcarie ar fi ramas.
    cam penibil (Duminică, 22 august 2010, 22:54)

gogu [anonim]

Obosit rau filmul... merge de o distractie
  • 0 (2 voturi)
    ingrata meserie (Duminică, 22 august 2010, 23:08)

baronul stanganbuch [utilizator]

aveti doamna Iulia Blaga. Trebuie sa vedeti si sa analiizati o gramada de gunoaie pompos numite filme. Incepe sa semene cu serialul ''dirty jobs'' de pe discovery. Cu mentiunea ca alea sint meserii utile, totusi. A dvs ar fi utila daca ati avea material de o minima conditie la dispozitie. Dar asa cum se prezinta lucrurile, slabe sanse. Va compatimesc.
    Mda (Duminică, 22 august 2010, 23:41)

vlad-I [anonim]

Poate ca filmul este bun, dar invatatura rea, sperie oamenii sa incerce drumul progresului.
    Film usor? (Luni, 23 august 2010, 0:04)

what [anonim]

Voi denumiti un film in care un monstru violeaza o femeie "usor"???
    time is money (Luni, 23 august 2010, 1:32)

Me [anonim]

Draga Iulia,

Daca tot faci review, de ce nu il faci cind apare filmul? Filmul a aparut de o gramada de timp, nu mai e nici o noutate.

la fel si la karate kid. chiar daca la noi la tara a avut premiera acum, trebuia sa zici despre el atunci, nu acum. acum e dejaba.
    Nu a fost chiar asa rau (Luni, 23 august 2010, 9:22)

Cosmin [anonim]

Nu stiu de ce sunteti asa revoltati. Caracterizarea filmului mi se pare perfecta....cel putin exact asa l-am perceput si eu, cum a fost descris in aceasta cronica
    Slab (Luni, 23 august 2010, 9:24)

Cristi [anonim]

Am vazut si eu filmul chiar cand a aparut. Nimic deosebit, la inceput pare de groaza, dar repede de obisnuiesti si nici macar horror nu mai e. Comercial si atat.
    Parerea mea e ca mai bine mergeti la alt film la cinema.
  • -1 (1 vot)
    A fost horror? (Luni, 23 august 2010, 12:02)

Vlad [anonim]

In mare parte ce contine recenzia e adevarat, un film mediocru, nicidecum horror. M-am uitat pentru ca vazuzem acelasi regizor care facuse si Cube, care este incoparabil cu Splice. Oricum puteti introduce filmul pe lista voastra de vizionari la tv, acasa in week end.
    Vizionare placuta!
    Sincer (Luni, 23 august 2010, 15:28)

HESS [anonim]