Cum sa ti-l mai imaginezi pe nea Cruise in acest film gandit initial pentru el, cand Angelina Jolie, mai uscata ca iasca an dupa an, isi face singura mai toate cascadoriile si tine suspansul strans, chiar si cu buzele? Nici toata armata SUA nu i-ar rezista. Ce sa mai vorbim de agentii rusi cu nume de mari regizori...

Angelina Jolie in "Salt"Foto: InterComFilm Romania

Mai putin narcisica decat era in "Schimbul"/"Changeling", Jolie e mai mult actrita decat vedeta in filmul semnat de veteranul Philip Noyce. Acesta e atat de harsait in ale thrillerului incat pastreaza mici obsesii de la un film la altul. De pilda, tema eroului invinuit pe nedrept, care are nevoie de un intreg film pentru a-si dovedi nevinovatia, drept pentru care alerga ca un ogar (vezi bietul Harrison Ford).

Secolul vitezei a imprimat si filmelor o viteza tot mai mare a actiunii. Eroul din "Identitatea lui Bourne" (prima parte a unei serii ce dateaza, totusi, nu din secolul vitezei ci din cel urmator, al vitezei-lumina poate) inducea prin goana sa un ritm extraordinar unei povesti globalizante.

Eroina lui Noyce nu joaca sotronul de pe un continent pe altul, legandu-ne la aceeasi retea multiculturala, dar e la fel de eficienta pe relatia SUA-Rusia. Pe o caldura cu indice termic arogant, un thriller bine facut e ca berea, doar ca nu te umfla (n-are nici calorii). In primele 15 minute nici n-apuci sa te gandesti la ce vei face dupa film, de ce e asa frig in sala, daca mai iesi dupa popcorn sau nu. Ritmul e perfect, Angelina si restul lumii se misca dupa un metronom nevazut care taie scurt fiecare scena si o trage de maneca pe monteuza.

Evelyn Salt trebuia initial sa fie Edwin Salt, dar Tom Cruise s-a retras cand si-a dat seama ca nu avea nevoie de ceva asemanator seriei "Misiune imposibila" (a carei parte a patra oricum e in pregatire). Columbia Pictures a avut atunci ideea de a lansa o franciza avand ca personaj central nu un spion, ci o spioana. O idee foarte buna. Angelina Jolie era de departe alegerea ideala. Ea e ca sarea-n bucate in acest film.

O alta calitate a lui "Salt", pe langa viteza si eficienta, e faptul ca, spre deosebire de reteta care il "gatea" pana acum pe Harrison Ford, scenariul scris de Kurt Wimmer si Brian Helgeland rasuceste mult mai bine momentele importante ale actiunii, reusind ca o buna bucata de timp actiunea nu doar sa mearga dupa ceas, dar nici sa nu te prinzi prea repede daca eroina e buna sau rea.

Daca nu te astepti de la "Salt" sa fie "Calauza" lui Tarkovski (desi un spion rus se numeste chiar Tarkovski!) ci un bun film de divertisment, vei trece cu vederea scaparile. Bunaoara, daca actiunea se petrece iarna, de ce Evelyn Salt are picioarele goale pe sub fusta? E atat de cald in sediul CIA sau eroina banuieste ce urmeaza sa se intample si stie ca nu e atat de sexy sa acoperi camera de luat vederi cu "dresul" cat cu desuurile?

Deranjante sunt insa momentele cand Salt isi trage cum ar veni sufletul rememorand momentele de efuziune casnica alaturi de sotul, un bland arahnolog neamt de care nu trebuia sa se lege ca sa nu-(s)i complice existenta. O data ca germanul August Diehl nu arata ca un barbat de care Angelina Jolie s-ar putea indragosti nici macar daca ar fi proaspat iesita dintr-o inchisoare nord-coreeana. In al doilea rand, aceste momente sparg fara motiv actiunea si nici nu se pupa cu psihologia personajului (singurul rol al sotului in film fiind - in logica actiunii - acela de furnizor inocent al veninului de paianjen).

Nu e credibil ca o eroina construita ca un robot ucigas sa capoteze emotional si sa se marite cu arahnologul visurilor ei. Iubirea nu e un factor nici macar rezonabil, chiar daca umanizarea eroinei a fost poate pe gustul Angelinei Jolie (sau ceruta de ea). Sa rezisti tu luni in sir maltratarilor nord-coreenilor, sa fii educata de mica pentru a ucide chiar si cu geana, sa intri ca Femeia Paianjen in buncarul presedintelui SUA, dar sa tradezi pentru iubire e un paradox de care poate nici nu trebuie sa ne agatam prea mult.

Dar, totusi, e un amanunt care il face pe James Bond sa o ia lejer la puncte pe Evelyn Salt.

"Salt" - regia Philip Noyce, cu: Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiewetel Eijofor, Daniel Olbrychski, August Diehl. Pe ecranele romanesti din 6 august 2010.