12 scenaristi (!) si-au, pardon de expresie, adus contributia la scrierea acestei povesti despre un agent care se foloseste de o femeie necunoscuta pentru a salva o inventie energetica din mainile unor raufacatori. Oare de aceea iedul cu 12 capre nu topaie prea vesel printre tachinari si explozii? Fara rautate: Tom Cruise si Cameron Diaz au depasit varsta acestui gen de roluri.

E adevarat ca Tom Cruise la 48 de ani nu seamana, sa zic, cu un barbat "romanesc" (sic) la aceeasi varsta, cu burtica umflata de bere si prajeli, respectiv fruntea inaltata de chelie. Dar, cand aparatul de filmat risca si se apropie mai mult de el, nu va fi greu sa ghicesti la mandrul sot al lui Katie Holmes ceva operatii de intinerire plus un machiaj consistent.

Nici Cameron Diaz nu mai e chiar Mary cea cu vino-ncoa'. E putin nepotrivit s-o vezi in continuare in roluri pentru care era ideala acum 10 ani, facand pe prostuta si gafand cu gratie in culori palide, de fetita.

E, deci, ceva trist in aceasta comedie de actiune in care doua vedete au de departe exact silueta pe care o stiam, dar carora figurile si expresiile le sunt imbatranite. Parca s-ar cazni un pic, parca si-ar da seama ca ceva nu e in regula.

Daca Tom Cruise poate oricand sa joace si altceva, mai greu e pentru partenera. (Scriind, mi-am adus aminte ce spune Al Pacino despre Tom Cruise in cartea de interviuri realizata cu Lawrence Grobel: ca e o vedeta, nu un actor genial. Are carisma, nu un talent din cale-afara. Asa si e. Cu toate astea, Tom Cruise poate juca o paleta larga de personaje.).

"Knight and Day" - mai pe romaneste spus, "O intalnire exploziva" -, e povestea scurtei intalniri, pe un aeroport, dintre o tanara femeie si un barbat fermecator. Tanara femeie cade rapusa de la primul zambet, si ii va lua aproape trei sferturi de film sa inteleaga ca fermecatorul a profitat de ciocnirea "intamplatoare" pentru a-i strecura ceva in bagaj - o baterie-minune care nu se termina niciodata.

Jucand pe muchia dintre psihopat si salvator, Tom Cruise zambeste plin de incredere ca si cum ar fi invitat la Jay Leno si ar sti ca il studiaza o lume intreaga. Nu prea razi la poantele sau replicile filmului (ele exista, numai ca nu la cota dorita), si nici nu ramai cu rasuflarea taiata in fata scenelor de actiune.

Gaselnita armatei celor 12 scenaristi a fost ca, atunci cand povestea pare sa se infunde intr-un loc, fermecatorul agent s-o drogheze pe femeie si s-o mute in alta parte. Mizand pe zambetul larg si truli al lui Cameron Diaz, regizorul James Mangold ("Walk the Line", "Girl, Interrupted", "3:10 To Yuma") reuseste doar un film caldut, cu vedete prost distribuite si momente banale.

(Nu e ca am uitat sa-mi iau azi doza de Lecitina, dar am vazut filmul saptamana trecuta si constat ca deja a inceput sa se stearga). Parca la un moment dat eroii ajungeau la Salzburg, da, si pe o insula ca din reclame unde Tom Cruise iesea din oceanul translucid cu doi ditamai pestii in maini, pe urma parca erau niste incaierari intr-un tren, parca era si o urmarire pe sosea, cu Tom Cruise sarind ca Tarzan de pe o masina pe alta, aha, si o urmarire cu motocicletele prin Sevilla (filmata frumos "la firul ierbii") si un avion care exploda, inainte ca tot Tom sa-l piloteze cu mana sigura.

Sau confund?

Ce nu uit este insa faptul ca m-am lasat fraierita de trailer. Mi s-a parut (atunci cand l-am vazut) ca filmul are viteza si umor. Rusine sa-mi fie! Daca s-ar organiza o competitie a celor mai mincinoase trailere (stiti ce se spune: ca un trailer e intotdeauna mai bun decat filmul), acesta ar putea lua o mentiune. Sau nici macar. Pe americani nu i-a avut. Filmul merge sub asteptari la box-office, fiind un mare flop pentru un film de actiune marca Tom Cruise.

"Knight and Day"/"O intalnire exploziva", de James Mangold, cu: Tom Cruise, Cameron Diaz, Peter Sarsgaard, Paul Dano, Jordi Molla, Maggie Grace. Pe ecranele romanesti din 23 iulie 2010.