VIDEO Cronica de film: "Zona verde" - un thriller subversiv despre conflictul din Irak

Marţi, 6 aprilie 2010, 10:28

Cadru din filmul Green Zone
Infasurandu-si filmul intr-o pelicula de actiune, promovandu-l astfel, Paul Greengrass spera sa ajunga la marea masa a publicului, cea care il cunoaste ca autor al ultimelor doua parti ale seriei "Bourne". Faptul ca protagonistul e interpretat de Matt Damon da si mai multa eficienta demersului sau. De fapt, "Zona Verde"/"Green Zone" (in Romania din 9 aprilie) este un film inedit pentru Hollywood pentru ca in plin razboi in Irak ii prezinta pe americani nu ca pe "the good guys" si aduce in discutie politicul, cand filme ca "The Hurt Locker" sau "The Messenger" il eludeaza.

Intre multi-oscarizatul film al lui Kathryn Bigelow si cel mai recent film al britanicului Paul Greengrass, a carui premiera americana a avut loc in 12 martie, sunt niste diferente. "The Hurt Locker" evita discursul politc si prefera sa arate munca periculoasa a unor genisti invatati sa-si joace viata la ruleta ruseasca, zi de zi. "Green Zone" (nume, iata, predestinat pentru Paul Greengrass) nu distileaza efectul de dependenta al razboiului, dar se ocupa - in coordonatele unui thriller de actiune cu schema verificata - de justificarea interventiei americane din Irak.

Greengrass (care este si autorul celui mai bun film despre atacurile teroriste din 11 Septembrie 2001, "United 93") lucreaza pe scenariul pe care Brian Helgeland ("LA Confidential", "Mystic River") l-a scris inspirandu-se din cartea jurnalistului de la "The Washington Post", Rajiv Chandrasekaran - "Imperial Life In The Emerald City: Inside Iraq's Green Zone", publicata in 2006. Scenariul e insa foarte schematic si contine personaje-tip pentru acest gen de filme: soldatul de buna credinta care descopera o masinarie si o denunta, politicianul veros, jurnalista tenace, bastinasul cinstit, inteligentul agent CIA, soldatul spalat pe creier.

Poate ca Paul Greengrass a dorit intentionat ca filmul sa urmeze o "schema de joc" verificata pentru ca el sa intre pe orizontul de asteptare al unui anumit gen de public si sa-si poata elibera acolo "substanta activa". Dar daca a fost asa atunci regizorul si scenaristul au avut dificila sarcina de a se misca pe o banda foarte ingusta. Autoreferentialitatea nu se simte (daca ea exista); in schimb, filmul bifeaza pas cu pas locurile comune ale unui thriller de actiune despre un mare bluff orchestrat de o  mare institutie americana (in acest caz, Pentagonul).

E ca si cum mulajul ar fi fost suprapus peste o realitate la ordinea zilei. Basca, schema nici nu e neadevarata in acest context. Chiar asa cliseistic (intentionat sau nu)  filmul lui Paul Greengrass face figura aparte. Nu a avut in Statele Unite un rasunator succes de casa (e pe locul 17 in box-office-ul american), dar a avut parte de sustinatori printre unii critici cunoscuti. Chiar si Michael Moore i-a facut reclama pe blogul sau si pe Twitter, aratandu-se mirat ca un asemenea film s-a putut face la Hollywood (e produs de compania britanica Working Title si distribuit de Universal). Pe de alta parte, au fost si jurnalisti care l-au numit "anti-american".

"Zona verde" poate fi vazut nu pentru originalitatea schemei narative sau a stilului, ci pentru originalitatea subiectului si a felului in care e livrat. Dar oare binomul Helgeland-Greengrass n-a luat in calcul si marele risc? Setati pentru filme de actiune turnate dupa tipar prestabilit, unii spectatori ar putea nici sa nu sesizeze branzica minata politic si sa consume doar bucata de thriller comercial.

Vezi aici trailerul filmului:

"Zona Verde"/"Green Zone" - un film de Paul Greengrass, cu: Matt Damon, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, Amy Ryan. Pe ecranele romanesti din 9 aprilie

2627 vizualizari

• 0 (2 voturi)
    Cine a trait in US stie ca Hollywoodul e socialist (Marţi, 6 aprilie 2010, 11:21)

Ionel [anonim]

De la inceputurile razboiului rece URSS a avut ca plan sa penetreze ideologia americana pe trei directii: media, mediul universitar si cinematografia. Daca urmariti sau recititi documenteale vremii o sa constatati aceasta. Ori cum si in Romania o sa vedeti cum ideologia noua socialista se infiltreaza, drepturile omului(homoxesuali, atacuri impotriva bisericii, limitarea drepturilor parintilor asupra copiilor, distrugerea tradiitiilor romanesti si a celor crestine.
    Daca nu credeti vedeti cum media a facut din Obama(socialist si musulman) ce nu poate vorbi coerent fara promter un mare comunicator;

In US e usor sa tii o conferinta in campusul universitar despre religia musulmana decat despre crestinism. Ganditi-va la filmul Avatar cum au fost prezentati soldatii americani, ori ca Brucan ideologul comunist preda in universitati americane. Cine loveste cel mai tare in biserica catolica , NYTimes? care prin anii 50-60 a acordat premiul Pulizzer unui reporter pt un articol ce a facut apologia lui Stalin desi se stia ca acesta avea pe constiinta zeci de milioane de oameni trimisi de el in Siberia.
      Umanism (Marţi, 6 aprilie 2010, 12:46)

Om bun [anonim] i-a raspuns lui Ionel

Daca pentru tine socialism inseamna umanism, asa cum insuti descrii, atunci prefer socialismul in versiunea ta, umanismul, in loc de conservatismul republican american fara scrupule.
        Atunci pentru tine forma superioara de (Marţi, 6 aprilie 2010, 14:50)

Ionel [anonim] i-a raspuns lui Om bun

umanism e comunismul. Pe acesta cred ca l-ai prins , doar daca nu ai inca cas la gura.
        Ai trait si tu vreo cativa ani in america si ai muncit pe bune(nu tot timpul la benzibarie) ca sa-ti faci ideie ce e cu socialismul democrat(liberal) si cu conservatorismul? S-au vorbesti din stele. Cand muncesti din greu vrei sa castigi si nu vrei ca sa ai taxe mari ca puturosii sa traiasca din ajutoare de stat (nu ma refer la handicapatii sau cei bolnavi care obligatoriu trebuiesc ajutati de stat) si sa donezi cui vrei tu si nu statul, ca sa aibe cine sa-i voteze. Deasemenea vrei cand te duci la biserica si sa nu iti predice vreun gay pus acolo de Organizatiile asa numite umaniste., sau uniunile de profesori sa impuna in scoli cum sa fie respectii homoxesualii si casatoria intre ei, ca se iubesc si profund..
          M-ai convins... (Marţi, 6 aprilie 2010, 17:47)

Om bun [anonim] i-a raspuns lui Ionel

"S-au vorbesti din stele" - no comment despre stapanirea gramaticii limbii romane.

Ionele, bine, fie cum vrei tu. Eu am crescut in Romania comunista, am facut specializarea in Europa de vest in relatii internationale, am fost si prin State dar numai la conferinte, deci recunosc ca formarea mea intelectuala si valorile intiparite sunt altele decat ale tale.

Pe langa asta sunt membru activ in mai multe organizatii non-guvernamentale care militeaza pentru pace, drepturile omului si combaterea saraciei, asa ca te rog sa ma ierti ca ma zgarie la ochi limbajul, atitudinea, crezul si mentalitatea ta. E fara rea intentie.

O zi buna iti doresc!
            E drept, adevarul supara (Miercuri, 7 aprilie 2010, 12:30)

Ionel [anonim] i-a raspuns lui Om bun

Dar tot ot ce am spus e adevarat. Deci am intuit ca nu prea ti-a placut munca. Eu am muncit ca palmas programator vreo 15 ani pe la companii in USA.
            Esti dintre cei ce ii trag cu drepturile omului, si sub masca umanismului vreti sa schimbati ordinea lasata de Dumnezeu.
            Pe cand ne fortati si pe noi ca in Europa de Vest sa acceptam casatoriile homoxesualilor, adoptiile de copii de catre homosexuali, si , normal sa-i fortati pe preoti sa oficieze astfel de casatori si chiar homoxesuali sa fie acceptati in cadrul clerului?
            . Militantule pentru pace, ce crezi Vietnamul ar mai fi comunist, corupt si inapoiat, daca cei ca tine , organizatii de pace si din universitati nu ar fi fi obligat guvernul amerirican sa retraga trupele, sau ar fi fost asemeni Coreii de sud, iar kmerii rosii ar mai fi ucis cateva milioane de nevinovati?.
            Cred ca i-ai tras cu incalzirea globala pana ai facut turturi asta iarna si l-ati injurat pe Bush ca n-a pus botul la minciunile voastre.
            Multumim pentru votul uninominal (propus de organizatia PRO-Democratia), avem astfel parlamentari alesi doar de cativa alegatori supusi partidelor si nu cetatenilor..
            Apropo, aceste organizatii de unde au bani sa frece tiparul? Cred ca stii ca organizatia ANSWER care o vezi peste tot in lume facand damonstratii de pace , pentru drepturile omului, cateodata cu drapelul comunist, a fost creata si finantata de URSS.
              Dar cu limba ce-ai avut? (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 9:44)

muciflenduri [anonim] i-a raspuns lui Ionel

Omule, ma intreb ce fel de programator esti, daca nici limba nu ti-o stapanesti.
              Palmas programator? Adica un obosit caruia ii creste curul de atata stat pe scaun se bate pe spate spunand ca e palmas? Daca ziceai redneck, atunci da, eram de acord.
    O pro_stie de film (Marţi, 6 aprilie 2010, 16:06)

Arhanghelul Mihail [anonim]

O pro.stie de film. Am iesit din sala dupa 45 de minute. Aceeasi idee rasuflata cu eroul american care se fereste de gloante si lupta pentru aflarea adevarului, pentru dreptate etc. Bullsh.it de la hollywood. Acest film este facut pentru mancatorii de popcorn, cei spalati bine la creier. Nu merita 2 ore din viata voastra.
      Varza (Sâmbătă, 10 aprilie 2010, 9:48)

muciflenduri [anonim] i-a raspuns lui Arhanghelul Mihail

Filmul e vag interesant, iar tu esti varza. Admiti ca nu l-ai vazut, in schimb faci aprecieri scoase de unde?
      E clar cat te duce capul daca tu ai vazut singura scena cu impuscaturi din film si ai tras concluzia ca e vorba despre eroul american ce se fereste de gloante.
      Oricum, esti intr-o totala eroare, filmul NU este cu impuscaturi sau cu eroi.
    Zona “No politics” (Marţi, 6 aprilie 2010, 17:52)

Kibby [anonim]

Tanti Blaga, dvs vedeti prea multa politica peste tot. Hurt Locker e un film apolitic, fara eroi si fara anti eroi. Evident cine vrea sa vada propaganda americana o poate face, asta e – fiecare intelege ce vrea si ce poate. Pe de alta parte filmele “politice” nu fac decit sa afirme chestii “socante” pe care le cunoastem cu totii (SUA vrea petrol, politicienii sint corupti si venali, militarii cruzi si uneori homosexuali etc. etc). Dpdv al artei cinematografice, daca asa ceva mai exista, nu vad nici un interes.