„Copacii par tristi azi. N-a vorbit nimeni cu ei?” - spune diafana Regina Alba (Anne Hathaway) in „Alice in Tara Minunilor”, de Tim Burton, intr-un peisaj cu un abur laptos care acopera caisii in floare. Universul inconfundabil al lui Burton (care e la primul film in 3D) se suprapune insesizabil peste lumea creata de Lewis Carroll, iar rezultatul e un film nu la fel de spectaculos ca „Avatar”, dar care i-ar fi placut probabil scriitorului britanic.

Nu mai stiu daca era poanta sau nu, dar auzisem mai demult ca Tim Burton a fost virat de la Studiourile Disney, unde a lucrat la inceputul carierei ca desenator, pentru ca stilul sau era prea putin conform cu linia oficiala (vezi „The Nightmare Before Christmas” fata de etericele productii Disney).

Cu aceasta adaptare libera dupa Lewis Carroll („Alice in Tara Minunilor” si „Dincolo de oglinda”) Tim Burton reia colaborarea cu Studiourile Disney. Mai matur, cineastul reuseste ceea ce nu se intampla des in cazul unui regizor cu personalitate care adapteaza un text clasic: isi pastreaza marca inconfundabila (da, si gotica), dar nu-i „ia fata” textului lui Lewis Carroll. Filmul ii reprezinta in mod egal pe amandoi.

Trailerul filmului Alice in Tara Minunilor:

„Alice in Tara Minunilor” e a doua productie 3D IMAX care ajunge in Romania. El poate fi vazut si in variante 2D si 3D. Oricum, cel mai interesant e sa-l vezi in adancime. Sa nu se zica iar ca fac reclama IMAX-ului, dar numai acolo ai senzatia ca te scufunzi in film. (Abia astept sa vad un SF la IMAX si in 3D, cred ca e genul care se preteaza cel mai bine.). Pana atunci, nu pot sa nu remarc mai multe lucruri legate de acest „Alice in Wonderland” care mi-a placut - uneori mai mult, alteori caldut - fara sa imi creeze dependenta:

Datorita 3D-ului, e primul film dupa Lewis Carroll in care cresterile si descresterile lui Alice sau trecerea prin gaura sapata de iepure sunt cu adevarat spectaculoase pentru ca par reale. Tim Burton are o viziune flamboaianta, chiar daca ia din cartile lui Lewis Carroll parca ce i se pare mai usor (si il pune in valoare pe Johnny Depp), in timp ce firul narativ e scurt, adaptat ca pentru un film american in care binele infrunta raul.

Totusi, Tim Burton vine din cand in cand cu momente de un umor nebun, cum e folosirea animalelor la curtea Reginei Rosii. Machiajul si costumele sunt extraordinare. Cred ca Oscarul e asigurat pentru ele. Din pacate, e genul de film dichisit care nu e premiat decat la categorii minore.

Nimic mai potrivit decat Johnny Depp intr-un film dupa Lewis Carroll. Mi se pare cel mai cizelat rol al sau dintre toate cele sapte pe care le-a facut pana acum cu Tim Burton (poate la egalitate cu „Sweeney Todd: Barbierul diabolic din Fleet Street”). Kilogramul de machiaj intarit ca o masca de argila paralizeaza tendintele actorului de a plusa si de a face grimase peste partitura.

Venind tot din universul lui Tim Burton (ii e si sotie), Helena Bonham Carter creeaza cea mai memorabila Regina Rosie din cate am vazut. Cu un cap supradimensionat (pe computer) si o gura rujata cu dichis - astfel incat sa aduca cu un fel de Betty Boop hidrocefala, Regina Rosie e de departe cel mai simpatic personaj al filmului. Helena Bonham Carter il caricaturizeaza, dar nu-l vaduveste de umanitate. Regina sufera de lipsa de afectiune. Are capul prea mare si inima prea mica.

Mia Wasikowska e ideala in rolul lui Alice. Aceasta australianca de 19 ani pare uneori de 13, dar are seriozitatea, inocenta si incapatanarea unui copil. Alegerea ei justifica optiunea lui Burton de a modifica povestea lui Lewis Carroll, facand din eroina o domnisoara care e ceruta in casatorie (motivul evadarii ei).

Desi flamboianta, fantezista etc, povestii pe care o spune Tim Burton ii lipseste totusi un element important care exista la Lewis Carroll si care probabil ca se numeste candoare. Dintr-un alt soi de candoare, insa, traducatorul filmului in romana o boteaza pe Pisica de Cheshire si o face „Chessure” (parca).

„Alice in Tara Minunilor”/”Alice in Wonderland” - regia Tim Burton, cu: Mia Wasikowski (Alice), Johnny Depp (Palarierul Nebun), Helena Bonham Carter (Regina Rosie), Alan Rickman (Omida Absolem), Timothy Spall (Bayard), Matt Lucas (Tweedledee si Tweedledum), Stephen Fry (Pisica de Cheshire), Christopher Lee (Jabberwocky). Pe ecranele romanesti din 5 martie.